Zamek kaniowski. Powieść
• Goszczyński Seweryn •
• 1828 •
Podstawą fabuły są wydarzenia historyczne z r. 1768, tzn. koliszczyzna, bunt ukraińskiego chłopstwa (pod wodzą Iwana Gonty i
Maksyma Żeleźniaka) przeciw szlachcie polskiej. Jej krwawy przebieg znał autor przede wszystkim z ludowej tradycji ustnej i
rękopiśmiennej. Do utworu wprowadził wiele elementów ukraińskiego folkloru, wierzeń, zabobonów (większość objaśnił w
obszernych przypisach), czerpał ponadto inspiracje z europejskiej literatury romantycznej (powieść poetycka Byrona). Stworzył
niezwykle sugestywną poetycko wizję Ukrainy mrocznej i krwawej oraz interesującą kreację postaci głównej, w której zespoliły się
cechy bohatera ludowego i romantycznego.
Zbrodnia i... Nemezis
Bohaterem Zamku kaniowskiego jest ataman kozacki Nebaba, obarczony zbrodnią młodości: uwiedzenia i próby zamordowania
obłąkanej Kseni, która – niczym uosobienie przeznaczenia – prześladuje go, drażniąc sumienie, aż do śmierci. Nebaba kocha ze
wzajemnością Orlikę, kozacką dziewczynę. Tę jednakże podstępem odbiera mu i zmusza do małżeństwa rządca kaniowskiego
zamku, Polak. Ataman, urażony w swej dumie, łaknący zemsty, przyłącza się do zbuntowanego oddziału hajdamaków Szwaczki.
Skłania część Kozaków, umiejętnie podsycając żądzę odwetu za krzywdy doznane od polskich panów, by pod jego wodzą
wyruszyli na Kaniów. Wcześniej zamek opanowuje i podpala Szwaczka. Z rąk czerni hajdamackiej ginie w nim morderczyni męża
– Orlika. Nebaba, po przegranej walce z polskimi wojskami, umiera na palu, na wieki połączony z demoniczną Ksenią.
Kozacki bohater Zamku kaniowskiego ma znamiona byronicznego buntownika. Jest dumny, nieustępliwy w zemście, bywa też
czułym kochankiem i człowiekiem zdolnym do egzystencjalnych refleksji.
Romantyczne prekursorstwo i fatalizm dziejów
Powieść poetycka Goszczyńskiego uważana jest za pierwszy romantyczny utwór o rewolucji (M. Janion). Fakty historyczne
potraktował poeta swobodnie. Nie zmierzał bowiem do zobrazowania rzezi hajdamackiej, mimo iż umotywował rebelię pragnieniem
kozackiej zemsty na polskich panach oraz ukazał rozdźwięk między szlachecką samowolą i bezprawiem a ludowym marzeniem o
wolności. Zamek kaniowski pokazuje tragizm rewolucji i pułapki historii. Jej wyimek, epizod szczególnie krwawy, dał
Goszczyńskiemu możliwość egzemplifikacji fatalistycznej koncepcji ludzkiego losu. Nebaba, wplątany w wir wydarzeń
koliszczyzny, powodowany siłami, nad którymi nie może zapanować, nieuchronnie zmierza ku swemu przeznaczeniu. W
usuniętych przez cenzurę wersach końcowych: „Piekła za wojną zatrzaśnięto bramę. Znów ten sam pokój, i zbrodnie te same !”
kryło się przeświadczenie, iż zło wpisane jest w strukturę świata, historia zaś nieustannie zatacza zbrodnicze koło.
Swój utwór nasycił Goszczyński mocnymi środkami ekspresji. Jego koncepcja rewolucji znajduje wyraz także poprzez "estetykę
okropności”, dominujące w obrazie prezentowanego świata opisy gwałtów, morderstw, ognia, krwi, ciemności.
Zamek kaniowski zyskał wielkie uznanie współczesnej krytyki (M. Mochnacki), współuczestniczył w procesie kształtowania
polskiej powieści poetyckiej.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach