Z dnia na dzień
• Goetel Ferdynand •
• 1926 •
Zastanawiać może fakt, że zwolennik tradycyjnych form literackich zdobył się na udany eksperyment autotematyczny. W
powieści Z dnia na dzień dominują treści metaliterackie, refleksje dotyczące celów i sposobów pisania. Autor postanowił ujawnić
sekrety warsztatu pisarskiego, przybliżyć czytelnikowi własny proces twórczy. Czyni to w sposób dwudzielny, dając przemiennie
fragmenty dziennika pisarza oraz fragmenty powstającej powieści. Połączenie dziennika z tekstem powieści pozwala na
specyficzne włączenie autora do akcji i ujawnia fikcyjny charakter dzieła literackiego. Goetel stara się ukazać dzieło w chwili, gdy
rodzi się ono dopiero w świadomości twórcy. Wnikliwy czytelnik bez trudu dostrzeże sprzeczność założenia: uczynienie autora
naocznym świadkiem, a nawet uczestnikiem akcji powieściowej, uzasadnia wiarę w realność świata przedstawionego, natomiast
ujawnienie fikcyjności dzieła literackiego wiarę tę podważa. Przed sprzecznością ową Goetel usiłuje się bronić za pomocą ironii,
pozwalającej na zwiększenie autorskiego dystansu.
Fabuła powieści nie jest skomplikowana: miłosne tarapaty polskiego jeńca z armii austro–węgierskiej w Rosji podczas pierwszej
wojny światowej. Jeniec zakochuje się w Polce, córce pułkownika armii rosyjskiej. Z przelotnego związku rodzi się syn, którego
pojawienie się po pewnym czasie w ustabilizowanym już życiu autora przysparza temu ostatniemu wiele komplikacji. Fikcja
pomieszała się zatem z „rzeczywistością”, świat powieściowy ze światem pisarskiego raptularza. Owo połączenie fikcji z
autentyzmem (narodziny akcji w umyśle pisarza uznane zostają za zjawisko realne) polega na umieszczeniu autora na jednym
planie wraz z bohaterami. Akcja – początkowo mentalna, rozgrywająca się w wyobraźni twórcy – staje się rzeczywistością. Dwie
oddzielne pierwotnie formy (dziennik i powieść) najpierw przeplatają się, potem – nakładają. Ujawniają się wreszcie kłopoty
twórcze, co sygnalizowane jest przekreślaniem coraz większych fragmentów powieści (przekreślone stronice pozostają nadal
czytelne). Pojawia się zatem pseudobrulion jako odmiana techniki narracyjnej.
Eksperyment autotematyczny Ferdynanda Goetla cechuje paradoksalność: rzeczywistość powieściowa okazuje się nie do
zgłębienia, trzeba zatem przenieść ją w życie pozaliterackie. W konsekwencji zamiast spodziewanego psychologizmu
odnajdujemy w powieści Goetla surrealizm.
Eksperymentalna powieść Ferdynanda Goetla niesłusznie została zapomniana, zwłaszcza że swego czasu zapoznała się z nią
cała niemal Europa (liczne przekłady).
„Z całego procesu orki literackiej, którą ktoś tam nie wiedzieć z jakiego powodu nazwał «tworzeniem», najmilsza jest chwila, gdy
się zaczyna. Człowiek chodzi sobie napęczniały jak ten lew, ryczy, potrząsa grzywą i napędza strachu naiwnemu stworzeniu.
Marzy o jakichś niebywałych pustyniach, oblicza pokłosie krwawego żniwa, no i włazi ostatecznie do klatki, gdzie za głupie miny,
strojone do P. T. Publiczności, podsuwa mu kawałek ścierwa finansujący go pogromca, inaczej mówiąc: pan wydawca... Grymas
musi być przekonywający i co gorsza, «prawdziwy», aby działał. I ostatecznie jest to obojętna rzecz, czy wykona się go w klatce
pana wydawcy czy pod niebieską klatką Pana Boga... Po co ja to właściwie piszę?” (F. Goetel).
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach