SARMATÓW PORTRET WŁASNY W LITERATURZE XVII w. PRZEDSTAW ODWOŁUJĄC SIĘ DO WYBRANYCH UTWORÓW J.CH.PASKA I W.POTOCKIEGO
|
|
|
|
Sarmatyzm jest pojęciem
złożonym. Okre?la ono obyczajowo?ć oraz kulturę duchową i umysłową
Rzeczypospolitej szlacheckiej od schyłku wieku XVI, aż po czasy rozbioru. Z
pojęciem tym kojarzy się również swoisty sposób bycia: rubaszno?ć, bujno?ć
obyczaju, a także mentalno?ć polskiej szlachty. Sarmatyzm można również
opisywać w kategoriach ideologii szlacheckiej, która sankcjonowała szczególne
miejsce stanu szlacheckiego w społecznej strukturze Rzeczypospolitej . Całą brać
szlachecką jednoczyło poczucie narodowej potęgi, przekonanie o ?wietno?ci
polskiego ustroju - monarchii ograniczonej prawami stanu szlacheckiego -
nadto ?wiadomo?ć tradycji rodowej i starodawno?ci sarmackiej, co wiązało się
z ideą pochodzenia Polaków jakoby od starożytnych Sarmatów. Duma z tego
potężnego sarmackiego dziedzictwa była też nieodłączną cechą barokowej
mentalno?ci. Dopiero z czasem, w XVIII w. ukształtowało się ujemnie
nacechowane okre?lenie sarmatyzm oznaczające całokształt siedemnastowiecznych
obyczajów i kultury szlacheckiej, zwykle utożsamianych z samowolą,
zacofaniem, pogardą, niechęcią do cudzoziemców, dewocją i ciasnym
tradycjonalizmem. Szlachcic - rycerz był obrońcą złotej wolno?ci, systemu
społeczno - państwowego, który gwarantował mu uprzywilejowane miejsce w
Rzeczypospolitej. Już w wieku XVII w ideologii sarmackiej ujawniły się
również hasła mesjanistyczne, wspomagane i rozwijane przez Ko?ciół. Polska, a
więc rycerska szlachta miała odegrać szczególną rolę w całej wschodniej
Europie poprzez krzewienie idei chrze?cijańskich. Szlachcic - obrońca wiary,
obrońca Naj?więtszej Marii Panny stawał na straży suwerenno?ci
chrze?cijańskiej Europy, strzegł przed niebezpieczeństwem pogaństwa i
innowierstwa. Polska pełniła w ideologii sarmackiej "przedmurza
chrze?cijaństwa", najdalej na Wschód wysuniętego bastionu Rzymu. Pisarze
pó?nego baroku (Potocki, Wespazjan , Kochowski) podjęli zdecydowaną krytykę
wielu przejawów życia szlacheckiego, akcentując zwłaszcza nierealizowanie
przez nią podstawowych zasad ideologii sarmackiej. Krytyce podlegała nie sama
ideologia, ale wła?nie odstępstwa od niej. Literatura sarmacka opanowała
polskie szlacheckie dworki i charakteryzowała się przykładaniem ogromnej wagi
do rodzimych tradycji, wręcz tworząc własną szlachecką ideologię.
Jednocze?nie uznawała ona swój polski rodowód za najważniejszy. Podkre?leniu
idei patriotyzmu i jej polsko?ci "służyły": niechęć do
cudzoziemszczyzny, tradycjonalizm, gloryfikacja dawnych praw, obyczajów. Wiarygodny
dokument mentalno?ci szlacheckiej zawarł w " Pamiętnikach " Jan
Chryzostom Pasek malując szlachcica jako osobę fanatycznie przywiązaną do
swobód politycznych i herbowych przywilejów, pełną niechęci wobec
cudzoziemszczyzny i pozasarmackich obyczajów, o płytkiej ?wiadomo?ci
religijnej skłonnej do dewocji i zabobonu. Pasek próbuje pominąć zagadnienia
stawiające szlachtę w złym ?wietle. Czasem jednak opisując rozmaite
wydarzenia, nie?wiadomie kre?li obrazy pieniactwa, przemocy czy nawet
okrucieństwa (opis sporu: kto zetnie pojmanego oficera). " Pamiętniki
" przedstawiają fakty w sposób żywy i barwny. Czę?ć pierwsza "
Pamiętników " dotyczy wojennych do?wiadczeń Paska. Ciekawie wypadł tu
obraz szlachcica-żołnierza. Walczy on na ogół dzielnie, ale można podejrzewać,
że zapału do walki dostarcza mu nie tyle miło?ć do ojczyzny, ile ambicja
osobista i chęć zdobycia łupów. Ciekawo?ć i żądza przygód są też
prawdopodobnie przyczyną udziału Paska w wyprawie do Danii. W opisach ważnych
wydarzeń historycznych autor skupia uwagę na własnych przygodach,
wyolbrzymiając niekiedy swą rolę ?wiadka i uczestnika tych wydarzeń.
Zaskakuje też współczesnego czytelnika religijna postawa szlachcica tamtych
czasów. Posłuszny nakazanym przez Ko?ciół postom, jałmużnom i odpustom nie
brał ich sobie głęboko do serca, skoro nie zmieniały jego obyczajów i nie
łagodziły stosunku do człowieka, nad którym był górą. Gło?ny opis mszy
?więtej, do której służył Pasek mając ręce zbroczone krwią wrogów, jest tego
dowodem. Ksiądz-celebrant u?więca to barbarzyństwo słowami: "nie wadzi
to nic, nie brzydzi się Bóg krwią rozlaną dla imienia swego". "
Pamiętniki " zawierają również szeroki obraz pokojowego życia
zimiańskiego i obyczajów szlacheckich. Autor my?li kategoriami przeciętnego
szlachcica, toteż ucisk i niedołę chłopa uważa za naturalny stan rzeczy. Z
typowo sarmacką mentalno?cią odnosi się do własnej klasy i tylko szlachtę
uważa z godną przedstawicielkę narodu. Życie prywatne szlachty nacechowane
jest troską o dobrobyt i korzy?ci materialne. Wystarczy przypomnieć znakomity
fragment "Pamiętników", w którym Pasek opisuje swe zaloty do Anny
Łąckiej. Bardziej przypominają one układy handlowe niż wyznania miłosne.
Utwór pisany jest stylem barwnym, potocznym, dosadnym, wskazującym na gawędziarskie
talenty autora, nasycony anegdotami i przysłowiami. Szczególnymi warto?ciami
wyróżniają się opisy batalistyczne. Wraz z
Janem Ch.Paskiem w okresie tym tworzył także Wacław Potocki . Wrósł on w
bliską im szlachecką codzienno?ć , którą utrwalał w swej twórczo?ci .U
Potockiego związek z krajem , ze swoim stanem , ziemiańskim bytowaniem
wyraził się najsilniej . Postawa
Wacława Potockiego posiada charakter reformistyczny. Poeta i zarazem
szlachecki ideolog broni założeń sarmackiego wzorca społecznego, a krytyka
dotyka jego realizacji. "
Transakcja wojny chocimskiej " nawiązuje do wzorów eposu antycznego
(przebieg przygotowań i bitwa polsko-turecka), co miało służyć apoteozie
męstwa i dzielno?ci polskiego rycerstwa - szlachty, a postać wodza hetmana
Jana Karola Chodkiewicza urasta prawie do rangi sarmackiego Marsa. Wiersz
" Pospolite Ruszenie " - dobosz usiłuje bez skutku dobudzić ?piącą
szlachtę i zmusić ją do walki. Wiersz
" Zbytki polskie " z gorzką ironią mówi o przepychu w jakim żyje
szlachta, gdy tymczasem ojczyzna potrzebuje materialnej pomocy. Twórczo?ć
Potockiego zyskała miano obywatelskiego sumienia narodu, gdyż twórca
realizował tendencje społeczne i moralizatorskie. W swych
licznych dziełach, pisanych poprawną i klasyczną polszczyzną, Wacław Potocki
zawarł: -
pouczenia w kwestiach społecznych w wierszu : "
Nierządem Polska stoi " - jest to realny obraz ówczesnej Polski, prawa
państwowe zmieniają się nieustannie, co godzi najbardziej w najbiedniejszą
cze?ć społeczeństwa, która płaci podatki, ubożejąc coraz bardziej, ludzie nie
my?lą o przyszło?ci. Wacław Potocki okazuje dużą troskę o dobro ojczyzny ; "Nierządem
powiedział kto? dawno, Polska stoi . Gdyby
dzi? pojrzał z grobu po ojczy?nie swojej, Zawołałby
co gała: Wracam znowu, skądem, Żebym tak
srogim z Polską nie ginął nierządem ! " "
Natura wszystkim jednaka " - prawa dla każdego człowieka powinny być
takie same, powinna panować równo?ć, tak jak wszyscy jeste?my równi wobec
natury. Różnice społeczne wytworzyli?my sobie sami. Autor ma ciepły stosunek
do chłopa, okazuje mu współczucie. Jednocze?nie krytykuje szlachtę, która
jest grzeszna i ulega pokusom. Odwołuje się do jej religijnego sumienia i w
ten sposób pragnie wymusić na nich zmianę postępowania. "
Wolne kozy od pługu " - współczucie dla chłopa, który pracuje cały
dzień, a w niedziele odbywa niezasłużoną karę w pańskich dybach. Szlachta
żyje konsumpcyjnie, nie chce zobowiązać się wobec państwa, zbytkuje, a chłopi
muszą na nią pracować. Potocki ostrzega szlachtę przed dniem sądu ostatecznego.
"
Czuj! Stary pies szczeka " - topos ojczyzny - dom; Potocki jako podmiot
liryczny podszywa się pod psa i próbuje ostrzec gospodarza przed zbliżającym
się niebezpieczeństwem. Ten jednak lekceważy ostrzeżenie. Twórca ponownie
krytykuje szlachtę, którą uważa za wewnętrznego wroga ojczyzny. Szlachta
działa na niekorzy?ć kraju, kradnie, zbytkuje i hula podczas, gdy chłop
umiera z głodu. Za taki stan rzeczy odpowiedzialne jest również
duchowieństwo, które także wyzyskuje chłopów i tym samym przyczynia się do
upadku kraju. Pesymistyczne zakończenie - ludzi ?wiatłych jest za mało i mają
oni za małą siłę przebicia. -
postulaty patriotyczne: "
Nierządem Polska stoi " - bałagan prawny, ucisk biedniejszej szlachty i
niesprawiedliwo?ć ... "
Pospolite ruszenie " - szlachta wobec zagrożenia zachowuje się
beztrosko, nie słucha rozkazów, osłabia kondycję balując, rozprawia o dumie i
prywacie uważając, że ich sprawy są najważniejsze. Wniosek: pospolite
ruszenie złożone z takiej szlachty nie zda egzaminu. "
Transakcja wojny chocimskiej ... " - pisząc epos rycerski (heroiczny),
Potocki powrócił do wydarzeń sprzed 50 lat. Utwór jest napisany jako kronika
wojny (na podstawie pamiętników). Autor ubolewa nad szlachtą, która zatraca
ducha rycerskiego, a przecież do jej obowiązków należy bronienie płci
niewojennej, kierowanie się troską o własną rodzinę. Również wiara
chrze?cijańska, król oraz ojczyzna, która pokłada w nim duże nadzieje,
powinny obligować szlachcica do wywiązywania się ze swojego obywatelskiego
obowiązku. Topos ojczyzny - matka. Wacław Potocki deprecjonuje wroga, który
jest dla niego niczym (poganie). Szlachta powinna bronić swoich przywilejów i
dorobku wcze?niejszych pokoleń, zrehabilitować się za wcze?niejsze klęski i
jednocze?nie wzbogacić wypracowywaną przez wieki tradycję. -
pouczenia o tolerancji wyznaniowej: Wacław Potocki początkowo wyznawał naukę arian, lecz pod wpływem prze?ladowań przeszedł na katolicyzm. W swych dziełach potępia nietolerancję i podział na wiarę dobrą i złą, protestując przeciwko szykanom. |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - ¶więtego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos ¶mierci w kulturze i sztuce ¶redniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "¦więtoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, ¶wiata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach czę¶ci III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"¦więtoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach