Romantyczne gatunki literackie, ich żywotność uzasadniona tendencjami epoki
|
|
|
|
Romantyzm w Polsce zaczął
się balladami. Utwory te miały wszelkie szanse zainteresować szerokie kręgi
odbiorców, będąc atrakcyjne pod względem treści i formy. Nawiązywały do
wierzeń i podań ludowych, często sięgających w wieki predchreścijańskie, co
było zgodne z romantyczną filozofią tajemniczości. Na pierwszy plan wysuwał
się prosty lud, wśród którego krążyły “prawdy żywe" - normy etyczno -
moralne nie znające wpływu cywilizacji, zachowujące swoją pierwotność i
głęboką korelację z prawami przyrody. Ballady nieść mogły przesłanie
patriotyczne ( “Świteź" ) ukryte pośród ludowych podań; mogły wskazywać
na związek wydarzeń historycznych z baśniowymi, utrwalając tożsamość
narodową. Jeszcz
bardziej programowy charakter miały ody. Skierowane były do konkretnego pojęcia,
opisując jego zalety i przewagi nad starymi, zdezaktualizowanymi wartościami.
Stanowiły wezwanie do czynu, przemawiały językiem grupy, która miała pójść za
wezwaniem ( “Oda do młodości" ). Bardzo wiele założeń filozofii
wyrażonych było wprost, oddziaływując swoim pięknem i jasnym określeniem
postawy zbuntowanego człowieka. Z kolei
liryka osobista jest niewątpliwie mniej uniwersalnym fragmentem romantycznej
twórczości, choć nie pozbawionym pewnego uniwersalizmu. Tutaj właśnie
najwyraźniej i najbardziej bezpośrednio wyrażane są uczucia twórców.
Przedstawiane są najśmielsze wizje bez obawy o niezrozumienie. Często
poznajemy przyczyny niepowodzeń lub nagłych wzlotów poetów. Do liryki
osobistej należą m.in. Liryki lozańskie Mickiewicza, będące swoistym rozrachunkiem
poety z życia i działalności na polu szuki i walki o niepodległość polskiego
narodu. Liryka
patriotyczna i religijna, choć obfita w literaturze romantyzmu, nie jest
nastawiona na żywotność, a raczej na wywołanie u odbiorcy buntu przeciw złu,
niesprawiedliwości czy też podkreślenie boskich pierwiastków w programie
poety. Utwory takie jak “Hymn do Bogarodzicy" lub “Grób Agamemnona"
Słowackiego odwołują się do chlubnej ( lub tragicznej ) historii narodu
polskiego, nawołując do podjęcia czynnego oporu w imię honoru własnego,
własnych przodków i wiary, która od wieków zagrzewała do walki o wolność. Typowo
romantycznym gatunkiem jest dramat poetycki, będący wytworem panującej
wówczas koncepcji syntezy sztuk i gatunków. Jako przykład rozpatrzmy III
część “Dziadów". Znajdziemy tu pierwiastki epickie ( opowiadanie ),
liryczne ( widzenie ks. Piotra, 2*Improwizacja ) czy też operowe ( salon
warszawski ). Powoduje to szybką zmianę nastrojów, umożliwiając autorowi
zapisanie szerokiej gamy uczuć towarzyszącej bohaterom, jak też wpłynięcie na
odbiór utworu. Także
powieść poetycka ( “Konrad Wallenrod" ) to owoc syntezy bohaterskiego
eposu z pierwiastkami scenicznymi. Na długo pozostał on aktualnym, gdyż pod
atrakcyjnym kostiumem literackim skrywał treści aktualne - walkę, nienawiść
do wroga depczącego naród, wezwanie do zachowania tożsamości. Na dodatkową wartość
artystyczńa tego gatunku wpływało umieszczenie akcji w średniowieczu;
powstawała bardzo modna wówczas “powieść grozy" I wreszczie epos, znany jeszcze w starożytności, rozwinięty przez Mickiewicza w postaci “Pana Tadeusza", także łączący w sobie lirykę i epikę. Jego wybitne walory artystyczne, przemawiające do każdego Polaka - patrioty jeszcze po latach zjednywać mu będą czytelników i twórców nawiązujących do treści i formy. O żywotności tego gatunku może świadczyć doniosłość wydarzeń wokół których jest osnuty. Oto stworzona jest możliwość dokonania zmiany, zrzucenia jarzma niewoli - każdy niemal bohater ustosunkować się musi do rzeczywistościm wystawiając świadectwo realiom historycznym epoki, w której żyje. |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach