Symbolizm - umiejętność dostrzeżenia w jednym przedmiocie lub motywie wielu ukrytych znaczeń. Zadanie poezji nie polegało na opisywaniu tego co było widoczne na pierwszy rzut oka lecz na odgadnięciu znaczeń ukrytych. Impresjonizm - polegał na podporządkowaniu świata przedstawionego podmiotowi lirycznemu i nastrojowości. Impresjoniści wychodząc z założenia, że cała przyroda ulega bezustannym zmianom dążyli do uchwycenia nastroju chwili, przekazywali subiektywny obraz świata. "Krzak dzikiej róży w Ciemnych Smreczynach" Sonety połączone są tematycznie motywem krzaku dzikiej róży rosnącego obok powalonej przez burzę limby. Są dwa symbole: limba i krzak róży. Wiersz ukazuje egzystencjalne lęki róży, która przytulona do skał ma za jedynego sąsiada zwaloną przez burzę i próchniejącą limbę. Pień limby przypomina róży o przemijaniu, wskazuje na bliskość i nieuchronność śmierci. Róża stanowi symbol życia, limba zaś śmierci. Obraz róży jest dynamiczny, zmienia się dzięki słońcu i krajobrazowi. Zmienia się także limba - fazy próchnienia. "Krzak..." sygnalizuje dostrzeżenie przez poetę problemów wybitnej jednostki, jej lęków oraz obaw egzystencjalnych. W warstwie opisowej widać sięgnięcie do poetyki impresjonistycznej. Sonet I przedstawia skalisty górski krajobraz przepojony senną szarością świtu. W sonecie II pojawia się słońce, światło, kolory, zaczyna się ruch i gwar. W sonecie III ruch przybiera na sile, przebiega stado kozic, przelatują ptaki. Poeta usiłuje uchwycić nastrój chwili, stosuje wyrazy dźwiękonaśladowcze. "Hymny" obejmują 8 utworów i są to: Dies Irae, Święty Boże, Moja pieśń wieczorna, Salve Regina, Judasz, Maria egipcjanka, Hymn św. Franciszka z Asyżu, Salome. Podmiotem lirycznym jest Adam - praojciec jako reprezentant ludzkości. Przyjmuje on postawę prometeizmu i jest rozgoryczony zgodą Boga na istnienia zła. Bóg przedstawiony jest jako współtwórca zła, w tonie grozy i przerażenia. Bóg może przyjmować postawę miłosierną, lub karzącą (Bóg - Sędzia).
Najczęściej czytane
Adam Mickiewicz "Dziady część III"Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach