Odzwierciedlenie programu Pozytywizmu warszawskiego w literaturze epoki i sądy pisarzy o jego realizacji
|
|
|
|
Twórcy pozytywizmu
warszawskiego to Henryk Sienkiewicz, Bolesław Prus, Eliza Orzeszkowa. Program
ten był lansowany w "młodej prasie" tj : "Niwa",
"Prawda", "Przegląd tygodniowy".Chciano wypracować
nowoczesny model narodu, wierzyli w naukę i pracę, nawiązywali do tradycji
wybierając z niej to co najlepsze. Byli bezinteresowni, odważni i
bezkompromisowi. Ich program to : praca organiczna, praca u podstaw, kult
wiedzy nauki i techniki, emancypacja kobiet. Program literacki pozytywizmu
zakładał odrzucenie fantastyki na rzecz rozumu, literatura miała być oparta
na ścisłej obserwacji, artysta miał przed sobą cele społeczne. Program
pozytywistyczny przedstawił koncepcję pisarza-uczonego, który podobnie jak w
romantyźmiemiał być przywódcą, lecz kierować się nie natchnieniem lecz
rzetelną wiedzą. W programie nie było miejsca na powieść historyczną. Jak się
jednak okazuje realizacja tak ambitnego programu nie była łatwa, co ukazuje
Sienkiewicz w "Szkicach węglem". Przedstawia zacofanie, brak pracy
u podstaw i pomocy dla ludu. Przedstawiciel inteligencji Zołzikiewicz miast
propagować pozytywistyczne wartości okazuje się być egoistą obojętnym na
krzywdę, łapówkarzem i szantarzystą. Również w "Potopie" pisarz
odchodzi od ideałów pozytywistycznych (np : nie było w programie miejsca na
powieść historyczną), przejaskrawia wydarzeń, miesza fikcjię i fakty
historyczne, jego wizja historyczna jest jednostronna, decydującą rolę mają
bohaterowie fikcyjni, powiela znane konstrukcje fabularne. Także "Lalka" jest powieścią o klęsce pozytywizmu. Prus oskarża w niej społeczeństwo, które nie potrafiło zerwać z feudalizmem, konwenansami i wszelkim zacofaniem. Jest to powieść o straconych złudzeniach pozytywistów. |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach