"Mistrz i Małgorzata" jako wypowiedź w sprawie dobra i zła.
W totalitarnej Moskwie system spowodował gwałtowne i bardzo szerokie rozprzestrzenienie się zła, stało się ono codziennością, wobec tego dobro (w utworze reprezentowane tylko przez Małgorzatę, no i Jeszuę oraz częściowo przez Mistrza) pozostaje w mniejszości; w takiej sytuacji pojawia się Woland i jego świta, aby wykazać nam i tamtejszym ludziom ich zło;
Prowadząc szereg, czasem zakrojonych na szeroką skalę działań (przedstawienie w teatrze) przyczyniają się powstania takiego chaosu, że cała Moskwa staje na głowie;
Jednak zło i złośliwości są czynione tylko ludziom złym i obłudnym, tak więc dobro na tym nie cierpi, poza tym szatan nie zajmuje się, jak w tradycji przystało się zakładać, kuszeniem i sprowadzaniem na złą drogę kolejnych dusz - przecież praktycznie wszyscy są już i tak wystarczająco źli; trzeba jednak zauważyć, że szatan nie jest wstanie unicestwić z gruntu złego systemu totalitarnego, potrafi jedynie nim wstrząsnąć
Ostatecznie okazuje się, że zło staje się narzędziem dobra (to nawet wynika z motta utworu zaczerpniętego z Goethego)
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach