Ksiądz Marek
• Słowacki Juliusz •
• 1843 •
Dramat z czasów konfederacji barskiej, zawiązanej dla obrony wiary i ojczyzny przed Rosją. Akcja rozgrywa się w czerwcu 1768 r.
w czasie obrony Baru i jego zdobycia przez wojska rosyjskiego generała Kreczetnikowa.
Po sromotnym opuszczeniu Baru przez polskie wojska, na czele garstki obrońców staje ksiądz Marek, człowiek żarliwej wiary,
prowadzi lud ku triumfowi lub na męczeństwo (prototypem postaci tytułowej był karmelita Marek Jandołowicz, znany wówczas z
patriotycznych przepowiedni). W dramacie Słowackiego ksiądz Marek, natchniony kaznodzieja, samotny i niezłomny, działa w
Bożym imieniu, odczuwa Bożą obecność. Znakiem, zesłanym z niebios w odpowiedzi na słowa księdza, jest nagłe rozpęknięcie
się wielkiego rosyjskiego działa (motyw ten podejmie Sienkiewicz przedstawiając obronę Jasnej Góry w Potopie).
Bar musi upaść – zbyt wiele w nim zła. Rozpanoszona szlachta zabija starego Żyda–karczmarza, a jego córka Judyta, by
zemścić się na szlachcie, wpuszcza do miasta Rosjan. W postaci Judyty Słowacki stworzył znakomity portret dumnej Żydówki,
będącej wcieleniem groźnej i wspaniałej mocy ducha prastarego narodu, namiętnej i zrozpaczonej (równie interesującym portretem
Żydówki będzie dopiero Rachela w Weselu Wyspiańskiego).
Księdza Marka, pojmanego ostatecznie przez Rosjan, otaczają cuda, które wzbudzają przerażenie Moskali i zapowiadają, że
naród polski, takich mający obrońców, nie zginie. Dramatem Ksiądz Marek Słowacki wprowadził historię Polski w mistyczny plan
dziejów, ukazał ją jako realizację woli Bożej, tajemnicę nie do końca przed ludźmi odsłanianą. Lecz zapewniającą przyszłe,
triumfalne zmartwychwstanie teraz umęczonej za wiarę ojczyzny. Takiemu przesłaniu służyła romantyczna legenda konfederacji
barskiej: właściwe, duchem i wyobraźnią kierowane odczytanie minionej historii zapewnić miało poznanie przyszłości. I utrwalić
patriotyczne nadzieje.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach