Konrad, Kordian, hrabia Henryk - trzy kreacje bohaterów romantycznych w Twojej ocenie
|
|
|
|
Bohater romantyczny -
bojownik, rycerz walczący o wolność narodu. Postać romantyczna zmienia się w
zależności od potrzeb chwili, w bardzo różny sposób potrafi realizować swoje
zamierzenia, zmienia poglądy, pokazuje swoje dążenia. "Konrad
Wallenrod" Adam Mickiewicz Konrad -
Litwin, który w dzieciństwie został porwany przez Krzyżaków, jego rodzina
zginęła podczas najazdu. Dziecku Krzyżacy nadali imię Walter Alf, mały
chłopiec stał się wkrótce ulubieńcem krzyżackiego mistrza Winrycha. W zamku
krzyżackim znajdował się litewski wajdelota (wędrowny pieśniarz), służący
Krzyżakom za tłumacza. To on właśnie uświadomił chłopcu kim właściwie jest,
śpiewał litewskie pieśni opowiadał o ojczyźnie. Walter wielokrotnie chciał
powrócić do ojczyzny, ale Halban tłumaczył mu, że jeszcze nie nadeszła
odpowiednia pora, Alf miał najpierw poznać wszelkie arkana sztuki rycerskiej,
wszelkie tajemnice wroga. Kiedy Walter wziął udział w walce od razu, wraz z
Halbanem, dał się wziąć do niewoli. Przybył do Kowna wraz z innymi Krzyżackimi
jeńcami, ale Książę dał wiarę opowieściom Waltera i Halbana. Alf pozostał na
dworze księcia, uczył Litwinów nowoczesnych metod walki, wkrótce też pojął za
żonę córkę księcia Aldonę. Młodzi kochali się, ale Waltera dręczyła wciąż
sytuacja rodzinnego kraju, który był zagrożony i nękany krzyżackimi
najazdami. Jako średniowieczny rycerz ceniący sobie honor wzdragał się przed
zdradliwymi i podstępnymi metodami walki, wiedział jednak, że nie ma innego
sposobu, gdyż Litwini nie są w stanie pokonać wroga w otwartej walce. Alfowi
udaje się podszyć pod postać Konrada Wallenroda, zostaje wybrany po śmierci
Winrycha mistrzem Zakonu. Rządzi nieudolnie, Krzyżacy często przegrywają.
Niestety Konrad zostaje zdemaskowany i aby uniknąć krzyżackiego sądu popełnia
samobójstwo. Jest
postacią tragiczną, musi dokonywać wyboru pomiędzy wolnością i szczęściem
osobistym a wolnością i szczęściem swego narodu. Tragiczna dla bohatera
konieczność wstąpienia na drogę podstępu i zdrad rodzi u niego konflikt
wewnętrzny, wyciska nieodwracalne piętno na jego psychice. "Kordian"
Juliusz Słowacki Kordian
(kordis - serce) - dojrzewa do bycia patriotą, przeżywa przemianę, której
przyczyną nie jest tylko nieszczęśliwa miłość do Laury, ale również
dostrzeżenie faktu, że ludzkimi uczuciami mogą rządzić pieniądze. Ojczyzna
jego jest osamotniona, nawet papież odmawia swego błogosławieństwa i
wstawiennictwa. Kordian podejmuje walkę, ale walkę samotną. Dla niego
zwycięstwo to likwidacja cara i jego rodziny. 'Imaginacja' i 'Strach', walka
wewnętrzna Kordiana jest przyczyną jego tragedii. "Nie-boska
komedia" Zygmunt Krasiński Hrabia Henryk - najpierw występuje jako Mąż, poeta romantyczny oderwany od życia, rozdarty pomiędzy nim a uprawianą przez siebie poezją. Żonę doprowadza najpierw do obłędu a później do śmierci, ta tragedia go zmienia. Działa później jako przywódca obozu arystokratów, wierny czynami do końca swojej klasie ginie śmiercią samobójczą, myślami bowiem gotów jest przyznać rację swoim wrogom (rewolucjoniści pod wodzą Pankracego). |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach