Kompleks polski
• Konwicki Tadeusz •
• 1977 •
W pisarstwie Tadeusza Konwickiego Polska posiada dwa, wyraźnie kontrastujące ze sobą, oblicza. Ta dawna, bezpowrotnie
miniona, żyje w narodowej pamięci i wydaje się nieprawdopodobnie bliska. Ta współczesna, dziwna i niestabilna, wydaje się
odległa. Polska dawna dostarcza narodowej symboliki, Polska współczesna pochłonięta jest zwalczaniem psychicznego bezwładu
swych obywateli. Mówiąc inaczej: niemocy współczesnego społeczeństwa Konwicki przeciwstawia bohaterskie, choć daremne,
epizody przeszłości („To znane nam zawsze pytanie: – Czy warto było?”).
Wątek fabularny Kompleksu polskiego obejmuje szczątkową akcję rozgrywającą się przed sklepem i w sklepie „Jubilera”. W
kolejce dostrzegamy przekrój społeczeństwa polskiego z czasów PRL. Ludzie spędzają wigilię Bożego Narodzenia w oczekiwaniu
na dostawę złota. Prym w kolejce wiodą: pisarz polski Tadeusz Konwicki (Konwa), który jest narratorem (a którego można
identyfikować z autorem w pewnym tylko zakresie), Tadeusz Kojran (miał bezpośrednio po wojnie wykonać na pisarzu wyrok
wydany przez podziemie), pan Duszek (były pracownik UB, który ongiś Kojrana rozpracowywał, a obecnie usiłuje się z nim
zaprzyjaźnić), sprawiający wrażenie konfidenta pan Grzesio, a także mniej lub bardziej interesujące kobiety (z najmłodszą i
najładniejszą narrator przeżywa intensywny romans na zapleczu sklepu). Życie kolejkowe stanowi swoistą próbkę polskiej
codzienności. Zawiązują się przyjaźnie, ujawniają konflikty, wspomnienia przeplatają się z aktualnościami. Powstaje swoisty
konglomerat polskich spraw. Dominuje już nie oczekiwanie na złoto (zamiast którego przywieziono w końcu rosyjskie samowary),
ale coraz powszechniejsze oczekiwanie na cud: „Ojczyzna będzie sprawiedliwa, szlachetna, rozumna. Będzie przykładem dla
całej Europy. Polska wyśniona, wymodlona, wycierpiana”. Spoiwem rozmów kolejkowiczów są sentencje pana Duszka,
wygłaszane stosownie do zmieniających się okoliczności. Pełno w nich sprzeczności i banału, ustępujących z wolna miejsca
ożywczej ironii. Tylko autoironia stwarza szansę przezwyciężenia polskiej nierzeczywistości: „Polak, jak wpadnie w szał, to biada
ślepej, głuchej, sprzedajnej Europie”.
Wątek sylwiczny Kompleksu polskiego poświęcony jest zasadniczo roli literatury jako depozytariuszki polskich kompleksów.
Najważniejszy z nich – to problem polskiej odrębności i związana z nim kwestia wyboru dziedzictwa oraz porządkowania spraw
teraźniejszych. Literatura niezmiennie jawi się jako obszar narodowych serwitutów, istotnych zarówno dla pisarza („Piszę, bo jakiś
dziwny obowiązek popycha mnie do tego papieru”), jak i dla czytelnika („Pisz, kurwa, dla pokrzepienia serc”). Polskość w prozie
Tadeusza Konwickiego jest bolesna i ironiczna, symboliczna i groteskowa, sentymentalna i katastroficzna, nade wszystko jednak
konkretna.
„Któregoś dnia przeczytałem pierwszą recenzję, co mnie nazwała literatem polskim, zatopionym w polskości, ograniczonym przez
polski zaścianek. Roześmiałem się szczerze i serdecznie nad tym oczywistym nieporozumieniem. Później przestałem się śmiać.
Owa polskość jawiła się już we wszystkich krytykach. Owa polskość zaczęła się obracać przeciwko nieszczęsnemu autorowi.
Przez tę polskość nie chcianą stawałem się już niezrozumiały, monotonny, irytujący... Jak to się stało, że jestem autorem
polskich książek, złych czy dobrych, ale polskich? Dlaczego przyjąłem rolę, której przed wiekami się wyrzekłem? Kto mnie,
Europejczyka, nie, obywatela świata, kto mnie, esperantystę, kosmopolitę, agenta obcego mocarstwa Uniwersalności Losów, kto
mnie przemienił, jak w złej bajce, w zacietrzewionego, ciemnego, wściekłego Polaczka?” (T. Konwicki).
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach