|
|
|
|
Cel powstania Trylogii
stal się własnością narodowa, a brzmi ku pokrzepieniu serc! Oznacza to, że
pisarz doceniał rolę historii w dziejach narodu, zwłaszcza, gdy jest to naród
żyjący w niewoli. Henryk Sienkiewicz pragnął: -
rozpropagować wiedze o historii XVII wieku (wzgląd poznawczy), - ukazać
wielkość dawnych wydarzeń, świetną przeszłość ojczyzny, - wsączyć
w dusze Polaków otuchę i nadzieję, wiarę, że duch i wola bywają ważniejsze
niż siła, że wygrywa się nawet w sytuacjach bez wyjścia, chciał pokazać, ze
Polacy umieją walczyć, a Polska może się odrodzić, tak jak odrodziła się po
najeździe szwedzkim, - ukazać
ideały patriotów XVII wieku - wzorce postępowania dla ludzi XIX wieku. Idea
"krzepienia serc" w "Potopie" przejawia się w: -
koncepcji bohatera i optymistycznej wymowie jego losów - każdy ma szansę się
zrehabilitować jeżeli wcześniej popełnił błędy, warto podjąć próbę
zweryfikowania swojej przeszłości, do głębszego patriotyzmu można dojrzeć i
pomogą w tym autorytety - wyborze tego okresu historycznego, w którym Polacy
potrafili pokonać Szwedów, - walka
ze Szwedami przypomina ogólnonarodowe powstanie (szczególnie Sienkiewicz
podkreślił udział niższych warstw), -
sprawiedliwym sądzie o narodzie polskim, pomimo, że w narodzie są zdrajcy i
patrioci, nie wszyscy są zdrajcami, - ideowej
funkcji równoległości losów bohatera indywidualnego (Andrzej Kmicic) i
zbiorowego, - naród
zmienia nastawienie do walki o ojczyznę, kiedy powraca król, następuje
stopniowe odradzanie, problem duchowego patronatu - kreacja króla, -
mitologizowanie postaci ma moc krzepiącą: mit króla
- symbol Polaka, oparcie duchowe, symbol cnót, szlachetności, dobroci,
sprawiedliwości, śluby lwowskie miały sugerować drogę postępowania dla
współczesnych, mit
rycerski - Czarniecki: genialny strateg, obowiązkowy w kwestiach
żołnierskich, oddany ojczyźnie, honorowo oddał Kraków w ręce Szwedów po
obronie, po klęsce wybrał walkę podjazdową, najlepszy sposób walki, zwolennik
udziału chłopów w walce, nie zależy mu na karierze, Wołodjowski - także
obowiązkowy żołnierz, oddany ojczyźnie, umie dobrze wybrać. - rola
czynnika religijnego w przeżyciach Polaków jako czynnika jednoczącego, moment
zwrotny to obrona Częstochowy, wiara w opatrzność Matki Boskiej, -
szczególna rola ludu (ślubowanie króla Jana Kazimierza w kościele), - optymistycznie na czytelnika miało podziałać także zakończenie: Kmicica i Oleńkę połączyło odkupienie win i udowodnienie służby patriotycznej, wartość ludzi w życiu prywatnym jest mierzona w umiejętności skorygowania postępowania. |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach