Gatunki literackie Pozytywizmu - uzasadnienie ich żywotności tendencjami epoki. (także ich charakterystyka)
|
|
|
|
Dobór gatunków, po które
sięgali twórcy Pozytywizmu wynikał z dominacji tendencji realistycznych i
naturalistycznych oraz z podporządkowania literatury doraźnym tendencjom. Podstawowe
gatunki -prozatorskie : nowela, opowiadanie i powieść. -poetyckie : epicki
obrazek poetycki. Tendencja
rozwoju tych gatunków prowadziła do rozbudowy sfery psychologicznej i
obyczajowej. Nowela :
zwięzły, prozatorski utwór narracyjny o wyraziście zarysowanej akcji i
jednostkowej fabule, podporządkowany ściśle rygorom kompozycyjnym,
nakazującym dramatyczne spiętrzanie konfliktów przeciwstawnych sił, logiczne
wynikanie z siebie kolejnych zdarzeń i doprowadzenie ich do jednoznacznej,
dobitnej pointy. Podporządkowanie
sylwetek bohaterów ich funkcji pozwalał otworzyć wzory osobowe i ośmieszać
postawy negatywne. Bolesław Prus - "Katarynka",
"Kamizelka" Henryk Sienkiewicz - "Latarnik" Eliza Orzeszkowa
- cykl "Z różnych sfer" Maria Konopnicka - "Miłosierdzie
gminy" Opowiadanie
: podobnie jak nowela, niewielki utwór narracyjny, pisany prostą prozą,
posiadał zazwyczaj jednostkową fabułę. Różni się od noweli brakiem ścisłych
reguł kompozycyjnych, możliwością zaistnienia samoistnych epizodów i
dygresji, rozbudowaniem partii opisowych i refleksyjnych oraz skojarzeniowym
tokiem narracji. Znamienne
było eksponowanie narratora, którego punkt widzenia decydował o sposobie
argumentacji i zakresie przedstawianych treści. Opowiadania, podobnie jak
nowele, podporządkowane były tworzeniu konkretnych tendencji. Bolesław Prus -
"Antek" Henryk Sienkiewicz - "Wspomnienia z Maripozy"
Maria Konopnicka - "Nasza szkapa" W okresie późniejszego
Pozytywizmu opowiadanie wypierało bardziej zformalizoaną nowelę. Powieść :
rozbudowany gatunek epicki, obejmujący utwory o znacznej objętości i
swobodnej kompozycji, pozwalający na łączenie wielu wątków w rozbudowanej
fabule, a także powoływanie dużej liczby bohaterów w dowolnej formule świata
przedstawionego. Umożliwiał
najpełniejsze przekazywanie wiedzy i najsugestywniejsze przekonanie o
słuszności własnych racji. Mimo
popularności opowiadań i nowel to właśnie powieść była podstawowym gatunkiem
literatury pozytywistycznej. We wczesnej fazie dominowała powieść tendencyjna
podporządkowana propagowaniu haseł 'pracy organicznej' i 'pracy u podstaw',
która występowała w dwóch odmianach: A.
nawiązywała do formuły melodramatycznej uatrakcyjnionej przez wątki
sensacyjne (np. "Marta" Elizy Orzeszkowej). B.
odwoływała się do późnooświeceniowej tradycji powieści
humorystyczno-satyrycznej. Wszystkie
odmiany powieści tendencyjnej zmierzały do jednoznacznego wykorzystania
wszystkich środków ekspresji dla wykazania słuszności przedstawianej tezy.
Zrezygnowano więc z zagłębiania się w psychologię bohaterów na rzecz
idealizowania postaci pozytywnych skontrastowanych z negatywnymi
(przeciwnikami poglądów zawartych w tezie). Tezy: -
potrzeba kształcenia dzieci wiejskich, - potrzeba przełamywania barier
społecznych, -dążenie do solidaryzmu narodowego, itp. Powieść
tendencyjna szybko przekształciła się w powieść realistyczną, która
pogłębione portrety psychologiczne nakładała na krytyczną analizę zjawisk
społecznych. Bolesław Prus - "Lalka", "Emancypantki"
Eliza Orzeszkowa - "Nad Niemnem" Henryk Sienkiewicz - "Rodzina
Połanieckich" Jednostkowe
dramaty są przedstawiane na tle rzeczywistości społecznej. Utwory osadzone w
konkretnym miejscu i czasie. Uwypuklanie pierwszoplanowych problemów
społecznych i narodowych. Obok
powieści realistycznej, równolegle rozwijała się powieść historyczna
(Bolesław Prus "Faraon", Henryk Sienkiewicz "Trylogia",
"Quo vadis", "Krzyżacy"). Uzupełnieniem
odmian powieści pozytywistycznych była powieść naturalistyczna (Gabriela
Zapolska "Przedpiekle", "Kaśka Kuriatyda"). Obrazek
poetycki - gatunek ten łączy elementy epickie, wyraźnie zbliżone do konwencji
noweli, z motywami lirycznymi (głównie zapis emocjonalny stosunku do krzywd
społ.) wpisując je w strukturę regularnego, sylabicznego (najczęściej
11-tozgłoskowego) schematu wersyfikacyjnego. Autorką
obrazków była Maria Konopnicka, która starała się środkami lirycznymi
wzmocnić obraz tragicznej sytuacji najbiedniejszych grup społeczeństwa
("Wolny najmita", "Z szopką", "Przed sądem",
"Jaś nie doczekał", "W piwnicznej izbie"). Wszystkie gatunki literackie zmierzały do wykorzystania literatury dla realizacji zadań wytyczonych w programie epoki. |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach