Cechy pimiennictwa:
- Ekspansja chrzecijaństwa i dominacja Kocioła w życiu społeczno-kulturalnym warunkowały religijny charakter literatury jak i całej sztuki.
- Anonimowoć - poczucie godnoci twórcy, jego wyjątkowoci i sławy a nawet niemiertelnoci, wykształcił dopiero renesans. redniowiecze natomiast ceniło chwałę samego dzieła wartociowanego głównie z punktu widzenia jego moralnej, religijnej i wychowawczej użytecznoci.
- redniowieczna praktyka twórcza nie tylko dopuszczała, ale wręcz doradzała korzystanie z nie swoich dzieł, wplatanie ich fragmentów do własnego utworu, łączenie ich w jedną nowo skomponowaną całoć. Ważny był bowiem tylko końcowy efekt: dzieło o odpowiedniej wartoci wychowawczej i poznawczej.
- Dwujęzycznoć. Obok literatury pisanej po łacinie, która była wówczas językiem uniwersalnym, powstawały dzieła w dopiero formujących się językach narodowych, które dopracowywały się do poziomu pozwalającego na wyrażenie tych wszystkich treci, które mogły zostać wyrażone po łacinie.
- Cechą charakterystyczną jest również fakt zatarcia granic pomiędzy tym, co dzisiaj nazywamy literaturą piękną a szeroko rozumianym pimiennictwem. Do literatury zaliczano także kroniki, kazania, rozprawy teologiczne, mowy, traktaty polityczne.
- redniowiecznej literaturze patronował także duch parenezy (zachęta ostrzeżenia, rada). To on powodował nasycenie utworów różnymi praktycznymi wskazówkami, a także zachęcał do tworzenia różnych, godnych do naladowania wzorców osobowych.
2.Wzorce osobowe literatury; charakterystyka
utworów, w których występują.
Ideał więtego i ascety
Okrelał reguły życia pobożnego człowieka, który wyrzekając się dóbr doczesnej
egzystencji, pokutą, ubóstwem i dobrymi uczynkami oraz ciągłą mylą o Bogu
przygotowywał się na mierć, która powadzić miała do wiecznego zbawienia w
niebie. Egzystencja ziemska ascety naznaczona była ciągła pamięcią o mierci (memento
mori), a jego życie podporządkowane było właciwemu przygotowaniu się do
godnego, chrzecijańskiego zgonu (ars moriendi - sztuka umierania). Opisywaniu
żywotów więtych służyły utwory hagiograficzne składające się zwykle z takich samych
częci. Najpierw autor prosił siły wyższe o pomoc, czytelników o wyrozumiałoć
i wyjaniał co skłoniło go do napisania dzieła. Póniej przedstawiał żywot
więtego: cudownie zapowiedziane narodziny, cnotliwa młodoć, lub czystoci, ucieczka
od bogactwa, nadprzyrodzone zdolnoci więtego, interwencje boskie w jego
sprawie, jego asceza i umartwianie się. W końcu następuje mierć męczeńska,
której towarzyszą liczne cuda. Czasami dodawane jeszcze były cuda wokół
relikwii.
Ideał władcy
Okrelał przymioty charakteryzujące doskonałego monarchę rządzącego państwem, a
więc odwagę, walecznoć, mądroć, wiernoć wobec Boga i religii
chrzecijańskiej oraz sprawiedliwoć i troskę o poddanych. W literaturze
przykładem takiego władcy jest Bolesław Chrobry opisany przez Galla Anonima w
Kronikach.
Idealny rycerz
Był człowiekiem odważnym, bohaterskim, walecznym, kierującym się honorem.
Wierny wobec przyjaciół i damy swego serca za najwyższe wartoci uznawał służbę
Bogu, królowi i ojczynie oraz więtą walkę w obronie chrzecijaństwa.
Idealnych rycerzy wychwalano w pieniach (chansons de geste) oraz w romansach
rycerskich. Najbardziej wyrazistą realizacja ideału rycerza jest tytułowy bohater
Pieni o Rolandzie.
3. redniowieczne formy teatralne.
Misteria
Misteria to sztuki dramatyczne prezentujące najczęciej jaki fragment historii
biblijnej. Konstruowane były z mylą o ukazaniu znanej powszechnie historii
jako wielkiego dramatu chrzecijańskich dziejów ludzkoci. Początek owego
dramatu upatrywano w upadku człowieka, punkt kulminacyjny w odkupieniu a koniec
w mającym nadejć sądzie ostatecznym. Dlatego każda sztuka była przez odbiorców
kojarzona zarówno z wydarzeniami wczeniejszymi jak i póniejszymi. Przekonanie
o doniosłoci wszystkich wydarzeń opisanych w Biblii powodowało równe
traktowanie wszystkich wystawianych scen, bez ich hierarchizowania. Sztuki
misteryjne grywali wyłącznie mężczyni, najczęciej z poszczególnych cechów
zawodowych. Scena była zbudowana tak, że wszystkie elementy jej przestrzeni
były pokazywane jednoczenie, niezależnie od tego, kiedy przychodził czas ich
"ogrania". Oczywistoć takiej inscenizacji (symultanicznoci)
wynikała z wiedzy o boskiej naturze czasu, gdzie nie ma różnicy pomiędzy
przeszłocią, teraniejszocią a przyszłocią. Do naszych czasów nie dotrwał
żaden polski redniowieczny dramat misteryjny.
Dramaty liturgiczne
Do dnia dzisiejszego zachowały się natomiast krótkie, łacińskie dramaty
liturgiczne (z 1 poł. XII w.) wystawiane w kociołach w więto wielkanocne.
Były to wplecione w obrzęd nabożeństwa sceny prezentujące przybycie trzech
Marii do grobu już zmartwychwstałego Jezusa.
Moralitety
Skierowaniu człowieka na właciwą drogę służyły sztuki zwane moralitetami.
Pierwotnym bohaterem moralitetów był po prostu człowiek usytuowany pomiędzy
niebem a piekłem, dokonujący wyboru odpowiedniej linii życia, toczący
wewnętrzną walkę między siłami dobra i zła. Walka była wyobrażana z pomocą
alegorii. Jej koniec w zależnoci od dokonanego wyboru był wieńczony nagrodą
lub karą.
4. redniowieczne poglądy filozoficzne.
Scholastyka
Postawa scholastyczna. Wedle niej dla poznania prawdy potrzebna jest i wiara i
rozum. Z jednej strony zrozumienie jest wyższym stopniem poznania niż lepa
wiara. Z drugiej wiara wyprzedza zrozumienie i jest dlań normą. Rozum nie jest
instancją, która mogłaby sprawdzać prawdy wiary. Zadaniem rozumowania jest nie
sprawdzać ale uzasadniać wiarę; nie dochodzić do prawdy, lecz prawdę objawioną
objaniać. Reguły i normy poprawnego mylenia i rozumowania przejęła schoastyka
z logiki Arystotelesa.
Augustianizm
w. Augustyn położył podwaliny pod nową chrzecijańską filozofię. Wola miała
dlań pierwszeństwo nad rozumem. Augustyn widział Boga jako nieskończonego, a wiat
jako twór nadprzyrodzony i dzieło łaski. Pojmowanie Boga jako nieskończonego
sprawiało, że wiat musiał się wobec Niego wydać znikomy i że powstał skrajny
dualizm Boga i wiata. Koncepcja filozoficzna Augustyna był oparta na większym
zaufaniu do woli, wiary, miłoci i łaski niż do rozumu i dowiadczenia.
Augustyn głosił, że znane są prawdy wieczne niezależne od dowiadczenia, wierzył
w doktrynę miłoci i łaski. Pojmował dzieje ludzkoci jako zmaganie się dobra i
zła. Ujmował człowieka jako istotę filozofującą, która rozważa swoją obecnoć w
wiecie i czasie, swe niejasne położenie gdzie pomiędzy aniołami a
zwierzętami. Takie umiejscowienie człowieka rodziło nieustające wewnętrzne
rozdarcie.
Tomizm
w. Tomasz z Akwinu twierdził, że przeznaczony człowiekowi szczebel hierarchii
jest dlań właciwy, przewidziany i naturalny. Człowiek musi się starać sprostać
swojej woli, walcząc z pokusami upadku, który prowadzi do wynaturzenia istoty i
powołania. Istniał dualizm między Bogiem a wiatem, między bytem absolutnym a
względnym. Bronił on jednoci ludzkiej natury i przeciwstawiał się rozrywaniu
ciała i duszy. Był przekonany, że wszelka wiedza pochodzi z dowiadczenia. Był
przekonany o wyższoci ogółu nad jednostką - przeciwstawiał się
indywidualizmowi. W poznaniu i działaniu pierwszeństwo miał intelekt, w
przeciwieństwie do teorii w. Augustyna.
Franciszkanizm
w. Franciszek z Asyżu zapoczątkował wielki ruch odnowy moralnej w wiecie
pełnym okrucieństwa. Głosił program wiary radosnej, prostej, płynącej z
wszechogarniającej miłoci do wiata i całego stworzenia, miłoci poddanej
ewangelicznym nakazom miłosierdzia, ubóstwa, braterstwa.
5. Znaczenie językowe zabytków redniowiecznych
na przykładzie Bogurodzicy.
Bogurodzica to najdawniejsza polska pień religijna. Jej najstarszy przekaz, opatrzony nutami pochodzi z roku 1407. Ta najstarsza, dwustrofowa częć utworu odznacza się najwyższym kunsztem artystycznym i uważana jest za arcydzieło polskiej poezji redniowiecznej. Jest to prawdopodobnie oryginalne rodzime dzieło, które zyskało wielką popularnoć pozakocielną stając się "pierwszym hymnem narodowym Polski". Kompozycja utworu (porządek wezwań, prób modlitewnych) i jego intelektualny charakter przypomina porządek naukowego traktatu godzącego (zgodnie z wymogami scholastyki) prawa wiary i rozumu. Maria, Chrystus, Bóg i Jan Chrzciciel tworzą zespól czterech osób, więc liczbę znaczącą symbolicznie, bo odnoszoną do kwadratu cnót (męstwo, sprawiedliwoć, umiarkowanie, rozsądnoć).
Bogurodzica jest jednoczenie jednym z najstarszych zabytków języka polskiego. Można w niej odnaleć archaizmy leksykalne (Bogurodzica - Boga rodzica, gospodzin - pan, przebyt - przebywanie), fonetyczne (formy bez przegłosu: zwolena, słowiena), fleksyjne (użycie mianownika w funkcji wołacza), składniowe (składnia bezprzyimkowa).
W pieni występują rymy wewnętrzne i końcowe. Wiersz redniowieczny, tzw. zdaniowo-rymowy, którego przykładem jest Bogurodzica, nie przestrzegał jednakowego rozmiaru sylabicznego w każdym wersie, jakkolwiek wykazywał tendencję do jego wyrównywania. Rymy uwydatniały zakończenia wersów - klauzule. Jednak wyrazistoć klauzul wynikała przede wszystkim stąd, że w każdym wersie zamykała się odrębna jednostka składniowa - pojedyncze zdanie lub jednorodny człon zdaniowy wypowiadany z różną intonacją : wznoszącą lub opadającą..
Dwóm najstarszym strofom Bogurodzicy towarzyszy zarazem najstarsza melodia pieni piewana chóralnie, jednogłosowo, bez akompaniamentu instrumentalnego.
6. Wymień 6 zabytków pimiennictwa w języku
polskim i opisz je.
- Bogurodzica - patrz p.6
- Legenda o więtym Aleksym - pochodzi z 1454 roku, jest to niekompletny, wierszowany przekład z o wiele starszego oryginału łacińskiego lub francuskiego. Jest to typowy przykład liieratury hagiograficznej. Wstępuje tu również jeden ze wzorców osobowych epoki redniowiecza - asceta. Główny bohater, jedyny potomek książęcego rodu, już za młodu przewyższał swymi cnotami chrzecijańskimi swych rodziców. W noc polubną uciekł z domu, rozdając swój majątek i dobrowolnie udając się na tułaczkę. Praktykowane przez niego umartwienia były tak skrajne, że w jego sprawie interweniowała nawet Matka Boska. W końcu umarł jako żebrak pod schodami własnego domu. Jego mierci towarzyszyły liczne cuda. Niestety nie znamy zakończenia legendy, gdyż odnalezione rękopisy są niekompletne.
- O zachowaniu się przy stole - Jest to najstarszy wiecki wiersz w polskiej literaturze. Powstał prawdopodobnie około roku 1415, autorem jest Przecław Słota. Jest to najdawniejszy ze znanych wierszy obyczajowo-dydaktycznych, swego rodzaju podręcznik savior-viver'u. Autor znający obyczaje dworskie i biesiadne Zachodu próbował tę wyższą kulturę bycia zaszczepić współczesnym sobie Polakom. Za podstawy rycerskiej etykiety uważa reguły obowiązujące w trakcie uczt oraz kult kobiety.
- Satyra na leniwych chłopów - jest to utwór anonimowy, najstarsza satyra w języku polskim. Tekst powstał w II połowie XV wieku. Pisany z punktu widzenia szlachcica omiesza chłopskie sposoby uniknięcia pracy. Oskarża chłopow o lenistwo, obłudę, brak zdyscyplinowania, umylnie niewydajną pracę, która przyczynia się do osłabienia pańskich plonów. Autor kontrastuje pozornie pozytywny obraz potulnego i prawego chłopa z chytrocią jego charakteru.
- Rozmowa Mistrza Polikarpa ze miercią - jest to najdłuższy polski wiersz redniowieczny - liczy prawie 500 wersów. Pochodzi z lat szećdziesiątych XV wieku. Utwór jest zbudowany na zasadzie dialogu Mistrza ze miercią. mierć odpowiada na pytania roztaczając obraz swej potęgi i panowania nad wszystkim, co żyje . mierć jawi się jako wielka znawczyni człowieka i jego obyczajów charakterystycznych dla każdego zawodu i stanu. Stąd satyryczny i moralizująco-dydaktyczny ton utworu. Szczególnie brutalny realizm (ukazanie mierci jako rozkładającego się trupa) i ukonkretnienie idei mierci wynikały z chęci dotarcia do masowego odbiorcy, który był wrażliwy na obraz, personifikację a nie na czysto teoretyczne rozważania.
- Posłuchajcie bracia miła - utwór ten, arcydzieło polskiej liryki redniowiecznej, reprezentuje gatunek wypowiedzi lamentacyjnej, tzw. skargi, żalu. Bolejąca Matka stojąca pod krzyżem katowanego syna to motyw doć powszechny w literaturze europejskiej. Monolog Marii uwydatnia przede wszystkim ludzki wymiar matczynego cierpienia, jego skalę uczuciową. W utworze tym zwracają uwagę wyrane opozycje czasowe (przeszłoć i dowiadczana teraniejszoć) oraz przestrzenne (sfery: ziemska i ponadziemska).
- Psałterz floriański - był to kodeks zawierający psalmy w trzech językach: po łacinie, niemiecku i polsku. Był to dar zakonników z jednego ze ląskich klasztorów dla Jadwigi. Psałterz mógłby być dziełem bardzo ważnym ze stanowiska literackiego, niestety tłumacz psalmów poprzestał na posłużeniu się wczeniejszym przekładem czeskim. Niemniej jednak jest to jeden z najobszerniejszych zabytków języka polskiego.
- Kazania więtokrzyskie - napisane w pierwszej połowie XIV wieku są nieco młodsze od Bogurodzicy. Te krótkie teksty mają niezmierna wagę, gdyż i ich formy językowe jak i pisownia reprezentują epokę starszą niż wszystkie inne rękopisy polskie.
- Kazania gnienieńskie - jest to dziesięć kazań w języku polskim, ułożonych na przełomie wieku XIV/XV, które wraz z setką kazań łacińskich wypełniają jeden z kodeksów. Ich treć w stosunku do kazań więtokrzyskich jest wzbogacona o legendy, banie i różnego rodzaju powiastki.
7. Architektura redniowieczna - cechy.
Romański
Formy stylu romańskiego wytworzyły się na terenie dzisiejszej Francji i Włoch,
a póniej przeniknęły do całej Europy, w tym i do Polski. Proces wykształcenia
się ostatecznej formy stylu przebiegał w różnych krajach rozmaicie, a charakter
obronny wyranie wpłynął na ukształtowanie bryły , jej otworów i wież. Początkowo
wznoszono kocioły jednonawowe, podłużne, następnie trójnawowe bazylikowe, o
masywnych i surowych cianach z kamienia wapiennego, piaskowca lub granitu. Gdy
wykorzystywano cegłę była ona układana w sposób dwa wózki i główka. Kociół
często posiadał dwie wieże, mające służyć do celów obronnych. Cechą
charakterystyczną był fryz arkadowy, czyli poziomy, ozdobny pas składający się
z szeregu małych arkad, biegnący pod okapem frontowych elewacji. Wejcia główne
ozdabiano budując portale. Zarówno portale jak i kolumny wewnątrz budynków były
bogato zdobione płaskorzebami. Nad portalem spotyka się często małe okno
koliste - rozetę. Okna były bardzo małe, czasami ozdabiane witrażami.
Gotyk
Ta sztuka architektoniczna powstała we Francji i rozpowszechniła się w całej
Europie. Cechą charakterystyczną gotyku jest przewaga elementów pionowych i
udoskonalenie techniki stosowania sklepień. Charakterystyczne są sklepienia
krzyżowe oraz ostre zakończenia łuków. Możliwoć budowania wysokich konstrukcji
i skomplikowanych sklepień wynikała z faktu, że lepiej poznano grę sił jaka
zachodzi wewnątrz budowli. Mimo to w budowlach gotyckich nadal widać przewagę
elementów konstrukcyjnych nad dekoracyjnymi. Dekoracyjne, wysokie okna
wypełnione witrażami zajmują przestrzenie pomiędzy przyporami. Budowa przypór
wynikała z faktu, że nadal nie potrafiono dokładnie wyliczyć potrzebnej gruboci
cian oraz z wielkiej wysokoci budynków - przypory zabezpieczały po prostu osłabione
potężnymi otworami okiennymi ciany przed zawaleniem. Materiałem budowlanym
obok kamienia w większoci przypadków była cegła dla ornamentyki przeplatana
pasami z cegieł glazurowanych. Cegła była układana w sposób wózek-główka.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - ¶więtego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos ¶mierci w kulturze i sztuce ¶redniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "¦więtoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, ¶wiata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach czę¶ci III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"¦więtoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach