Barok - czas bóstwem epoki .
Zanim zajmę się tematem, chciałbym podać jedną z różnic pomiędzy barokiem, a renesansem. Chodzi mi tutaj o postrzeganie człowieka. W renesansie człowiek był w centrum myśli - potężny plan natury. Jednym z prądów Renesansowych był właśnie humanizm. W Baroku człowiek ukazywany jest jako kruszyna w kosmosie. Powrót wiary w jedyną potęgę Boga.
Istnienie ludzkie to nieopisywalnie mały kawałek z życia całego wszechświata. Co za tym idzie w Baroku zaczęto fascynować się przemijaniem, szatanem, śmiercią. Motywami tymi zajęło się wielu znanych pisarzy. Do jednych z nich należy M. Sęp-Szarzyński. (PRZEMIJANIE) W utworze "O krótkości i niepewności na świecie żywota człowieczego" - Spoglądając na ulotność i krótkość życia, poeta gani sam siebie za pogoń za doczesnymi rozkoszami, która odwróciła jego uwagę od spraw wiary. Człowiek powinien zrozumieć, iż te niestałe dobra nie przynoszą szczęścia i prowadzą do grzechu. Jedynym prawdziwym dobrem jest Bóg. W utworze "O nietrwałej miłości rzeczy świata tego", miłość do życia doczesnego, zaszczytów sławy, rozkoszy i złota, Szarzyński uważa za niepełną. Człowiek bowiem kocha to, co skazane jest na przemijanie, podczas gdy jedyną prawdziwą miłością jest Bóg. "Epitafium Rzymowi" Szarzyńskiego ma charakter refleksji nad upadkiem starożytnego imperium i narodzinami nowego, chrześcijańskiego (Dziś w Rzymie zwyciężonym Rzym niezwyciężony(...) leży pogrzebiony). Jednocześnie zauważa on, iż prawem tego świata jest nieustanna zmienność (to się popsowało, co było nieruchome). (SZATAN) W utworze "Owojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem" ukazuje człowieka jako skazanego w życiu na nieustanną walkę, w której siły są bardzo nierówne. Po stronie dobra jest tylko ludzka dusza. Po stronie zła świat, ciało i on srogi ciemności hetman - Szatan, który nasze pilno czyni zepsowanie.
Reasumując zadany temat dodam jedynie fakt, że czas to podstawowe zagadnienie Sfery Filozoficznej Baroku ujmowany jest on w innych, takich jak: człowiek i jego kondycja we wszechświecie, przemijalność istnienia, destrukcyjna siła czasu, śmierć i życie po śmierci.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach