Barańczak Stanisław
• ur. 1946 •
Stanisław Barańczak urodził się w roku 1946 w rodzinie poznańskich lekarzy. Pierwsze nagrody za wiersze i eseje otrzymał jeszcze jako licealista. W czasie studiów polonistycznych rozpoczęła się jego błyskotliwa kariera poety, badacza literatury i tłumacza.
Doktorat poświęcony twórczości Mirona Białoszewskiego uzany był za jedną z najważniejszych książek swego czasu. Programowa książka o poezji Nieufni i zadufani (1971) uznana została za manifest pokolenia „nowej fali”. Wiersze Barańczaka decydująco
wpłynęły na kształt i rozpowszechnienie się tzw. poezji lingwistycznej. Członek PZPR (1964–69), szybko stał się jednym z najbardziej znanych opozycjonistów. Uczestniczył w działalności Komitetu Obrony Robotników, był współzałożycielem ważnych pism
wychodzących w tzw. drugim obiegu: "Zapisu” i „Krytyki”. Ruch Solidarności pozwolił Barańczakowi skorzystać z dawno skierowanego do niego zaproszenia do objęcia posady profesora w katedrze języka i literatury polskiej na wydziale slawistyki w Harvard University w Cambridge. Niezwykle czynny, kontynuował działalność poetycką i krytycznoliteracką. Propagował literaturę języka angielskiego w Polsce i literaturę polską w Stanach Zjednoczonych. Przyjaciel laureatów nagrody Nobla, Miłosza i Brodskiego, sam otrzymywał wiele prestiżowych nagród. Jego twórczość przekładowa imponuje precyzją i objętością. Obok wielu książek poetyckich przedstawiających literatury języka angielskiego tłumaczył także z języka rosyjskiego (Mandelsztam, Brodski) i litewskiego (Venclova). Po upadku komunizmu zyskał uznanie nowych władz państwowych – w 1993 roku przyznano Barańczakowi dyplom Ministra Spraw Zagranicznych za wybitne zasługi dla kultury polskiej w świecie. Wydał kilka tomów poezji, m.in. Korekta twarzy (1968), Jednym tchem (1970), Dziennik poranny (1972) Sztuczne oddychanie (1974), Ja wiem, że to niesłuszne (1977), Tryptyk z betonu ,zmęczenia i śniegu (1980), Wiersze prawie zebrane (1981), Przywracanie porządku (1983).
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach