Bunt
jest wpisany w naturę człowieka. Dorastając buntujemy się przeciw zastanej
rzeczywistości, chcemy ją zmieniać i to jest źródłem postępu. W historii
ludzkości swój ślad pozostawiło wielu buntowników. Wielu również wykreowali w
swoich dziełach pisarze. Jednym z pierwszych buntowników był mityczny
Prometeusz, zbuntowany przeciw bogom, a następnie srodze za to ukarany. Są
epoki historyczne i literackie, w których bunt jest postawą preferowaną i wtedy
buntowników pojawia się szczególnie wiele. Taką epoką był romantyzm. Motyw
buntu występuje bardzo często w twórczości A. Mickiewicza. Są ludzie i pisarze
wrażliwi na zło, krzywdę i niesprawiedliwość, które rodzą bunt i pragnienie
zmieniania świata. Taką osobowością był Stefan Żeromski i dlatego motyw buntu
pojawia się w kreacjach jego bohaterów i w komentarzach autorskich pisarza.
I
właśnie na tych dwóch pisarzach, chciałbym oprzeć swoją pracę. Zacznę najpierw
od naszego wieszcza Adama Mickiewicza. U pisarza widoczny jest wyraźny bunt
przeciw rzeczywistości. Jest to zazwyczaj przeciwstawienie się jednej postawie
drugiej postawie. W "Odzie do młodości", Mickiewicz przeciwstawia mlodość
staremu światu i wzywa do pchnięcia go na nowe tory. Tymi nowymi torami, ma być
wezwanie do rewolucyjnych metod. Jest to również manifest młodzieży
romantycznej.
Kolejnym
dziełem wieszcza, w którym widoczny jest bunt, jest "Romantyczność".
Tutaj poeta kirujący się "czuciem i wiarą" występuje przeciwko
"szkiełku i oku" uczonych mędrców. Ma to być wyrazem sprzeciwu wobec
racjonalizmowi.
Mickiewicz
również buntuje się przeciwko więzom konwencji, obyczaju, prawa, którymi
krępują świat. Na przykład w IV części "Dziadów" poeta broni prawa
miłości. Natomiast w "Sonetach krymskich" skarży się na los tułacza i
wygnańca.
U
Mickiewicza widać także wielki patriotyzm. Jego bohater "Konrad
Wallenrod", jako szlachetna jednostka, nie może pogodzić się z niewolą,
utratą niepodległości i ciemiężeniem narodu. Konrad również wchodzi w spór z
Bogiem o "rząd dusz". Uważa, iż on lepiej pokieruje ludźmi,
uszczęśliwi ich. Źródłem tego buntu jest pycha i przekonanie o wyjątkowości
twórcy, którego ludzie powinni słuchać. Pycha powoduje, iż uważa on, że Bóg źle
urządził świat, więc on (Konrad) ma prawo poprawiać Boże dzieło (nawiązanie do
prometeizmu).
U
Mickiewicza widać również bohaterskość. Jak np. młodzież z III części
"Dziadów" albo bohater wiersza "Do Matki Polski".
Podsumowując
Mickiewiczowski bunt można powiedzieć, iż bunt romantyka jest buntem
prometejskim - świat jest zły, "bez serc, bez ducha", zapanował na
nim egoizm, wyrachowanie, a wolna jednostka nie ma w nim żadnych praw.
Buntownik romantyczny nie może się z tym pogodzić, rzuca się w wir walki ze
złem, stawia wszystko na jedną rękę. Kierują nim szlachetne intencje, jednak
połączone z zupełnym brakiem trzeźwej oceny sił i środków, tworzą niebezpieczną
mieszankę skazaną z góry na klęskę.
Jak
już wspomniałem na wstępie pracy, chciałbym tu posłużyć się również twórczością
Stefana Żeromskiego. Jako iż Żeromski tworzył w innej epoce niż Mickiewicz, to
większą uwagę przywiązał sprawie nędzy i biedy.Sprzeciw wobec nędzy,
poniżającej biedy, będącej źródłem chorób i przedwczesnej śmierci, obecny jest
w większości utworów pisarza. Są to m.in. takie utwory jak: "Rozdziobią
nas kruki, wrony...", "Doktor Piotr", "Siłaczka",
"Ludzie bezdomni" czy "Przedwiośnie". We wszystkich tych książkach
głównym problemem jest wieś czy prowincjonalne części miast z ich biedą. W
utworach Żeromski umieścił bunt przeciw ludzkiej krzywdzie w opisach i
komentarzach. Wyraźna jest tu narracja personalna. Czytelnik patrzy na świat
oczami bohatera, poznaje jak on ocenia świat i dlaczego wybiera drogę buntu (
"Ludzie bezdomni" ). Również komentarze narratora są oceniające,
nacechowane emocjonalnie ( "Rozdziobią nas kruki, wrony..." ).
Narrator jest również buntownikiem.
Jak
więc widać bunt u Żeromskiego wypływa z głęboko odczuwającego serca i wrażliwej
duszy. Kreacje bohaterów są wyrazem uczucia bezsilności, dlatego każe im
poświęcać się bez reszty, bo nie widzi innych sposobów na zwalczenie zła.
Podsumowując
motyw buntu u obu pisarzy, widzimy, iż sprawa ta odgrywa główną rolę w ich
twórczości. Ale cel tego buntu jest inny. U Mickiewcza jest on szerszy i
ogólniejszy natomiast u Żeromskiego konkretniejsze. Następnie pisarze kreują
podobnych, ciekawych bohaterów buntowników, nadając im cechy indywidualne.
Bohaterowie u obu pisarzy ewouulują, dojrzewają. Efektem buntu, jest klęska
tych ludzi - ale czy nie taki jest los wszystkich buntowników ? Mimo to, a
raczej dzięki ich klęskom, świat się zmienia, nie tak jakby chcieli od razu -
ale pomału, stopniowo, jednak na lepsze.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach