“Oskarżam" Zofii Nałkowskiej a “oskarżam" Tadeusza Borowskiego (w świetle utworów)
|
|
|
|
Zofia Nałkowska: -
oskarżenie wprost, bez stwarzania fikcji literackiej (w utworze
“Medaliony") o bestialskość, a także nieludzkie postępowanie Niemców, -
wyniszczanie biologiczne rasy ludzkiej, masowe, na niespotykaną dotąd skalę
genocide, -
traktowanie człowieka jako odpadu lub w najlepszym przypadku półproduktu
przemysłowego (choć o niewielkim znaczeniu), -
oskarżenie systemu hitlerowskiego za doprowadzenie normalnych ludzi do
upośledzenia moralnego i zabicia godności i solidarności międzyludzkiej oraz
wyzwolenie instynktu zabijania obcego w życiu człowieka, - masowe
zdeprawowanie całych narodów, dotyczy ono także inteligencji (np. profesor
Spanner). Tadeusz
Borowski: -
stworzenie fikcji literackiej, motywy autobiograficzne pozwalające na lepszy
kontakt z czytelnikiem, - brak
wśród ludzi chęci przerwania tragicznego biegu dziejów, który powtarza się ku
przestrodze, -
degradacja moralna człowieka w obozie; jest on w stanie myśleć jedynie o
przetrwaniu lub szybkiej, bezbolesnej śmierci, -
wykreowanie przez sytuację wojenną i jej wpływ na morale ludzi
totalitaryzmów, żyjących także w czasach pokoju, - brak
odwagi, aby sprzeciwić się postępowaniu katów, tak w obozie jak i poza nim,
tragiczna, niosąca w sobie samozagładę ludzkości obojętność na “czas pieców i
krematoriów", -
ostrzeżenie: opisywane sytuacje mogą się jeszcze wielokrotnie powtarzać;
ludzkość nie potrafi wyciągać wniosków z poprzednich, okrutnych wojen; nowe
są karą za lekkomyślność i krótkowzroczność, - wytworzenie przez okupanta złudnej “wolności" poza murami obozów; podporządkowanie się sytuacji stworzonej przez najeźdźcę; pustota życia duchowego; strach przed konsekwencjami walki o własną lub cudzą godność (“Pożegnanie z Marią"). |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach