Zły
• Tyrmand Leopold •
• 1955 •
Powieść Leopolda Tyrmanda Zły uznać należy za współczesny romans łotrzykowski, jakkolwiek formuła ta z pewnością nie
wyczerpuje przynależności gatunkowej powieści. W znacznym jednak stopniu Zły wykazuje cechy powieści sensacyjnej,
kryminalnej, środowiskowej, a także romansu heroiczno–miłosnego, błazeńskiego oraz dydaktycznego. W realiach powojennej
Warszawy ukazany został dezorganizujący życie społeczne świat mniejszych i większych przestępców. Rządzi się on własnymi
regułami. Mafijna struktura wymaga przede wszystkim bezwzględnego posłuszeństwa, ale liczą się również spryt, zręczność w
oszustwie i swoisty, złodziejski fason. Świat przestępczy – ukazany przez Tyrmanda z sentymentem i humorem – zostaje
napiętnowany jako groźna patologia, przenikająca do organizującego się na nowo po wojnie życia społecznego. Szczególnie
dokuczliwym zjawiskiem okazuje się ten rodzaj awanturnictwa publicznego, który określony został mianem chuligaństwa.
Z plagą chuligaństwa walczy samotny mściciel – tytułowy bohater, przewrotnie określony przez swoich przeciwników jako ZŁY.
Stopniowo przychodzą mu w sukurs inni: detektyw-amator, zapomniany bohater ruchu oporu, lekarz pogotowia, kierowca autobusu
miejskiego, dziennikarz. To już niemal reprezentanci całego społeczeństwa. Łączy ich szlachetność i obywatelska postawa. Po
pasjonujących przygodach rozprawiają się z groźną bandą i jej hersztem. Pomaga im, ale i przeszkadza, dzielny porucznik MO –
Michał Dziarski. Wspólna działalność przynosi oczekiwane rezultaty: przestępcy zostają zdemaskowani i uwięzieni, uczciwi
ludzie cieszą się spokojem. W finale powieści wyjaśnia się, dlaczego ZŁY tępi chuliganów i przestępców, wyjaśniają się też inne
sprawy. Zwycięża nie tylko dobro i sprawiedliwość. Zwycięża wielka miłość.
Sukces powieści Trymanda polega na tym, że banalne sprawy warszawskich chuliganów i walkę z nimi potrafił pisarz ukazać za
pomocą dynamicznej, trzymającej czytelnika w napięciu fabuły – wielowątkowej, zagadkowej, ale i rozrywkowej. Zły zawiera
mnóstwo szczegółowych obserwacji socjologicznych (zwłaszcza obyczajowych), które składają się na satyryczny obraz
społeczeństwa polskiego początku lat pięćdziesiątych. Piętnując negatywne zjawiska społeczne, pisarz z sympatią traktuje
swych bohaterów, nawet przestępcy ukazują od czasu do czasu ludzkie oblicze. W powieści odnajdujemy atmosferę zapamiętaną
z felietonów Wiecha (Stefana Wiecheckiego). Współdecydowała ona o sukcesie powieści Leopolda Tyrmanda, która cieszy się
nadal poczytnością, choć jej charakterystyczne realia przeminęły bezpowrotnie.
„Zorro pojawił się w Warszawie. Jeśli nie we własnej osobie, to w każdym razie w osobie kogoś, kto bez cienia wątpliwości jest
jego synem, wnukiem lub jakimś polskim powinowatym... W Warszawie? W tysiąc dziewięćset pięćdziesiątym czwartym roku?
Wśród trosk o zwiększenie powierzchni mieszkalnej i podniesienie produkcji artykułów konsumpcyjnych?... Nieskończoność
znaczeń zawarta została w słowie ZŁY i słowo to utkwiło w potocznym języku Warszawy. Miało siłę wściekłej strzały o
rozdygotanym bełcie, nabrało mocy bomby. ZŁY? Spada nie wiadomo skąd, rzuca się, bije, leje, walczy z takim fanatyzmem,
jakby go ktoś obraził, zelżył, obrabował. Dlaczego on to robi?” (L. Trymand).
„Powieść kryminalna, romans brukowy? Ależ tak i gorzej nawet: romans z bruku zrujnowanego, z ruin i rozdołów. A jednak to lśni,
tryska, brzmi, śpiewa... ” (W. Gombrowicz).
Wino Sklep
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach