Rzecz dzieje się na polu w czasie żniw. Starosta nadzoruje pracę robotnic, te zaś prowadzą między sobą rozmowę, którą od czasu do czasu przerywają piosenki śpiewane przez Pietruchę. Z rozmowy wynika, że kobiety są zmuszane do pracy od świtu do zmierzchu, natomiast Starosta nie żałuje swego bicza, jeżeli dostrzeże jakąkolwiek opieszałość, lub gdy ktoś z pracujących odezwie się do niego śmielszym słowem. Starosta podchodzi w pewnym momencie do Maruszki, która niedawno wyzdrowiała i z tego powodu jest jeszcze osłabiona. Maruszka mówi coś do Starosty, a ten w odpowiedzi zaczyna ją bić. Starosta jest bezlitosny w stosunku do chłopów i zawsze chodzi nachmurzony i ponury. Jednak nie jest to jego natura, ale wpływ jego gospodyni, która Starostę "wodzi za nos". Ona sama jest kłótliwa i mściwa, nie zna się na pracach gospodarskich, ciągle myśli tylko o miłostkach i zabawie. Kobiety wiejskie uważają ją za czarownicę i widzą w niej przyczynę wszelkich nieszczęść, które spadają na folwark i wieś. Rozmowę kobiet przerywa w tym momencie Starosta, który pozwala im odpocząć i spożyć obiad.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach