Zaklęty dwór
• Łoziński Walery •
• 1859 •
Zaklęty dwór opublikowano po raz pierwszy w lwowskim „Dzienniku Literackim” w 1859, a w wydaniu książkowym rok później.
Powieść zamierzona była jako pierwsze ogniwo trylogii dotyczącej wydarzeń 1846 w Galicji.
Konspiracja...
Akcja toczy się w 1845. Głównym bohaterem jest starościc Mikołaj Żwirski, przeżywający przełom duchowy (odnajdujemy tu
analogie do biografii Jacka Soplicy – księdza Robaka z Pana Tadeusza A. Mickiewicza). Po rzekomej (upozorowanej) śmierci za
granicą, w stroju wędrownego handlarza mazią, jako „kum Dmytro”, wędruje po wsiach i zaściankach powiatu samborskiego,
prowadząc emisarkę patriotyczną i przygotowując spisek. Obok niego postacią ważną w powieści jest Damazy Czorgut, zwany
Katyliną, z pozoru gbur i cynik, w rzeczywistości człowiek o wysokich walorach moralnych, patriota, uczestnik – w przyszłości –
powstania 1846 i Wiosny Ludów. Podejmuje on próbę rozwikłania tajemnicy Zaklętego dworu. W powieści występuje szereg
postaci drugoplanowych, nakreślonych w sposób realistyczny, niekiedy z zabarwieniem satyrycznym.
... i gra uczuć
Powieść jest wielowątkowa. Prócz nadrzędnego wątku politycznego, znajdujemy w niej m.in. wątek konfliktu między braćmi –
starościcem Mikołajem Żwirskim i hrabią Zygmuntem Żwirskim oraz skomplikowany wątek miłosny (nieporozumienia powoduje
fizyczne podobieństwo córki starościca – Jadwigi i jego bratanicy – Eugenii). Pozytywne ich rozwiązanie przynosi kulminacyjna
scena nocnego spotkania braci Żwirskich w „zaklętym” dworze. Ważną rolę w przebiegu wydarzeń odgrywa stary Kozak, wierny
sługa starościca, Kost’ Bulij.
Temat i liczne czytelne aluzje do wypadków 1845–1846 sprawiają, iż Zaklęty dwór uważany jest za powieść polityczną
przedstawiającą program demokratów lwowskich i przygotowań do antyaustriackiego powstania w Galicji pod ich kierownictwem.
Wykorzystał Łoziński zdobycze powieści historycznej, powieści obyczajowej oraz powieści przygód i tajemnic. W efekcie
powstała pierwsza polska powieść sensacyjno–detektywistyczna, zręcznie skonstruowana, o fabule łączącej sprawnie intrygę
polityczną z elementami sensacji i niesamowitości (dwór nawiedzany przez duchy, zjawa nieboszczyka starościca, groźny
klucznik tajemniczego domostwa). Te cechy przesądzają o trwającej – mimo upływu lat – atrakcyjności Zaklętego dworu
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach