Wybrane postacie biblijne jako symbole ludzkich postaw np. : Hiob, syn marnotrawny, miłosierny Samarytanin
|
|
|
|
HIOB: Doświadczony
cierpieniem Hiob jest prawdopodobnie postacią historyczną, wspomina o nim
Ezachiel jako o "mężu sprawiedliwym". Hiob żył w kraju Hus, był
wiernym i sprawiedliwym czcicielem Boga. Bóg zaś pozwolił Szatanowi wystawić
wiarę Hioba na próbę - Hiob zostaje pozbawiony majątku, umierają mu dzieci,
dotyka go trąd, lecz jest on cały czas wierny Bogu. W kulturze europejskiej
Hiob istnieje przede wszystkim jako znak cierpienia i godności człowieka.
Jego dramat jest osobisty, walczy on sam o swoją godność, odpierając racje
przyjaciół, którzy nakazują mu uznać własną winę, przyjąć cierpienie jako
karę za grzech. Hiob wiedział, że cierpienie jego jest niezawinione, ale
zaufał Bogu i wytrwał. Bóg ma swoje plany, które są niezrozumiałe dla
człowieka, alw winny być przyjęte przez nas z pokorą. Wynika z tego, iż warto
być niewinnym, bezgrzesznym i wiernym Bogu, gdyż niewinność nie przynosi
wolności od cierpienia, lecz daje spokój w cierpieniu. IZAAK:
Bóg chciał wypróbować Abrahama i rozkazał, by ten ofiarował Mu swojego syna -
Izaaka. Wierny Abraham mimo cierpienia spełnia rozkaz - lecz gdy podnosi rękę
z mieczem, by zabić Izaaka, Bóg powstrzymuje go. Motyw Abrahama i ofiary
Izaaka jest tematem, do którego wielokrotnie powracała sztuka późniejszych
epok. Z kolei czyn Abrahama i rozdarcie, jakie musiało zaistnieć w jego
duszy, gdy Bóg zażądał ofiary z jego syna. SYN
MARNOTRAWNY: Człowiek, który zawiódł swoich najbliższych, ale zrozumiał swój
grzech, wrócił do rodziny prosząc o przebaczenie. Przypowieść biblijna
"O synu marnotrawnym" ukazuje, iż Bóg cieszy się z każdego
nawróconego wiernego, choćby zgrzeszył on wcześniej i odszedł od wiary, lecz
powrócił. MIŁOSIERNY SAMARYTANIN: Jest symbolem litości, dobra, współczucia, człowieka spieszącego z pomocą potrzebującym, skłonnego do dobrych uczynków (według przypowieści biblijnej miłosierny Samarytanin pomógł rannemu, obrabowanemu nieszczęśnikowi leżącemu na drodze, pielęgnując go i dzieląc się z nim swoim majątkiem). Pierwotnie słowo "samarytanin" oznaczało mieszkańca Samarii. |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach