Typy bajek w literaturze polskiego oświecenia Jaką funkcję spełniał ten gatunek?
Typy bajek w literaturze polskiego oświecenia Jaką funkcję spełniał ten gatunek?
Istnieją dwa podstawowe typy bajek: epigramatyczna charakteryzująca się drastycznie skróconą formą, oszczędnością słowa i dobitnością przekazanych prawd, do minimum ograniczone są opisy i prezentacje postaci (zwierzęta), absolutna koncentracja na zdarzeniu i konkluzji; specjalizował się Krasicki, osiągając wręcz mistrzostwo; oraz narracyjna, zwykle dużo dłuższa, bardziej artystyczna, opisowa, ale również koncentrująca się na zdarzeniu; wszystkie jako bohaterów posiadają zwierzęta, które jako że mają jasno określone, niezmienne cechy charakteru, idealnie nadają się do dydaktyki; często pojawiają się elementy humorystyczne;
Oczywiście najważniejszym celem była dydaktyka, a nie efekt artystyczny, chociaż ten nie pozostawiał wiele do życzenia; bajki prezentowały pewne prawdy o życiu ("Malarze"), nie koniecznie pozytywne; zasady rządzące życiem, krytykują pewne zachowania i postawy
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach