|
|
|
|
Intencją Prusa było
pokazanie idealistów polskich na tle społecznego rozkładu. Jest ich zatem w
powieści trzech. Ignacy
Rzecki to typ idealisty politycznego. W młodości zaangażowany w walkę
konspiracyjną, biorący udział w powstaniach głęboko wierzył w nadejście
lepszych czasów. Żył jeszcze epoką napoleońską i to właśnie stanowiło o jego
politycznej naiwności. Nie przyjmował wiedziony magią siły Napoleona, że
czasy nieubłagalnie zmieniają się, zaistniała nowa sytuacja polityczna w
Europie, a Francja związana sojuszem z Rosją nie będzie ingerowała w sprawy
na arenie europejskiej uznawane jako rosyjskie, a tylko w Polsce - polskie.
Pozostawał pod wpływem powstańczej agitacji, własnych doświadzeń z
przeszłości oraz niewątpliwie mickiewiczowskiego obrazu pomocy Polsce przez
zachodnie państwa. Realizacją ideałów jest sumienna i ofiarna praca na rzecz
Wokulskiego, rzekomo spełniającego ważną misję polityczną. Jego poświęcenie
jest całkowite, graniczy wręcz z pogardą dla siebie i własnej sytuacji. Drugi z
nich, Wokulski, to idealista na miarę programu pozytywistów. Udowadnia swoje
zdolności organizacyjne, powiększając polski kapitał - uniezależniając
gospodarkę, a pośrednio i naród, od carskiej kurateli. To człowiek szlachetny
i honorowy, pragnący zdobyć jeszcze wyższą pozycję poprzez kontakty z
podupadającą już arystokracją. Jego idealizm to wiara w moc nazwiska,
otwierającego drogę na arystokratyczne salony, pośród ludzi mających coś do
powiedzenia. Kłopot w tym, że arystokracja owa to zbiór biedniejących
próżniaków, lalek salonowych wierzących ślepo w swoją pozycję. W imię
wielkiej miłości takim właśnie ludziom daje się wykorzystywać Wokulski,
nieświadomie dając im szansę na zarobienie paru groszy w zamian za
lekceważące docinki. To idealne zdaniem Wokulskiego uczucie każe
podporządkować życie próżnym zachciankom Izabeli, od początku nie zwracającej
uwagi na co prawda bogatego, ale tylko kupca. Widzimy go także pomagającego
przedstawicielom proletariatu, co zresztą było pobożnym życzeniem
pozytywistów. Widzimy
go zatem poświęcającego swoją energię rzeczom zupełnie zbędnym, podczas gdy
to bezimienna konkurencja depcze mu po piętach, a nie brak nazwiska. Wniosek
z tego, że Wokulski przynależy po częsci do starej, szlacheckiej Polski,
która właśnie przewraca się ostatecznie, grzebiąc go z ciężko zdobytym
dorobkiem. Trzecim
“romantykiem" pozytywizmu jest Ochocki. To przykład całkowitego oddania
nierealnej koncepcji, której przeczą wszystkie panujące pod Słońcem prawa.
Zgodnie zatem z ideałem romantycznego buntownika - odkrywcy, podąża za głosem
własnej idei, nie słuchając “szkiełka i oka", choć sam jest przecież
naukowcem. Charakteryzuje go altruizm, myślenie wybitnie przyszłościowe oraz
mniemanie o wysokiej użyteczności społecznej swego czynu, które to przesłonić
jest w stanie aktualne zmiany sytuacji politycznej i gospodarczej a także
własne potrzeby. Panująca wokół niego atmosfera niezrozumienia jeszcze lepiej
podkreśla idealizm jego myślenia i działania. Ci trzej idealiści spełmiają jednak ważną rolę u Prusa, wskazując na konieczność istnienia jednostek nadprzeciętnych w celu dokonywania się postępu społecznego i gospodarczego. |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach