Sposoby funkcjonowania motywów ludowych w poezji romantycznej (omów na wybranych przykładach).
Motywy ludowe stanowiły ważny element literatury romantycznej, a wiązało się to romantycznym poszukiwaniem prawd żywych, wypływających z natury, która przecież rządzi życiem człowieka;
Najwięcej i jednocześnie najpiękniej korzysta z tematyki ludowej Mickiewicz w takich utworach jak Ballady i romanse, czy "Dziady" cz. II; z ludowości czerpie się bardzo wiele: motywy i wątki, same historyjki często są rzeczywiście opowiadanymi balladami lub podaniami, język jest stylizowany na gwarę, jest ludowa koncepcja świata: podział na realny i metafizyczny;
W obu tych utworach, czy też zbiorach motyw ludowy został wykorzystany w celu prezentacji pewnych zasad moralnych i prawd życiowych, które rządzą życiem człowieka; prawdy te wypływają z ludu, który ma je głęboko zakorzenione i które są nadrzędnymi zasadami, którymi musi się on kierować;
W balladach autor prezentuje pewne zdarzenia, które niezbicie udowadniają słuszność pewnych prostych i oczywistych zasad moralnych (nie ma winy bez kary w "Lilijach"); innym zastosowaniem ludowości jest prezentacja koncepcji romantycznej jako opartej na ludowej wierze w wieczną miłość, istnienie "drugiej strony" jak to nazywali Grecy i możliwość kontaktu z nią; to zastosował Mickiewicz w swoim manifeście romantycznym-balladzie "Romantyczność";
W podobnych celach użył ten autor ludowości w "Dziadach" cz. II, gdzie pokazany jest stary, ludowy obrzęd wzywania duchów, którym uczestnicy starają się pomóc zmarłym, a ci w zamian przekazują im ważna wiedzę moralną, która na pewno może się przydać;
Jedną z ważniejszych romantycznych zasad moralnych jest konieczność doświadczenia pełni człowieczeństwa, tzn. doznania wszelkich uczuć, jakie są tylko dostępne człowiekowi; tylko w takim przypadku człowiek może po śmierci trafić do nieba;
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach