- początek datuje sie na 1886 r - artykuł w gazecie "Le Figaro"
- reakcja na filozofię pozytywizmu, estetykę naturalizmu i sztukę impresjonizmu.
- poznanie irracjonalnej rzeczywistości poprzez INTUICJĘ, PRZEŻYCIE EMOCJONALNE, STANY MISTYCZNE
- główny środek wyrazu artystycznego to SYMBOL, który kryje zamysły autora, przez to sens nie jest do końca określony
- niedopowiedzenie, metafora i alegoria
- przeświadczenie, ze świat materialny jest jedynie złudną zasloną przykrywającą idealny obraz świata
- wieczność, duchowość, jedność
- przykładem jest wiersz Paula Varline "Sztuka Poetycka", gdzie prawdziwy sens wiersza przykryty jest przez swoistą "woalkę", intryguje i zmusza do myślenia, wnioski są trudne do zdefiniowania, odrzucony zostaje szablonowy rym,
- innym prekursorem byl francuz Charles Baudelaire - przełamał konwencje, odkrył nowe tematy
- w Polsce np. Jacek Malczewski
SECESJA
- dosłownie -> oddzielenie, odłączenie, autonomia, dotyczy wszystkich dziedzin sztuki/życia
- w sztuce to tzw. styl wężowaty, linearny, kwiatowy zw. z malarstwem, dekoratorstwem, modą, (takze edytorstwo)
- charakteryzuje sie specyficznymi barwami (wygaszone pastele, ciemne kontury, wielość elementów kwiatowych)
- smukłe formy kobiece, pełna asymetria i brak harmonii
- nowe techniki druku
- nazywana też ART NOUVEAU, MODERNIZM
- miała odbicie w architekturze wnętrz - swoboda kompozycji, stylizacja i dekoracyjność, giętkie i płynne linie
- trwa ok. 40 lat, powstaje jednocześnie w kilku miejscach i szybko sie rozprzestrzenia
- oderwanie od starych idei, nieodparta chęć tworzenia czegoś nowego
- integracja - uwspółcześnianie cech w jednej epoce
- sztuka staje sie tania -> łatwo i szeroko dostępna, duża liczba odbiorców, oszczędność materiałów
- dekoracyjność - motywy falistych linii, kielichy, świat zwierząt, skrzaty, amory, satyry, kobiety (młode) {fragment ten wcale nie świadczy o jedynie dekoracyjnej funkcji kobiet :) }
- współpraca z przemysłem - seryjność, masowość, pojawia się konflikt artysty z producentem
- wezwanie do różnorodności i wszechstronności, otwarcie na nowe pomysły.
Najczęściej czytane
Adam Mickiewicz "Dziady część III"Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach