"Renesans dramatyczny" - wyjaśnij pogląd odwołując się do wybranych utworów renesansowych
|
|
|
|
Renesans dramatyczny
obejmuje rodzące się niepokoje natury egzystencjalnej oraz niepokoje na tle
sporów w kwestii spraw państwowych. Jan
Kochanowski : Przeżycia
jednostki wobec bezsilności, która towarzyszy człowiekowi. W cyklu trenów i
we fraszce "O żywocie ludzkim" poeta zastanawia się nad sensem
życia na ziemi. Martwi się, bo wie, że i tak każdego czeka "śmierć"
lub "niefortuna". W wątpliwości zostaje poddana harmonia życia jaka
miała panować w Renesansie. Bóg może patrzeć na ludzi jak na 'zapustne widowisko'.
Ludzie nie potrafią oddzielić tego co dobre i ponadczasowe od tego co
nieistotne. W trenach od "I" do "X" widać postępujące
załamanie psychiczne poety po stracie dziecka. Zaczyna wątpić w sprawy
ludzkie i pozaziemskie. Mikołaj
Sęp Szarzyński (prekursor Baroku): [Jego
dzieła zostały wydane dopiero pośmiertnie przez brata. Zbiorek "Rytmy
abo wiersze polskie"] Problemy zawarte w motywach biblijnych ( Sonety:
IV "O wojnie naszej, którą wiedziemy z szatanem, światem i ciałem",
V "O nietrwałej miłości rzeczy świata tego"). Człowiek całe życie
musi walczyć ze sobą samym, a raczej ze złem, które w nim jest. Chce dążyć do
świętości, ale naturalizm i instynkty biologiczne to utrudniają. Nie można
osiągnąć spokoju w życiu doczesnym, trzeba cały czas walczyć. Pomimo
beznadziejności sytuacji musimy zdążać do Boga i dbać o siebie. (człowiek:
"wątły, niebaczny, rozdwojony w sobie"; "Bojowanie, byt mój
podniebny"). Rzeczy doczesne "cukrują myśli", czyli zwodzą
człowieka i kuszą. Nikt nie potrafi wyzbyć się tych żądz. Zła nie można
opanować, można jedynie próbować. "Epitafium Rzymowi" - nie warto zdobywać wszystkiego tego, co jest na ziemi do zdobycia, bo przecież to tylko wartości chwilowe, nie ma nic stałego. Takim działaniem zdążamy ku własnej zagładzie (jak Rzym, którego potęga obróciła się w pył). Człowiek jest jednocześnie kreatorem i niszczycielem. Stała jest tylko natura i wartości pochodzące od Boga. |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach