Wyszukiwarka:
Artykuły > Studia >

Reklama

Reklama jest jednym z pięciu głównych narzędzi używanych przez przedsiębiorstwa w celu dotarcia z informacją do rynku docelowego, oraz ogółu społeczeństwa. Reklamę definiujemy jako wszelkiego rodzaju płatną formę nieosobistej prezentacji, oraz promocji pomysłów, dóbr lub usług przez określonego sponsora. Wśród podmiotów ponoszących wydatki na reklamę znajdują się nie tylko przedsiębiorstwa, lecz również muzea, organizacje zawodowe i społeczne, które zlecają wykonanie reklam skierowanych do różnych odbiorców. Reklama stosowana jest we wszystkich krajach świata. Reklama to efektywny sposób rozprzestrzeniania informacji o produktach zarówno, gdy chcemy wywołać preferencje konsumentów w stosunku do produktu markowego takiego, jak Coca Cola, jak i gdy chcemy ich motywować na przykład do picia mleka bądź stosowania środków antykoncepcyjnych. Organizacje prowadzą działalność reklamową w różny sposób. W małych przedsiębiorstwach reklamą zajmuje się ktoś z działu sprzedaży lub marketingu, która to osoba zazwyczaj korzysta z usług agencji reklamowych. Przedsiębiorstwa duże zakładają odrębne działy reklamy, których szefowie reklamy bezpośrednio podlegają wicedyrektorom do spraw marketingu. Dział reklamy zajmuje się sprawą budżetu na reklamę, decyduje które reklamy czy też kampanie reklamowe proponowane przez agencje zewnętrzne zastosować. Sam prowadzi on reklamę za pomocą direct mail, koordynuje wystawy u dealerów oraz inne formy, którymi na ogół nie zajmują się agencje reklamowe. Większość przedsiębiorstw korzysta z usług agencji przy projektowaniu kampanii reklamowej, w wyborze miejsca we właściwych mediach, itp. Przy tworzeniu kampanii reklamowej kierownicy marketingu zawsze muszą rozpoczynać pracę od określenia rynku docelowego oraz motywów zakupu. Wówczas mogą przystąpić do podejmowania pięciu podstawowych decyzji dotyczących programu reklamowego zwanych jako 5m.: • jakie są cele przedsiębiorstwa? (mission) • ile pieniędzy można wydać? (money) • jaka informacja winna zostać przekazana? (message) • jakie media winny być użyte? (media) • w jaki sposób będą mierzone rezultaty? (measurement) Jak funkcjonuje agencja reklamowa? Agencje reklamowe mają z reguły cztery działy: DZIAŁ KREATYWNY, który rozwija i tworzy reklamę DZIAŁ MEDIÓW, którego rola to dobór mediów i umieszczenie w nich reklam DZIAŁ WYWIADÓW, który analizuje cechy i potrzeby grupy, do której ma się dotrzeć. DZIAŁ BIZNESU, który zajmuje się sprawami organizacyjno – finansowymi agencji. Każde zlecenie jest nadzorowane przez koordynatora kampanii na rzecz danej firmy, zaś pracownicy w każdym dziale są związani z realizacją jednego lub kilku zleceń. Dobra reputacja i odpowiedni rozmiar agencji, to ważne atuty przy pozyskiwaniu klientów (zleceniodawców). Z reguły klient zaprasza przedstawicieli kilku agencji do zaprezentowania swojej oferty, po czym dokonuje wyboru. Określenie celów reklamowych Niezależnie od tego, jaki jest założony cel, od świadomości produktu do wzrostu powtarzanych zakupów, cele reklamowe powinny odznaczać się trzema podstawowymi jakościami. Muszą : 1. być określane dla dobrze zdefiniowanej grupy odbiorców 2. być wymierne 3. dotyczyć precyzyjnie określonego procesu Cel reklamowy jest konkretnym zadaniem w zakresie komunikacji. Jest to również pewien poziom, który ma być osiągnięty w określonej zbiorowości i w określonym czasie. Po ustaleniu celów reklamy firma musi zadecydować, jak duże środki finansowe przeznaczyć na działalność reklamową. Określenie optymalnej sumy jest trudne, gdyż nie istnieje precyzyjna metoda dokładnego zmierzenia rentowności wydatkowanych na reklamę pieniędzy. Mimo tego istnieje kilka metod wykorzystywanych przy ustalaniu budżetu na finansowanie programów reklamowych. Procentowy udział w sprzedaży. W podejściu biorącym pod uwagę procentowy udział w sprzedaży środki przeznaczane na reklamę stanowią procent dotychczasowych lub przewidywanych wysokości sprzedaży, licząc sprzedaż w jednostkach pieniężnych lub fizycznych. Korzyść takiego podejścia jest oczywista, jest prosta i dostarcza finansowego zabezpieczenia, wiążąc środki finansowe na reklamę z wielkością sprzedaży. Wykorzystując tę metodę, firma może zredukować swój budżet reklamowy z powodu spadkowej tendencji sprzedaży w przeszłości lub przewidywanej zniżki sprzedaży w przyszłości – a więc w sytuacjach, w których reklama przydałaby się najbardziej. Parytet konkurencyjny. Metoda ta polega na kojarzeniu poziomu całkowitych wydatków konkurenta lub wielkości wydatków reklamowych przypadających na punkt procentowy udziału w rynku. Podejście to określa się również jako równanie z konkurentami lub równanie udziału rynkowego. Jest bardzo ważne, aby w ustanawianiu budżetu na wydatki reklamowe uwzględnić konkurencję. Na reakcje konsumentów wpływają konkurujące ze sobą reklamy, toteż jeśli konkurent ma w radiu trzydzieści reklam w każdym tygodniu, to będzie trudno jakiejś firmie przedrzeć informacją , przekazywaną konsumentom za pomocą pięciu reklam w tym samym czasie. Wszystko, na co cię stać. W przypadku małych i średnich firm dość powszechne jest ustalanie budżetu reklamowego metodą „ wszystko na co cię stać”. Polega ona na tym, że środki finansowe przeznacza się na reklamę dopiero po tym, jak zostaną zabezpieczone wszystkie inne pozycje budżetowe. Ze względu na swoją fiskalną restrykcyjność metoda ta może zaoferować niewiele korzyści. Przyjmując taką filozofię, firma działa tak, jakby nic nie wiedziała o relacji reklama – sprzedaż lub o celach podejmowania działań reklamowych. Brytyjska firma badawcza Hightown Marketing i Jakub Bierzyński, szef Optimum Media, przeprowadzili na zlecenie Międzynarodowego Stowarzyszenia Reklamy (IAA) badania nad rynkiem reklamy w Polsce. Raport i dotyczące go wnioski przedstawił na spotkaniu 19 lipca w Warszawie dyrektor generalny IAA, Norman Vale. Analizy pokazują, że wydatki na reklamę w roku ubiegłym stanowiły niemal 1% produktu krajowego brutto. Była to suma 5089 mld zł. Inne podmioty gospodarcze również zarobiły. Ich zysk wyniesiony z zakupów przemysłu reklamowego wyniósł 1,7 mld zł. Reklama wpływa na zmianę struktury sprzedaży, powoduje większy zbyt wyrobów markowych nie zwiększając ogólnego popytu – mimo na przykład kosztownych kampanii detergentów i mydeł, ich ogólna sprzedaż nie wzrasta. Konieczne jest, by polska reklama mogła być postrzegana przez wszystkich jako odpowiedzialna i uczciwa. Branża reklamowa opowiada się za samoograniczeniami i zakazem umieszczania reklam wyrobów tytoniowych i alkoholu w pobliżu szkół, w mediach skierowanych do dzieci i młodzieży. Międzynarodowy kodeks zakazuje na przykład reklamowanie ofert sprzedaży wysyłkowej zawierających jedynie numer skrytki pocztowej. Twórcy kodeksu etycznego polskiej reklamy uznali ponadto, iż należy stosować pewne ograniczenia w wypadku reklam kierowanych do dzieci. Producenci zmuszeni są do stosowania w swoich reklamach. Nie mogą swobodnie porównywać swych produktów do marek konkurencyjnych, które są liderami na rynku, na przykład Blend a med. do Signal itp. Istnieje bezwzględny zakaz prawny reklamowania papierosów i alkoholu. Sprawił on, że produkty te zdominowały plakaty reklamowe (billboardy zastąpiły telewizję). Producenci jednak stosują różne taktyki, promując markę nie sam produkt. Na przykład kampania „Brzmienie EB”, czy reklama wód mineralnych (żródlanych) pochodzących ze znanych browarów. ILE I NA CO ? Wydatki na reklamę w poszczególnych mediach od stycznia do grudnia 1995 roku (w złotych). TELEWIZJA 810 793 529 GAZETY CODZIENNE 223 951 087 MAGAZYNY 205 759 633 RADIO 122 762 772 OUTDOOR 30 910 924 KINO 3 332 927 RAZEM 1 397 520 852 Źródło : ANR Amer Nielsen Researc Każdy kto chce się zareklamować, musi zdecydować, gdzie umieścić swoje reklamy. Obszarem wyboru są tak zwane media reklamowe, czyli środki, za pomocą których przekaz komunikowany jest docelowym odbiorcom. Gazety, czasopisma, radio i telewizja to przykłady mediów reklamowych. Wybór odpowiedniego medium zależy od odbiorców ( o których mowa będzie w dalszej części pracy ), typu produktu, natury przekazu, założeń kampanii reklamowej, dostępnych środków finansowych i kosztów wykorzystania alternatywnych mediów. W polskim przemyśle reklamowym pracuje 61 tys osób. Kolejne rzesze przyszłych pracowników kształcą się w 105 szkołach wyższych, gdzie na kierunkach biznesu i zarządzania w roku akademickim 1996 / 97 studia rozpoczęło 190 tys młodych ludzi. Bariery wejścia i wyjścia. Bariery wejścia i wyjścia z rynku stanowią obiekt zainteresowania konkurujących ze sobą firm. Możliwości te zależą od wysokości barier : 1. wejścia, czyli tych broniących dostępu do branży reklamowej. 2. wyjścia , czyli tych, które utrudniają opuszczenie tej branży Bariery wejścia : - potrzeby kapitałowe, nakłady inwestycyjne - wykwalifikowana kadra pracownicza - odpowiednie rozwiązania techniczno – organizacyjne (technologia) - regulacje prawne, kodeksy - dobrze rozwinięta sieć dystrybucyjna Bariery wyjścia : - koszty likwidacji działalności reklamowej wynikające z wcześniej podjętych zobowiązań wobec dostawców, pracowników, klientów itp. Branża reklamowa charakteryzuje się wysokimi barierami wejścia i niskimi barierami wyjścia. Stąd branża ta znajduje się w trzecim sektorze, zwanym „kopalnia złota”. Efektywność reklamy Dobre planowanie i kontrola reklamy zależą od zdolności mierzenia jej efektywności. Do tej pory ilość podstawowych badań nad efektywnością reklamy jest niewielka. Twórcy reklamy muszą umieć wykorzystać modę i istniejące trendy dla budowania komunikatu reklamowego. Reklama nie może funkcjonować bez bieżącego sprawdzania tendencji panujących w grafice, fotografii, muzyce. Pomysły kreatorów reklam podporządkowane są prawidłom estetycznym. Istotne są nie tylko tendencje panujące w sztuce , ważny jest również społeczny aspekt mody. Jeżeli panuje moda na ekologię, zdrowy i aktywny styl życia czy szczęście rodzinne warto odwołać się do tych wartości. Istnieją pewne ograniczenia prawne, etyczne, religijne, społeczne dlatego skuteczności nie można osiągnąć za wszelką cenę. Tendencje rozwojowe Branża reklamowa bardzo szybko się rozwija i ewoluuje. Wpływa to na zmianę jej wizerunku, zarówno w telewizji, radiu i innych mediach. Reklama rozwija się również w Internecie, na CD – ROM-ach , w telewizji kablowej, interaktywnej i cyfrowej. Co wpływa na zmianę języka i kształtu reklamy. Niedługo twórcy kampanii promocyjnych będą musieli sprzedawać informacje, a nie jak dotychczas – emocje. Na razie czeka nas burzliwy okres ekspansji reklamy e Internecie i na CD- ROM- ach, gdyż na razie brak infrastruktury na rozwój reklamy w telewizji interaktywnej i kablowej. Nie jest to wynikiem braku kosztów na rozwój tego typu reklam, gdyż większy problem stanowią słabo rozwinięte łącza telekomunikacyjne. Następuje ekspansja reklamy w Internecie, gdyż daje on duży zasięg przy niewielkich wydatkach. A przecież CPT ( koszt dotarcia do tysiąca potencjalnych klientów ) to jedno z podstawowych kryteriów stosowanych przez reklamodawców przy wyborze mediów. Poza tym Internet zapewnia też innego rodzaju komfort: dotychczas reklamodawca kupując czas lub przestrzeń na planowaną kampanię reklamową w tradycyjnych mediach nigdy nie miał pewności, ilu odbiorców uda mu się zainteresować. Płacił za fikcyjne wskaźniki oparte na badaniach oglądalności. Internet uwalnia od tego rodzaju stresów. W przypadku promocji na stronach WWW opłata za zakupioną powierzchnię zależy od rzeczywistej liczby odbiorców, którzy zainteresowali się przekazem i kliknęli w odpowiednią ikonę. CD – ROM natomiast, sam będąc nowoczesnym nośnikiem reklamy, może być użytecznym narzędziem sprzedaży choćby dlatego, że w dużym stopniu redukuje możliwość nieudanej prezentacji produktu. Jednak, zdaniem specjalistów z branży, ani Internet, ani CD – ROM, wbrew alarmistycznym prognozom sprzed kilku lat, nie stanowią alternatywy dla tradycyjnej reklamy. Są jedynie jej dopełnieniem i kolejnym nośnikiem. Nie ulega jednak wątpliwości, że wraz z rozwojem telewizji kablowej, tradycyjna strasi część widowni. Nikt jednak nie twierdzi, że czeka nas zmierzch mass – mediów. Przetrwają najwięksi, a także mali nadawcy nastawieni na precyzyjnie określonych odbiorców. Miejsca zabraknie tylko dla średniaków. W scenariuszach przyszłości pojawiają się telewizje – giganty monopolizujące informację i tłum małych nadawców ze specyficznymi ofertami dostosowanymi do potrzeb wybranych segmentów widowni. Prognozy są zgodne, że do końca wieku wpływy z reklam w tradycyjnej telewizji z pewnością nie wzrosną. Znaczną część budżetów przejmą kanały nadające wyłącznie reklamy. Prawdziwym wyzwaniem dla agencji reklamowych stanie się fragmentacja mediów. Planowanie kampanii na rynku podzielonym między setkę kanałów TV będzie zadaniem tylko dla fachowców. Dodatkowo skomplikuje sytuację przewidywana inwazja telewizji interaktywnej. Łatwo przewidzieć, że w ciągu pięciu najbliższych pięciu lat będziemy świadkami przyspieszonych zmian w wyposażeniu w urządzenia interaktywne. Niebawem dojdzie też do znacznego spadku cen CD – ROM – ów. Już wkrótce wyprą one katalogi sprzedaży wysyłkowej. Wielu ludzi reklamy zwraca również uwagę, że zmiany technologii będą miały istotny wpływ również na kreatywną stronę reklam. Reklama przyszłości będzie sprzedawać informacje, a nie emocje. Twórcy zostaną zmuszeni do skoncentrowania się raczej na wyszukiwaniu argumentów skłaniających do zakupu niż na eksponowaniu właściwości produktu i korzyści, jakich dostarcza. W sondażu, jaki hiszpańskie branżowe pismo CONTROL przeprowadziło w ubiegłym roku wśród czołowych postaci tamtejszego środowiska reklamowego, przeważało przekonanie , że agencyjni specjaliści od kreacji czym prędzej powinni zabrać się za studiowanie nowych technologii. Tylko wtedy będą mogli ścigać się w zawodach o nową jakość reklamy, a nie tylko stroić w nowe piórka stare treści i schematy, do czego na razie często sprowadza się fascynacja możliwościami techniki. Ze względu na możliwość do docierania do ludzi o stosunkowo precyzyjnie określonych zainteresowaniach ( kanały tematyczne i regionalne ) ważną rolę odegra w reklamie telewizja kablowa. Technologiczna rewolucja może mieć nieoczekiwany wpływ na rynek prasowy. Wystarczy policzyć do powstania ilu nowych tytułów przyczyniła się telewizja. Wiele wskazuje na to, że podobne nisze rynkowe stworzą dla prasy nowe media elektroniczne. Z wypowiedzi wielu autorytetów podczas Kongresu Reklamy w Kielcach w listopadzie 1999 roku wynika, że tłuste lata czekają infommercials. Również w Polsce. Reklamy te, których nazwa powstała z połączenia dwóch słów: INFOrmation + coMERCIAL ( reklamówka telewizyjna ), zawierają szczegółowe dane o produkcie i wszechstronnie go prezentują. Są połączeniem talk – show, teatru, widowiska sportowego i teleshoppingu. Na podstawie obserwacji zachodniego rynku reklamy – uważa Bogusław Kwarciak z Uniwersytetu Jagiellońskiego – można zaobserwować, że coraz częściej zaczynają być używane w zastępstwie reklamy telewizyjnej. W ostatnich latach ich liczba w amerykańskiej telewizji uległa potrojeniu. To intrygujące zjawisko, zwłaszcza że przez trzy minione dekady czas trwania tradycyjnej telewizyjnej reklamówki systematycznie ulegał skróceniu: w latach 70’ do 40 sekund, w 80’ do 30 sekund, a w 90’ często nie przekracza 20 sekund. Badania, które w ubiegłym roku rozpoczęto na Uniwersytecie Jagiellońskim, wykazują, że Polacy chętnie oglądają reklamę, gdy dostarcza informacji. Gotowi są jej poświęcić nawet 30 minut. A infommercials są z pozoru obiektywne i dostarczają wiadomości z aotorytatywnych źródeł : o zaletach produktu wypowiadają się tam zaproszeni eksperci. Nad tradycyjnymi spotami mają tę przewagę, że tworzą własny kontekst i nie są narażone na sąsiedztwo z reklamą lub programem zniekształcającym wymowę przekazu. Coraz więcej zwolenników zyskuje też pogląd, że 30 sekund to za mało, aby człowiek zaczął aktywnie przetwarzać informacje, a reklamodawcom przecież o to chodzi. Tymczasem infommercial taką właśnie możliwość oferuje. Poza tym, jak wykazują badania, w przeciwieństwie do spotów zapamiętywalność infommercial jest wielokrotnie wyższa. Jednak ta forma reklamy ma jeden poważny mankament: jest bardzo kosztowna ze względu na długość emisji. Nurtujący od lat problem: reklama globalna, czy lokalna, coraz częściej , niezależnie od siebie i na oddalonych rynkach, rozstrzygany jest na korzyść opcji lokalnej. Coraz więcej fachowców skłania się ku twierdzeniu, że przyszłość reklamy, przynajmniej jeśli chodzi o warstwę kreatywną, należą do twórców lokalnych. Uniwersalna reklama, kampanie jednakowe pod każdą szerokością geograficzną wydają się skazane na niepowodzenie. Taką też opinię zaprezentowała podczas kieleckiego kongresu Mariakke K. de Mooij, prezes CROSS CULTURAL COMMUNICATION COMPANY z Amsterdamu. Różnice kulturowe istnieją i będą istniały nadal – argumentowała. Nie zniknie więc, jej zdaniem, sens organizowania kampanii skierowanych do grup jednorodnych kulturowo. Kultura ma wiele poziomów. Symbole, słowa, gesty są zaledwie jej powierzchownym wyrazem. Wartości kształtujące ją z pokolenia na pokolenie, definiujące hierarchie i uczucia, tkwią w jej najgłębszych pokładach. A to do nich przecież powinna odnosić się reklama, jeśli ma być rzeczywiście skuteczna. Reklama globalna, w najlepszym przypadku, może oddziaływać jedynie na poziomie symboli. Tak właśnie dzieje się, zdaniem de Mooij, w przypadku dwóch, unikatowych w skali świata, znaków: COCA COLI i NIKE. Jedynym przykładem kampanii pasującej do różnych kultur jest reklama Marlboro. Ale to tylko wyjątek potwierdzający regułę. Kowboj, troskliwy opiekun bydła, czasem samotny, kiedy indziej w otoczeniu towarzyszy przygody, zawsze w harmonii z naturą, zawsze wtopiony w krajobraz. To właśnie ta wielowymiarowość postaci i jej silny związek z naturą, zdaniem de Mooij, przesądziły o światowym sukcesie kampanii. Każdy znalazł w niej to, co mu odpowiadało. A ludzie lubią, jeśli zwracać się do nich używając zrozumiałego języka i symboli. Zdaniem holenderskiej ekspertki, w myśl ukutej przed laty reguły „myśl lokalnie”, „działaj globalnie”, przyszłość światowego rynku to reklamowa kreacja na miarę lokalną i globalny marketing. Identyfikacja odbiorców docelowych Pierwszą decyzją o projektowaniu programu reklamowego jest identyfikacja odbiorców docelowych, a więc grupy potencjalnych nabywców, do których skierowana będzie akcja reklamowa. W zależności od możliwości czasowych, oraz finansowych – odbiorców docelowych programu reklamowego, oraz rynek docelowy na produkt danej firmy określa się poprzez analizy marketingowe oraz badania nad segmentacją rynku. Im lepiej firma zna charakterystykę odbiorców docelowych – włączywszy w to styl życia, postawy oraz wartości tym łatwiej jest jej przygotować program reklamowy. Jeśli firma zamierza dotrzeć do klienta poprzez swoje reklamy, musi wiedzieć, jakie programy telewizyjne klient ogląda, oraz jakie czyta gazety. Konsumenci – odbiorcy reklamy ( według Ryszarda Horowitza ) nie mają nic do powiedzenia, bowiem ich opinie na temat reklam będą niejednoznaczne. Także dlatego tak duża jest różnorodność kampanii reklamowych trafiających do różnych odbiorców. Od kampanii obrzydliwych – spełniających swą funkcję – w stylu Benettona, poprzez kampanie infantylne, informujące, że za określoną kwotę można w danym dniu nabyć określony towar, aż po kampanie wyrafinowane, trafiające do podświadomości, działające na wyobraźnię odbiorców, sięgające pojęć abstrakcyjnych. Estetyka reklamy Reklama jest jako nieustanne stwarzanie potrzeb, których nie odczuwamy. Reklama pasty Signal, mydła Lux czy szamponu Pantene Pro-V stwarza przede wszystkim zapotrzebowanie na biel zębów aktorki, gładkość jej skóry, czy bujność włosów – pobudzając tym samym naturalną potrzebę kobiety bycia atrakcyjną i podziwianą. Produkt podsuwa się tu jako środek służący zaspokojeniu tychże potrzeb. Estetyka reklamy odzwierciedla, więc wyobrażenie piękna tych, do których jest kierowana, dokonując przy tym standaryzacji gustów. Z jednej strony obiektywizuje to, co jest subiektywne- tak, jak odczucie piękna, z drugiej zaś sprowadza marzenia, a niekiedy i głeboko ukryte kompleksy do łatwo zaspokajalnych potrzeb. Estetyka reklamy to bardzo często estetyka tego, co dotychczas nie było uważane za piękne. Znakiem uroku opatruje się takie czynności, jak: sprzątanie, pranie, czy gotowanie. Prace domowe, które w świadomości przeciętnej kobiety funkcjonują, jako niewdzięczna harówka, a w reklamie są przyjemnością, aktywną rozrywką, a czasem wręcz sztuką. Taki charakter ma reklama płynu do czyszczenia Ajax , czy dodatku do potraw – Vegety. W obu przypadkach, kupując te produkty kupujemy obraz pięknych, młodych i zadbanych kobiet, którym sprzątanie i gotowanie – dzięki określonym produktom – pozwala zachować elegancję, dodaje energii, czyniąc z pracy rozrywkę. Jedną z istotniejszych cech filmów reklamowych jest operowanie dużym zbliżeniem. To, co w świecie realnym jest niezauważalne, z racji swojej wielkości tu zostaje wyeksponowane. W reklamie kawy Pedro’ s każde ziarnko jest ważne, gdyż każde jest przedmiotem specjalnej obróbki . Kupując tę kawę, klient nabywa setki takich ziarenek – zdaje się głosić reklama. Przyczyny tego iż odbiorca reklamy nie tylko nie buntuje się wobec pewnych przesunięć, jakie przekaz reklamowy dokonuje w sferze obowiązujących norm moralnych, oraz ideałów osobowych , ale często nawet ich nie dostrzega, należy upatrywać w estetyce reklamy, a także w wykorzystaniu przez nią ukształtowanych przez pokolenia , skonwencjonalizowanych wzorców dobra i zła. Przeciętny człowiek znaczniej łatwiej kojarzy estetykę z pięknem niż brzydotą , z radością, szczęściem niż ze smutkiem i krzywdą czy zmęczeniem. Reklama dzięki swojej specyficznej estetyce, czyni świat marzeń – światem łatwym do osiągnięcia. Równocześnie wykorzystuje fakt, iż człowiek współczesny czuje się zagubiony w świecie rzeczy, wielkości równorzędnych ideałów. Coraz częściej chcemy wskazania na to, co naprawdę dobre i niezawodne, a równocześnie pragniemy czegoś niezwykłego i magicznego, co rozproszyłoby nudę codzienności. WNIOSKI KOŃCOWE Branża reklamowa jest bardzo dużą branżą, która ciągle się rozwija. Każdy przeciętny mieszkaniec globu może z łatwością stwierdzić, że otacza nas kolorowy świat reklam i billboardów. Reklama towarzyszy nam na każdym kroku , coraz częściej, a to w drodze do szkoły, czy do pracy, a to w porannej prasie. Reklama cały czas się rozwija, ciągle zadziwia nas nowymi odsłonami, modernistycznymi poglądami na pewne, dla zwykłego konsumenta powszechnymi sprawami. Przybiera nowe coraz to ciekawsze formy. A wszystko to, aby zachęcić do kupna danego produktu, czy skorzystania z danej usługi. LITERATURA: 1. Philip Kotler „MARKETING” 2. Krzysztof Przybyłowski „ MARKETING” 3. „Życie Gospodarcze” – 1996 numer 36 4. „Życie Gospodarcze” – 1996 numer 1 5. „Wiadomości kulturalne” – 1996 numer 2 6. „Przegląd tygodnia” – 1998 7. „Wprost” – 1997 8. „Rzeczpospolita” – 1999 9. Internet • http:// www. Businessmen. Com. Pl