|
|
|
|
Trzeba przyznać, że
"Początek" Andrzeja Szczypiorskiego to powieść bogata treściowo,
podejmująca różnorodne tematy istotne w życiu człowieka. W tym tkwi jej
wartość, dzięki swojej uniwersalnej i bogatej tematyce, zyskała popularność i
uznanie na świecie, nie tylko w Polsce. Powieść podejmuje wiele zagadnień
problemowych. Wśród głównych wątków podejmowanych przez Andrzeja
Szczypiorskiego możemy wymienić szereg uniwersalnych i chętnie podejmowanych
przez pisarzy tematów. "Początek" to powieść o: - walce
dobra ze złem, - Bogu i
tolerancji, - miłości
i dorastaniu, -
totalitaryzmie, - o
losach Żydów w czasie II wojny światowej, -
postawie Polaków wobec holokaustu. W
rozbudowanej problematyce powieści pisarz podejmuje między innymi temat
Polski i Polaków. Autor porusza bardzo drażliwą, często sporną i dyskutowaną,
kwestię postawy Polaków wobec tragedii Żydowskiej. Wydaje się, że
Szczypiorski podjął ten temat bardzo obiektywnie, jego powieść jest wyważonym
głosem w tej sprawie. Ukazuje on bowiem akty bohaterstwa w ratowaniu Żydów,
przykłady pomocy efektywnej, za którą przecież groziła śmierć. Uratowanie
Irmy i Joasi, pomoc Henrykowi można do takich aktów zaliczyć. Lecz
Szczypiorski nie gloryfikuje społeczeństwa polskiego. Ukazuje typy w rodzaju
Pięknego Lola, który zbija majątek na nieszczęściu Żydów, ukazuje strach i
niechęć warszawiaków na widok Żyda, karuzelę koło murów getta. Po prostu
ukazuje sylwetki szlachetne i bohaterskie obok podłych i niskich - przez co
zyskuje wspomniany obiektywizm. Z zestawienia postaw prezentowanych w
powieści wynika, że jednostki szlachetne i podłe są w każdym narodzie i tego
rodzaju podział ludzi mija się z celem, bowiem winni gremialnie wydać walkę
złu, nie bacząc na przynależność rasową, narodowościową, etniczną. Andrzej Szczypiorski podejmuje jednak temat Polski szerzej niż w samej kwestii stosunku do sprawy żydowskiej. Autor zamieścił w utworze elementy starej dyskusji o Polakach, o definicji polskości, o tym, jakim krajem jest Polska. Podaje skrajne oceny, lecz tak typowe - od świętości, miłości, poczucia wyższości i dumy z Polski jako ojczyzny po wytknięcie egoizmu, snobizmu, pychy, bałaganiarstwa. Polska jako centrum świata i jako piekielny grajdołek. W rezultacie jej portret zawarty w utworze zdradza złożoność problemu, trudności w jednoznacznym określeniu Polski i Polaków. |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach