Mickiewicz zawsze podkreślał rolę tradycji w życiu narodu. Jego zdaniem wyraża ona i pielęgnuje ducha narodowego, jej uzewnętrznieniem jest etykieta. Szczególnie przestrzega się jej w Soplicowie, które jest określane jako miejsce, gdzie się “człowiek napije, nadysze ojczyzny” , , ,,,..,. O Soplicowskim kulcie tradycji świadczy wygląd domu; na ścianach wiszą portrety patriotów: Kościuszki, Rejtana, Jasińskiego, zegar wygrywa “Mazurka Dąrowskiego”. Strażnikiem etykiety jest gospodarz Soplicowa – Sędzia. To on podczas wieczerzy w zamku wygłasza “ważną naukę o grzeczności”. W rozumieniu Sędziego przestrzeganie społecznego ładu i hierarchii, to nie pusta formuła ale gwarant narodowej tożsamości i wolności; sposób na utrzymanie ciągłości tradycji:
“Tym ładem, mawiał, domy i narody słyną,
Z jego upadkiem domy i narody giną”
ETYKIETA
· Podkreślanie swej przynależności narodowej poprzez noszenie stroju szlacheckiego;
strój szlachecki – kontusz z wylotami nałożonymi na sukmanę, lity pas słucki, który służył do przepasania a jednocześnie do przypinania szabli; buty - codzienne – czarne, a od święta – czerwone.
-- w księdze XI w.217-224 znajduje się pełny opis stroju odświętnego Podkomorzego.
· Przestrzeganie zasad grzeczności “według wieku, urodzenia, rozumu, urzędu”, np. przy siadaniu gości i domowników przy stole, na spacerze;
· Przekazywanie młodemu pokoleniu nauk o zachowaniu – nauka o grzeczności.
· Staropolska gościnność (brama zawsze otwarta dla gości, serdeczne goszczenie przybyłych; sadzanie ich na pierwszym miejscu; troska o konie gości; Sędzia nigdy nie odsyłał ich do gospody)
· Kończenie prac w polu, o zachodzie słońca.
· Urządzanie rozrywek, bogate życie towarzyskie – uczty –
--urządzano je bardzo często; były one okazją do spotkań towarzyskich i wymiany poglądów na tematy zarówno gospodarskie, jak i polityczne oraz myśliwskie.
Uczta stanowiła swoistą rozrywkę, bogato zakrapianą miodem i winem. Zawsze przestrzegano grzeczności wobec dam (usługiwanie przy stole), zachęcano do jedzenia, częstowano.
· Grzybobrania były też rodzajem spotkań towarzyskich.
· Polowania – były dwojakiego rodzaju
- na szaraki i inną drobną zwierzynę
- polowanie na grubego zwierza – z zachowaniem pełnego rytuału : pobudka o świcie, wyjazd do lasu całej rzeszy myśliwych i obławników pod wodzą Wojskiego, rozstawienie ludzi na stanowiskach, nasłuchiwanie uchem przy ziemi tropów niedźwiedzia, ogłoszenie króla polowania, hejnał myśliwski, spożycie bigosu według specjalnej receptury.
· Podawanie na ucztach polskich potraw:
- gorące piwo zabielane śmietaną, z pływającymi gruzełkami twarogu
- “półgęski tłuste, kumpia, skrzydliki ozoru, wszystkie uwędzone w kominie dymem jałowcowym..., zrazy”
- barszcz królewski, rosół staropolski, do którego Wojski wrzucił kilka perełek i sztukę monety dla oczyszczenia krwi i pokrzepienia rdzenia.
- bigos staropolski spożywany po polowaniu
· Podawanie potraw w starej, rodzinnej porcelanie (serwis był ręcznie malowany i przedstawiał sceny z życia Polski).
· Celebrowanie posiłków.
· Parzenie kawy z zachowaniem rytuału.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach