Wyszukiwarka:
Artykuły > Studia >

PRAWA CZŁOWIEKA DRUGIEJ GENERACJI

PRAWA CZŁOWIEKA DRUGIEJ GENERACJI SPIS TREŚCI Wstęp.......................................................................................................3 I Prawa socjalne i ekonomiczne................................................................4 1. Prawo do pracy........................................................................................4 2. Prawo do odpowiednich warunków pracy...............................................5 3. Prawo do zabezpieczenia społecznego....................................................8 4. Prawo rodziny do ochrony i pomocy.......................................................9 5. Prawo do odpowiedniego poziomu życia...............................................11 6. Prawo do korzystania z najlepszego stanu zdrowia fizycznego i psychicznego.......................................................................................12 7. Prawo do nauki.......................................................................................14 8. Prawo do udziału w życiu kulturalnym .................................................15 Podsumowanie.......................................................................................17 Literatura................................................................................................18 Wykaz aktów prawnych.........................................................................19 WSTĘP Prawa człowieka stanowią istotny element dorobku nowożytnej cywilizacji. Za prawa człowieka w Polsce uważa się te prawa, które dotyczą najistotniejszych interesów jednostki lub zbiorowości, które są najbardziej charakterystyczne dla stosunków społecznych i politycznych istniejących w określonym czasie w danym kraju. Prawami człowieka w pełnym tego słowa znaczeniu są tylko te prawa, które zostały ustanowione przez państwo: o prawach człowieka można mówić dopiero wówczas, gdy zostały one sformułowane w przepisach prawa pozytywnego. Prawa człowieka to zatem pewien rodzaj praw przedmiotowych wyznaczonych przez zespół przepisów prawnych. Postanowienia o prawach człowieka adresowane są bezpośrednio do obywateli. Równocześnie przewidują one odpowiednie obowiązki dla państwa i jego organów. Państwo, jako gwarant praw człowieka, bierze na siebie ciężar stworzenia warunków, aby prawa były faktycznie realizowane, aby jedni obywatele nie wykorzystywali swoich praw ze szkodą dla praw innych obywateli. Zapewnia także obywatelom niezbędną pomoc w wykonywaniu i dochodzeniu swoich praw. W 1946 r. powołana została Komisja Praw Człowieka, której zadaniem było m. in. Opracowanie międzynarodowej deklaracji praw człowieka. Deklaracja uchwalona została w formie rezolucji Zgromadzenia Ogólnego 10 grudnia 1948 r., jako „wspólny najwyższy cel wszystkich ludów i narodów”, zaś u jej podstaw stało dążenie do uznania przyrodzonej godności oraz równych i niezbywalnych praw wszystkich członków wspólnoty ludzkiej jako podstawy wolności, sprawiedliwości i światowego pokoju. Deklaracja eksponowała takie zasady, jak wolność, równość i niedyskryminacja. Ich realizacja zapewniać ma jedność całej ludzkości i stworzyć warunki do ochrony pozostałych praw i wolności. Owe prawa i wolności zawarte w Deklaracji można usystematyzować w trzy grupy, a mianowicie: 1) prawa i wolności osobiste, 2) prawa i wolności publiczne, 3) prawa ekonomiczne, socjalne i kulturalne. Ostatnie z wymienionych praw będą dalszym tematem naszej pracy. I PRAWA SOCJALNE I EKONOMICZNE Nie łatwo zdefiniować prawa należące do grupy socjalnej i ekonomicznej. Spotykane określenia nie zawsze spełniają warunki poprawnej definicji i nie są jednakowo rozumiane. Najogólniej można by je określić jako uprawnienia jednostki do korzystania z warunków gospodarczych, bytowych i kulturalnych. Obowiązkowo zabezpieczonych przez państwo, stosownie do poziomu jego rozwoju społeczno – gospodarczego. Prawa socjalne i ekonomiczne nie mają takiej tradycji jak inne prawa człowieka. Inna jest ich geneza i historyczna perspektywa. Można powiedzieć, że dopiero pewien etap rozwoju społecznego i gospodarczego postawił człowieka przed koniecznością zwrócenia uwagi na potrzebę ich sformułowania. Niezbędne było nowe określenie prawnej sytuacji jednostki w porządku gospodarczym, socjalnym i kulturalnym, w którym przyszło jej egzystować i rozwijać się. Do praw o charakterze ekonomicznym i socjalnym zaliczamy: prawo do pracy, prawo do odpowiednich warunków pracy, prawo do zabezpieczenia społecznego, prawo rodziny do ochrony i pomocy, prawo do odpowiedniego poziomu życia, prawo do korzystaniu z najlepszego stanu zdrowia fizycznego i psychicznego, prawo do nauki, prawo do udziału w życiu kulturalnym. 1. PRAWO DO PRACY Prawo do pracy reguluje Deklaracja Uniwersalna (art.23 pkt.1 ), Pakt Ekonomiczny (art.6), Karta Socjalna (art.1,9,10), Konstytucja RP (art.68). Deklaracja uniwersalna stanowi że każdy człowiek ma prawo do pracy oraz do swobodnego jej wyboru, jak również prawo do ochrony przed bezrobociem. Podobnie Pakt przewiduje, że prawo do pracy „obejmuje prawo każdego człowieka do uzyskania możliwości zarobienia na życie przez pracę swobodnie wybraną lub przyjętą”. Karta socjalna postanawia, że każdy będzie miał możliwość zarobienia na życie przez swobodnie wybrane zajęcie. Postanowienia te nie dopuszczają więc pracy przymusowej lub dobrowolnej. Zarówno Pakt, jak i Karta Socjalna określają przedsięwzięcia, jakie winne być podjęte przez państwo w celu zabezpieczenia korzystania z tego prawa. Należą do nich: 1) prowadzenie polityki pełnego zatrudnienia – Pakt mówi tutaj o opracowaniu programów polityki i metod zdolnych zabezpieczyć pełne i produktywne zatrudnienie w warunkach gwarantujących jednostkom korzystanie z podstawowych swobód politycznych i ekonomicznych, a Karta Socjalna zobowiązuje państwa do utrzymania jak najwyższego i stabilnego poziomu zatrudnienia w celu osiągnięcia pełnego zatrudnienia; 2) porady i kształcenie techniczne i zawodowe (oba traktaty); 3) utworzenie lub utrzymanie bezpłatnych służb pośrednictwa pracy (Karta Socjalna); 4) skuteczna ochrona prawa pracowników do swobodnego wyboru zatrudnienia (Karta Socjalna). Omawiane traktaty nakładają na państwa przede wszystkim obowiązek podjęcia tego typu działań natury organizacyjnej, które stworzą warunki i szanse korzystania z prawa do pracy ustanawiają więc gwarancje o charakterze materialnym. Traktaty te nie przewidują co prawda ochrony przed bezrobociem, jak to czyniła Deklaracja Uniwersalna, ale działania na rzecz zagwarantowania prawa do pracy są jednocześnie środkami chroniącymi przed bezrobociem. Prawo do pracy zajmuje pierwsze miejsce wśród praw konstytucyjnych. Miało się ono wiązać z odpowiednią polityką zatrudnienia zmierzającą jeszcze do niedawna do zapewnienia pełnego zatrudnienia. Należy dodać, że polityka pełnego zatrudnienia jest jednym z centralnych problemów, jakimi zajmuje się Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP). Organizacja ta zainicjowała w 1969 roku Światowy Program Zatrudnienia, który formułuje podstawowe zasady polityki państw, apelujących o ich akceptację, jak również zasady współpracy międzynarodowej w tym zakresie. 2. PRAWO DO ODPOWIEDNICH WARUNKÓW PRACY Deklaracja Uniwersalna (art. 23 i 24), Pakt Ekonomiczny (art. 7), Karta Socjalna (art. 2, 3, 4), Konstytucja ( art. 68, 70). Deklaracja mówi o ,,odpowiednich i zadowalających” warunkach pracy, natomiast oba traktaty o warunkach ,,sprawiedliwych”, przy czym Pakt dodaje jeszcze ,,korzystne”. Takie warunki pracy zagwarantowane są przez przepisy , które określają: zasady wynagradzania za pracę, warunki bezpieczeństwa i higieny pracy oraz wymiar czasu wolnego od pracy. Wynagrodzenie za pracę stanowi podstawowy element ,,prawa do odpowiednich warunków pracy”. Od zakresu zabezpieczenia tego prawa zależy możliwość stworzenia pracownikowi i jego rodzinie warunków godziwego życia. Deklaracja Uniwersalna stanowi, że ,,każdy człowiek bez względu na jakiekolwiek różnice, ma prawo do równej płacy za równą pracę”, bez żadnej dyskryminacji. Ponadto stanowi, że każdy pracujący ma prawo do odpowiedniego i zadawalającego wynagrodzenia, zapewniającego jemu i jego rodzinie egzystencję odpowiadającą godności ludzkiej. Ta sama zasada figuruje w obu omawianych traktatach, które dodają, że ,,kobiety muszą mieć gwarancję pracy w warunkach nie gorszych od tych, z jakich korzystają mężczyźni” (Pakt) oraz „otrzymywać równą z mężczyznami płacę za pracę jednakowej wartości” (Pakt i Karta Socjalna). Karta Socjalna przewiduje również:  wyższe wynagrodzenie za prace w godzinach ponadwymiarowych;  prawo wszystkich pracowników do tego, aby wypowiedzenie stosunku pracy było im przedłożone w rozsądnym terminie;  potrącenia z zarobków dopuszczalne są jedynie w warunkach i zakresie przewidzianym w prawie wewnętrznym lub ustalonym w wyniku porozumień stron, albo jeśli są orzeczone przez organ rozjemczy. Realizacja tych praw powinna być zagwarantowana na drodze swobodnie zawieranych porozumień lub przez ustawowy system płac, bądź też przez inne środki, odpowiednio do warunków wewnętrznych. Pakt przewiduje jednakową dla wszystkich możliwość awansu w pracy na odpowiednio wyższe stanowisko, jedynie na podstawie kryterium czasu pracy i kwalifikacji. Zasada ta jest bardziej rozwinięta w konwencjach MOP o zakazie dyskryminacji i polityce socjalnej. Ta ostania przewiduje poprawienie poziomu życia, co ma być podstawowym celem planowania rozwoju ekonomicznego. Zdrowe i bezpieczne warunki pracy powinny być gwarantowane ze strony pracodawcy. Karta Socjalna zobowiązuje państwa – strony, by w celu zabezpieczenia efektywnego korzystania z tego prawa wydały odpowiednie regulacje prawne , działały na rzecz stosowania tych przepisów poprzez środki kontroli oraz prowadziły konsultacje z odpowiednimi organizacjami pracowników i pracodawców na temat podjęcia działań dla polepszenia warunków zdrowia i bezpieczeństwa w przemyśle. Problematyka ta zawsze budziła szczególne zainteresowanie MOP, tak też od chwili powstania uchwaliła około 60 konwencji i tyleż zaleceń mających na celu ochronę zdrowia i zapewnienie bezpiecznych warunków pracy. Akty dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy zawierają przede wszystkim normy, które mają spełniać funkcje prewencyjne. Problemy związane z odszkodowaniami za wypadki przy pracy, leczeniem chorób zawodowych itp. uregulowane są w przepisach z zakresu zabezpieczenia społecznego. Jedna tylko kwestia, należąca do problematyki z zakresu zabezpieczenia społecznego, wiąże się ściśle z omawianym tutaj prawem, a mianowicie problem chorób zawodowych i przysługujące za nie odszkodowania. Podstawowym założeniem, na jakim opierają się przepisy MOP, jest zdjęcie z pracownika obowiązku udowodnienia, że choroba ma charakter zawodowy, a więc że wiąże się z wykonywaniem określonego rodzaju pracy czy z określony miejscem pracy. W związku z tym konwencje zawierają listę chorób uznanych za zawodowe. W ostatnich latach pojawiła się tendencja, by na pracodawcę nałożyć obowiązek odszkodowania za każdą chorobę, z tym że w przypadkach choroby nie zaliczonych wyraźnie do zawodowych na pracowniku spoczywa obowiązek udowodnienia, że pozostaje ona w związku z wykonywaną pracą. Czas pracy i wypoczynek regulowane są w traktatach, które formułują prawo do wypoczynku, do czasu wolnego od pracy, do rozsądnego ograniczania czasu pracy oraz okresowych płatnych urlopów. Karta Socjalna bardzo precyzyjnie statuuje zobowiązania państwa do: • zapewnienia pracownikom rozsądnego dziennego i tygodniowego czasu pracy do takiego wymiaru, na jaki tylko pozwala wzrost wydajności pracy oraz inne związane z tym czynniki; • wprowadzenia płatnych świąt; • ustalenia minimum dwutygodniowego corocznego płatnego urlopu; • wprowadzenia dodatkowych płatnych dni lub skrócenia czasu pracy dla osób zatrudnionych przy pracach niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia; • zagwarantowania jednego dnia w tygodniu wolnego od pracy, który w miarę możności powinien pokrywać się z dniami uznanymi przez tradycję lub zwyczaj w danym kraju lub regionie jako dni wypoczynku. Działalność MOP w tym zakresie koncentruje się na uregulowaniu trzech kwestii: czasu pracy, cotygodniowego wypoczynku oraz płatnych urlopów. Wymiar czasu pracy uregulowany jest przez kilkanaście konwencji, z których największe historyczne znaczenie miała konwencja nr 1 zmierzająca do ograniczenia liczby godzin pracy w zakładach przemysłowych do 8 dziennie i 48 godzin tygodniowo, przyjęta w 1919 roku. W późniejszym czasie powstały konwencje w sprawie skracania czasu pracy do 40 godzin tygodniowo, traktując ten wymiar jako „normę socjalną”. W sumie przyjęto kilkanaście konwencji i zaleceń w kwestii wymiaru czasu pracy w określonych dziedzinach gospodarki i przy pewnych rodzajach pracy. Zasady cotygodniowego wypoczynku regulowane są odrębnie dla poszczególnych gałęzi gospodarki i rodzajów pracy. Konwencje nakładają tutaj na państwa obowiązek zapewnienia pracownikom nieprzerwanego wypoczynku w wymiarze co najmniej 24 godziny tygodniowo, określając przy tym jednoznacznie dopuszczalne wyjątki. Dla niektórych kategorii pracowników przewidziane są wyższe wymiary wypoczynku w ciągu tygodnia pracy, co jest związane z reguły z odmiennym rozkładem ich czasu pracy. Zasada rokrocznego płatnego urlopu wprowadzana została do aktów prawa międzynarodowego znacznie później aniżeli normy dotyczące cotygodniowego urlopu. Przyjęta w 1970 roku konwencja nr 132 ustala jako zasadę trzytygodniowy wymiar urlopu w roku, przewidując możliwość ustawowego wprowadzania wyjątków. Zapowiada równocześnie szczegółową regulacje urlopów w poszczególnych dziedzinach pracy i grupach zawodowych. 3. PRAWO DO ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO Deklaracja Uniwersalna (art.25), Pakt Ekonomiczny (art. 9), Karta Socjalna (art. 12). Deklaracja Uniwersalna formułuje prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób niezależny od jednostki. Pakt Ekonomiczny stanowi jedynie, że każda osoba ma prawo do zabezpieczenia społecznego, łącznie z ubezpieczeniem społecznym. Państwa – strony Karty Socjalnej zobowiązują się: 1) stworzyć lub utrzymać system zabezpieczenia społecznego; 2) utrzymać go na zadowalającym poziomie; 3) dążyć do stopniowego podnoszenia poziomu zabezpieczenia społecznego; 4) podjąć kroki, aby w wyniku dwustronnych lub wielostronnych porozumień międzynarodowych albo innych środków, zagwarantować jednakowe traktowanie własnych obywateli i obywateli innych państw – stron w zakresie prawa do zabezpieczenia społecznego, niezależnie od jakiegokolwiek przemieszczania się tych osób na terytoriach państw – stron; 5) zagwarantować dalszy rozwój prawa do zabezpieczenia społecznego takimi środkami, jak akumulacja stawek ubezpieczeniowych za okres pełnego zatrudnienia, zgodnie z ustawodawstwem państw – stron. Podstawowym aktem prawnym jest konwencja nr 102 z 1952 r. w sprawie najniższej normy zabezpieczenia społecznego. Określa ona krąg podmiotów, które winny być objęte systemem zabezpieczenia społecznego oraz minimalne rodzaje i stawki świadczeń, które są ujęte w dziewięć grup. Przewiduje ona: • opiekę lekarską, • świadczenia na wypadek choroby, • świadczenia na wypadek bezrobocia, • świadczenia macierzyńskie, • świadczenia związane z opieką nad dziećmi, • świadczenia ze względu na starość • świadczenia w związku z wypadkami przy pracy, • inwalidztwa oraz śmierci żywiciela. Konwencja ustanawia również (normy minimum), jeśli chodzi o zakres zastosowania przewidzianej ochrony i daje możliwość wyboru pomiędzy różnymi formułami w ustalaniu wysokości tych świadczeń. Wysokość świadczeń minimalnych może być uzależniona od poziomu rozwoju ekonomicznego i społecznego kraju. Na postanowieniach wspomnianej konwencji wzorowany jest Europejski Kodeks Zabezpieczenia Społecznego, który opracowywany był w ścisłej współpracy z MOP. Z ratyfikacją Kodeksu wiąże się zobowiązanie do zagwarantowania co najmniej sześciu rodzaju świadczeń, a więc wymagania są tutaj wyższe aniżeli przewidziane w konwencji. Ponad to protokół uzupełniający prowadził dla państw, które wyrażą na to zgodę wyższy poziom norm i dalej idące zobowiązania. Dla wszystkich wymienionych dziewięciu form zabezpieczenia społecznego zawarte zostały w ramach MOP odrębne konwencje szczegółowe. Dotyczą one bądź poszczególnych rodzajów świadczeń, bądź też określonych kategorii pracowników. Problematyka zabezpieczenia społecznego jest obecnie, w stopniu chyba większym niż jakakolwiek inna, przedmiotem stałej uwagi Organizacji, co wyraża się w przyjmowaniu nowych konwencji i zaleceń lub też konwencji nowelizujących poprzednio uchwalone. Ich celem jest stałe podnoszenie poziomu zabezpieczenia społecznego. 4. PRAWO RODZINY DO OCHRONY I POMOCY Prawo to reguluje Deklaracja Uniwersalna (art. 25), Pakt Ekonomiczny (art. 10), Karta Socjalna (art. 7, 8, 16,17). Deklaracja ustanawia jedynie prawo matki i dziecka do specjalnej opieki i pomocy oraz formułuje zasadę jednakowej opieki społecznej dla dzieci małżeńskich i pozamałżeńskich. Pakt i Karta Socjalna wskazują, że rodzina jest podstawową komórką społeczeństwa. Pakt stanowi, iż należy jej „udzielić jak najszerszej ochrony i pomocy [...] w szczególności jeśli chodzi o jej założenie i w okresie trwania odpowiedzialności za opiekę i wychowanie dzieci”. Powtórzony jest tutaj ponadto przepis Paktu Politycznego o swobodnym zawieraniu związku małżeńskiego. Karta Społeczna zobowiązała państwa – jej sygnatariuszy do zabezpieczenia prawa rodziny do ochrony społecznej, prawnej i ekonomicznej. W tym celu państwa powinny podejmować różnorodne działania ochraniające życie rodzinne ( chodzi np. o zasiłki społeczne i rodzinne oraz inne świadczenia finansowe, zabezpieczenie budownictwa rodzinnego, pomoc dla młodych małżeństw oraz inne odpowiednie środki). Ochronie materialnych interesów rodziny służą konwencje, które dotyczą polityki socjalnej. W celu ochrony macierzyństwa Pakt przewiduje szczególną opiekę nad matką „ w rozsądnym okresie czasu przed i po urodzeniu dziecka”. W tym okresie matki powinny korzystać z „płatnego urlopu lub urlopu z zapewnieniem odpowiednich świadczeń z tytułu zabezpieczenia społecznego”. Karta Socjalna formułuje prawo matki i dziecka do socjalnej i ekonomicznej ochrony oraz stanowi, że państwa – strony powinny podjąć „odpowiednie i niezbędne środki” dla zagwarantowania skutecznej realizacji tego prawa, włączając w to utworzenie lub utrzymanie odpowiednich instytucji lub służb. Ponadto przewiduje, że kobiety pracujące w przypadku macierzyństwa „ oraz w innych szczególnych okolicznościach” mają prawo do specjalnej ochrony ich warunków pracy. Ochrona macierzyństwa przewidziana jest nie tylko w tych konwencjach, które dotyczą polityki socjalnej, lecz również w kilku aktach specjalnych, wiążących się ze stosunkiem pracy. Pierwszym z nich była konwencja nr 3 z 1919 r. dotycząca zatrudnienia kobiet przed połogiem i po połogu, zmieniona w 1952 r. konwencją nr 102 dotyczącą ochrony macierzyństwa. Pakt Ekonomiczny przewiduje podjęcie specjalnych kroków dla zapewnienia ochrony i pomocy wszystkim dzieciom i młodzieży, bez jakiegokolwiek zróżnicowania. Formułując zasadę ochrony dzieci i młodzieży przed wyzyskiem ekonomicznym i społecznym, zakazuje zatrudniania ich przy pracach szkodzących moralności lub zdrowiu, bądź niebezpiecznych dla życia, lub też mogących powstrzymywać ich normalny rozwój. Prawo wewnętrzne powinno przewidywać kary za nieprzestrzeganie tych reguł. Ponadto państwa zobowiązane są do ustalenia granicy wieku, poniżej której płatne zatrudnianie dzieci będzie ustawowo zakazane i karane. Karta Socjalna stanowi, że dzieci i młodzież mają prawo do szczególnej ochrony przed fizycznymi i moralnymi niebezpieczeństwami, na które są wystawione. Podstawowe znaczenie mają tutaj konwencje ustalające minimalny wiek dopuszczania dzieci do pracy. Ogólne zasady w tym zakresie formułuje konwencja nr 138 o minimalnym wieku zatrudnienia, przyjęta w 1973r. , która ustala generalną zasadę 15 lat, a przy pracach niebezpiecznych 18 lat. W krajach rozwijających się wiek ten obniżony jest do 14 lat, ale tylko w pewnych sektorach gospodarki. Ochronie dzieci i młodzieży w stosunkach pracy służą również konwencje przewidujące obowiązkowe badania lekarskie oraz przepisy dotyczące zatrudnienia dzieci przy pracach szczególnie ciężkich lub niebezpiecznych oraz w porze nocnej. 5. PRAWO DO ODPOWIEDNIEGO POZIOMU ŻYCIA Deklaracja Uniwersalna (art. 25), Pakt Ekonomiczny (art.11), Karta Socjalna (art. 14), Karta Narodów Zjednoczonych (art. 55). Pakt przewiduje obowiązek państw do uznania prawa każdego człowieka i jego rodziny ,,do odpowiedniego poziomu życia”, obejmującego odpowiednie pożywienie, odzież, mieszkanie i prawo do stałej poprawy warunków bytowych. Deklaracja Uniwersalna dodaje jeszcze, że każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne. W celu zapewnienia realizacji tych praw, państwa mają podjąć odpowiednie kroki. Postanowienia te są rozwinięciem sformułowań art. 55 Karty NZ, który stwierdza, że w celu stworzenia warunków stabilizacji i dobrobytu ONZ popiera podniesienie stopy życiowej, pełne zatrudnienie oraz warunki postępu, rozwoju gospodarczego i społecznego. Karta Socjalna, która nie formułuje co prawda odrębnego prawa do odpowiedniej stopy życiowej, ustanawia prawo do korzystania z dobrodziejstw usług socjalnych. Zobowiązuje ona państwa do popierania lub prowadzenia takich usług socjalnych, które przyczyniać się będą do dobrobytu i rozwoju zarówno jednostek, jak i grup społecznych oraz ułatwiają ich przystosowanie się do warunków społecznych. Nieco inny jest cel omawianego przepisu Paktu, odmienne też są w nim zawarte gwarancje prawa do odpowiedniej stopy życiowej. Otóż Pakt wiąże to prawo z wolnością od głodu i zobowiązuje państwa do podjęcia kroków – zarówno indywidualnie, jak i poprzez współpracę międzynarodową – aby: 1) ulepszyć sposoby produkcji, konserwacji i dystrybucji środków żywności przez pełne wykorzystanie wiedzy technicznej i naukowej, prze rozpowszechnianie zasad wiedzy o żywieniu oraz przez rozwijanie lub reformowanie systemów rolnych w taki sposób, aby zapewnić znaczna wydajność i wykorzystanie zasobów naturalnych; 2) zapewnić sprawiedliwy rozdział światowych środków żywności, stosownie do potrzeb, uwzględniając problemy krajów rozwijających się i krajów eksportujących żywność. Współcześnie na czoło zagadnień międzynarodowych wysuwa się polityka żywnościowa w skali światowej, która pozostaje w bezpośrednim związku z postanowieniem Paktu o sprawiedliwym podziale światowych zasobów żywnościowych. Trudności i tendencje w zakresie polityki żywnościowej znalazły swój wyraz podczas światowej konferencji żywnościowej w 1974 roku. Uchwalono wówczas Deklarację o definitywnym wyeliminowaniu głodu i złego wyżywienia oraz utworzono dwa organy międzynarodowe dla koordynacji współpracy międzynarodowej w tym zakresie. Ich zadaniem jest przede wszystkim dążenie do zwiększania produkcji żywności, utworzenie specjalnego systemu rezerw zboża, organizacja pomocy żywnościowej dla państw Trzeciego Świata i koordynacja tych wszystkich działań w skali światowej. Szczególne zadania w dziedzinie koordynacji międzynarodowej polityki żywnościowej spoczywają na FAO, której działalność zmierza do: - polepszenia wytwarzania, wymiany i dystrybucji produktów rolnictwa, leśnictwa i rybołówstwa; - zachowania zasobów naturalnych; - zapewnienia potrzebnego kredytu rolnego; - porozumień w sprawie surowców rolnych. 6. PRAWO DO KORZYSTANIA Z NAJLEPSZEGO STANU ZDROWIA FIZYCZNEGO I PSYCHICZNEGO Pakt Ekonomiczny (art. 12), Karta Socjalna (art. 11), Deklaracja Uniwersalna (art. 25). Deklaracja Uniwersalna w art. 25 mówi jedynie o „stopie życiowej zapewniającej zdrowie” oraz o „opiece lekarskiej”. Pakt Ekonomiczny uznaje prawo każdej osoby do korzystania z najlepszego stanu zdrowia fizycznego i psychicznego, jaki można osiągnąć oraz określa środki, jakie winny być w tym celu podjęte przez państwa. Należą do nich: 1. Zapewnienie zmniejszenie wskaźnika martwych urodzeń i śmiertelności niemowląt oraz zdrowego rozwoju dziecka; 2. Poprawa warunków higieny środowiskowej i przemysłowej we wszystkich aspektach; 3. Zapobieganie, leczenie, zwalczanie chorób epidemicznych, endemicznych, zawodowych i innych; 4. Stworzenie warunków, które zapewniłyby wszystkim świadczenia i pomoc lekarską w przypadku choroby. Życie i zdrowie ludzkie są najwyższymi dobrami podlegającymi szczególnej ochronie prawa. Dość długo trwało jednak, zanim zrozumiano, że choroby są wspólnym wrogiem wszystkich ludzi bez wyjątku – bogatych i biednych – że są wrogiem absolutnie całej ludzkości – wszystkich narodów i państw bez wyjątku. W 1839 roku założono pierwszą organizację międzynarodową w tym zakresie, tzw. Zwierzchnią Radę Sanitarną z siedzibą w Konstantynopolu. W ciągu XIX i XX wieku zawarły państwa cały szereg międzynarodowych konwencji dotyczących międzynarodowej współpracy w zakresie walki z epidemiami takich chorób, jak cholera, dżuma, żółta febra, tyfus plamisty i ospa. W art. 23 p. 7 Paktu Ligi Narodów nakładał na członków tej organizacji obowiązek niedopuszczania do szerzenia się chorób i ich zwalczania w drodze współpracy międzynarodowej. W wykonaniu tego postanowienia IV Zgromadzenie Ligi w 1923 r. utworzyło Stałą Organizację Higieny. W art. 55 Karty NZ stwierdza, że ONZ popiera rozwiązanie międzynarodowych zagadnień zdrowia publicznego. W wyniku tego postanowienia w 1948 r. powołana została przez ONZ jako jedna z jej organizacji wyspecjalizowanych Światowa Organizacja Zdrowia. Zarówno w Deklaracji, jak Pakcie szczególną troską otoczono dzieci, młodzież i kobiety. Podobnie Karta Socjalna formułuje prawo do „korzystania z najwyższego osiągalnego poziomu zdrowia”. Zobowiązuje ona państwa do podjęcia samodzielnie bądź we współpracy z organizacjami prywatnymi lub publicznymi odpowiednich środków w celu: a) Wyeliminowania, najszybciej jak to możliwe, przypadków chorób; b) Wprowadzenia poradnictwa i szkolenia ułatwiającego opiekę nad zdrowiem i zachęcającego jednostkę do zwiększenia odpowiedzialności za swoje zdrowie; c) Przeciwdziałania jak najszybciej chorobom epidemicznym i endemicznym. Zagwarantowaniu prawa do ochrony zdrowia służą liczne konwencje MOP. W stadium dyskusji w ONZ jest projekt deklaracji praw osób chorych psychicznie. Najszerszą działalność międzynarodową na rzecz ochrony zdrowia prowadzi Światowa Organizacja Zdrowia. Jej konstytucja przewiduje „osiągnięcie przez wszystkie narody możliwie najlepszego stanu zdrowia”. Prawo do ochrony zdrowia nabiera dzisiaj nowych wymiarów, a środki konieczne do jego realizacji wykraczają poza postanowienia wspomnianych traktatów generalnych czy też decyzje podejmowane dotychczas przez WHO. Prawo to wymaga dziś nowych metod realizacji i nowych środków ochrony jednostki w związku z postępem w naukach medycznych. Chodzi tutaj jednak nie tylko o ochronę jednostki przed swego rodzaju „imperializmem lekarskim”, ale także o jej ochronę przed nadmierną i arbitralną integrację państwa. 7. PRAWO DO NAUKI Deklaracja Uniwersalna (art.. 26), Pakt Ekonomiczny (art. 13 i 14). Art. 26 Deklaracji stwierdza, że „każdy człowiek ma prawo do nauki”. Art. 55 Karty NZ przewiduje poparcie przez ONZ międzynarodowej współpracy na polu kulturalnym i wychowawczym w celu stworzenia warunków stabilizacji i dobrobytu, koniecznych dla utrzymania między narodami pokojowych i przyjaznych stosunków. Zarówno Deklaracja jak i Pakt przewidują szereg środków mających na celu realizację prawa człowieka do nauki, a to takich jak: obowiązkowe bezpłatne nauczanie przynajmniej na stopniu podstawowym i powszechnie dostępnie, na zasadzie równości w zależności od osobistych zdolności, studia techniczne, zawodowe i wyższe. W myśl postanowień Deklaracji celem nauczania powinien być pełny rozwój osobowości ludzkiej i ugruntowanie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności. Rodzice powinni mieć prawo pierwszeństwa w wyborze kierunku nauczania ich dzieci. Pakt mówi ponadto o popieraniu i rozwoju nauczania podstawowego dla osób, które go nie ukończyły w terminie. Z powyższymi przepisami łączą się postanowienia o rozwoju systemu szkół, stypendiów oraz o poprawie warunków materialnych personelu nauczającego. W art. 13, pkt 3 Paktu ekonomicznego mowa jest o prawie rodziców do zapewnienia swym dzieciom wychowania religijnego i moralnego, zgodnie z ich własnymi przekonaniami. Przepis Paktu Ekonomicznego, który przewiduje wolność wyboru przez rodziców lub opiekunów szkół innych niż założone przez władze publiczne, gwarantuje między innymi wolność wyboru poziomu i rodzaju nauczania. Natomiast postanowienie o swobodzie rodziców „zapewnienia swym dzieciom wychowania religijnego i moralnego zgodnie z ich własnymi przekonaniami” stanowi raczej gwarancję wolności religii aniżeli gwarancję prawa do nauki. Prawo do nauki jest jednym spośród praw figurujących w Pakcie Ekonomicznym, które winno być zagwarantowane również w terytoriach niemetropolitalnych. Przepis ten zobowiązuje państwa, by w okresie dwóch lat opracowały i przyjęły plan środków koniecznych do stopniowego wprowadzania w życie zasady obowiązkowego i bezpłatnego szkolnictwa podstawowego dla wszystkich. W Karcie Socjalnej prawo do nauki sprowadzone jest do omówionych już postanowień dotyczących przygotowania zawodowego. Przepisy te są równocześnie gwarancją prawa do pracy (art. 9 i 10). Zagwarantowanie prawa do nauki jest jednym z celów UNESCO, której Konstytucja mówi między innymi o „potrzebie zapewnienia wszystkim pełnej i jednakowej oświaty”, oraz stanowi, że jednym z celów Organizacji jest „ustawicznie pobudzać rozwój powszechnej oświaty”, między innymi przez działanie na rzecz „realizacji idei równości w korzystaniu z oświaty, bez względu na rasę, płeć czy jakiekolwiek różnice ekonomiczne albo społeczne” (art. 1). Sformułowana w Konstytucji zasada niedyskryminacji rozwinięta została w konwencji z 1960 r. w sprawie zwalczania dyskryminacji w dziedzinie oświaty. Brak jest konwencji szczegółowych, które rozwijałyby postanowienia wspomnianych wyżej traktatów. Natomiast w formie zaleceń i to w sposób dość wyczerpujący uregulowane są dwa problemy: szkolenie techniczne i zawodowe oraz treści nauczania i podstawowe cele, jakim powinno ono służyć. Jeśli chodzi o pierwszy problem, to podstawowe znaczenie ma zlecenie UNESCO z 1962 r., zmienione w 1974 r., dotyczące przygotowania technicznego i zawodowego oraz zalecenie nr 117 MOP z 1962 r. dotyczące kształcenia zawodowego. To ostatnie obejmuje prawie wszystkie kategorie pracowników i reguluje między innymi: planowanie szkolenia, organizację i metody szkolenia, zasady szkolenia w przedsiębiorstwie, przyuczenie do zawodu. W licznych zaleceniach UNESCO dotyczących treści nauczania kładzie się nacisk na potrzebę i celowość włączenia do programów nauczania na wszystkich szczeblach wiedzy o prawach człowieka. Realizacja tych zaleceń mogłaby być jedną z gwarancji prawa człowieka „do informacji o przysługujących mu prawach”, a także jedną z form realizacji Deklaracji o wychowaniu dla pokoju. 8. PRAWO DO UDZIAŁU W ŻYCIU KULTURALNYM Deklaracja Uniwersalna (art. 27), Pakt Ekonomiczny (art.. 15) Deklaracja formułuje prawo do swobodnego uczestniczenia w życiu kulturalnym społeczeństwa, do korzystania ze sztuki, do uczestniczenia w postępie nauki i korzystania z jego dobrodziejstw. Ponadto formułuje prawo każdego człowieka do ochrony moralnych i materialnych korzyści wynikających z jego działalności naukowej, literackiej lub artystycznej. Takie same postanowienia zawiera artykuł Paktu, który ponadto przewiduje, że w celu realizacji tego prawa państwa podejmą środki „niezbędne do zapewnienia utrzymania, rozwoju i upowszechnienia nauki i kultury”. Pakt zobowiązuje tez państwa do poszanowania swobody niezbędnej do prowadzenia badań naukowych i działalności twórczej oraz wspomina o korzyściach, jakie wynikają z popierania i rozwijania współpracy i kontaktów międzynarodowych w dziedzinie nauki i kultury. Ani Deklaracja, ani Pakt nie przewidują obowiązku państwa do zapewnienia rozwoju nauki i kultury w interesie demokracji, pokoju i przyjaznej współpracy między narodami, aby nauki nie wykorzystywano dla celów niezgodnych z interesami wszystkich narodów. Działania podejmowane na arenie międzynarodowej służą przede wszystkim ochronie materialnych wytworów kultury. Większość zadań w tym zakresie spoczywa na UNESCO, której działalność polega między innymi na opracowywaniu konwencji i zleceń. Te ostatnie zwłaszcza stanowią gotowe wzory legislacyjne, które wymagają jedynie adaptacji do lokalnych warunków. Jednym z pierwszych posunięć, o charakterze kompleksowym, była konwencja o ochronie dóbr kulturalnych w razie konfliktu zbrojnego, przyjęła w 1954 r. uchwalenie jej oceniane jest jako epokowe wydarzenie dla międzynarodowej ochrony zabytków i dzieł sztuki. Inicjatywy międzynarodowe na rzecz ochrony wartości kulturalnych mają, w porównaniu z działaniami na rzecz ochrony innych praw człowieka, stosunkowo krótką historię. Prawa twórców wartości kulturalnych zabezpieczone są w sposób całościowy w konwencji z 1967 r. o ustanowieniu Światowej Organizacji Własności Intelektualnej. Głównym zadaniem Organizacji jest wypracowanie skutecznego systemu norm międzynarodowych służących ochronie praw majątkowych i osobistych autora i jego następców prawnych. Prawo człowieka do korzystania z dóbr kultury jest jednym z elementów międzynarodowej polityki kulturalnej i współpracy w tym zakresie między państwami. Toteż zasady międzynarodowej współpracy kulturalnej, uchwalone w 1966 r. przez Konferencję Generalną UNESCO, są równocześnie zasadami międzynarodowej ochrony tego prawa. PODSUMOWANIE Traktaty opisujące prawa człowieka drugiej generacji, w tym prawa ekonomiczne i socjalne, eksponują prawo każdego człowieka do posiadania własności, stwierdzając jednocześnie, że nie wolno nikogo samowolnie pozbawiać jego własności. W myśl tych traktatów, każdy człowiek ma prawo do pracy, jej swobodnego wyboru, do odpowiednich i zadowalających warunków pracy oraz do ochrony przed bezrobociem. Stanowią przy tym, że każdy człowiek, bez żadnej dyskryminacji, ma prawo do równej płacy za równą pracę, przy czym wynagrodzenie to powinno zapewniać jemu i jego rodzinie egzystencję odpowiadającą godności ludzkiej. Ponadto każdy człowiek ma prawo do urlopu i wypoczynku, włączając w to rozsądne ograniczenia godzin pracy i okresowe płatne urlopy. Wśród innych uprawnień wynikających z traktatów zwraca uwagę zapis, w myśl którego każdy człowiek ma prawo do stopy życiowej zapewniającej zdrowie i dobrobyt jemu i jego rodzinie, włączając w to wyżywienie, odzież, mieszkanie , opiekę lekarską i konieczne świadczenia socjalne, oraz prawo do ubezpieczenia na wypadek bezrobocia, choroby, niezdolności do pracy, wdowieństwa, starości lub utraty środków do życia w inny sposób od niego nie zależny. Każdy człowiek ma też prawo do nauki, przy czym nauczanie jest bezpłatne, przynajmniej w zakresie podstawowym. Nauczanie w zakresie podstawowym jest ponadto obowiązkowe. Nauczanie techniczne i zawodowe jest powszechne, zaś studia wyższe są dostępne dla wszystkich na zasadzie równości, zależnie od zalet osobistych. Każdy człowiek ma również prawo do swobodnego uczestnictwa w życiu kulturalnym społeczeństwa oraz do ochrony moralnych i materialnych korzyści wynikających z jakiejkolwiek jego działalności naukowej, literackiej lub artystycznej. w Deklaracji sformułowano jednocześnie zapewnienie, iż każdy człowiek ma prawo do takiego porządku społecznego i międzynarodowego, w którym prawa i obowiązki w niej zawarte byłyby w pełni realizowane. Korzystanie z praw i wolności zawartych w traktatach podlega jedynie takim ograniczeniom, które są przewidziane przez prawo wyłącznie w celu zapewnienia odpowiedniego uznania i poszanowania praw i wolności innych ludzi oraz w celu uczynienia zadość słusznym wymaganiom moralności, porządku publicznego i powszechnego dobrobytu w społeczeństwie demokratycznym. LITERATURA 1. M. Balcerek: Prawa człowieka a młodzież, Nowa Szkoła, miesięcznik społeczno- pedagogiczny 1987 r., nr 12. 2. T. Bulenda: Prawa i wolności człowieka, Warszawa 1993 r. 3. E. Dobrodziej: Podstawowe prawa socjalne i ekonomiczne, Europejska Karta Socjalna, Bydgoszcz 1993 r. 4. A. Łopatka (red.): Podstawowe prawa i obowiązki obywateli PRL, Warszawa 1976 r. 5. J. Machowski: Prawa człowieka, Warszawa 1968 r. 6. A. Michalska: Podstawowe prawa człowieka w prawie wewnętrznym a pakty praw człowieka, Warszawa 1976 r. 7. A. Michalska: Prawa człowieka w systemie norm międzynarodowych, Warszawa 1982 r. 8. H. Nieć: Ojczyzna dzieła s††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††††. 4. Dz. U. 1964, nr 40, poz. 268. 5. Dz. U. 1968, nr 37, poz. 259. 6. Dz. U. 1968, nr 37, poz. 263. 7. Dz. U. 1976, nr 16, poz. 100. 8. Dz. U. 1977, nr 12, poz. 53. 9. Konwencja MOP, cz. I 10. Rezolucja 2856 (XXVI) Zgromadzenia Ogólnego z 1971 r.