Wyszukiwarka:
Artyku³y > Epoka - Renesans >

Odrodzenie - charakterystyka epoki

Odrodzenie - charakterystyka epoki.

Epoka, w dziejach kultury zwana renesansem, rodowodowo zwi±zana z W³ochami, nosi nie w³oskie, lecz francuskie miano renaissance, co oznacza dok³adnie odrodzenie. Nazw± t±, jako terminem historyczno-literackim, pos³u¿yli siê ¶wiadomie dopiero uczeni XIX w., okre¶laj±c ni± zjawisko odrodzenia literatury antycznej i odnowienia studiów staro¿ytnych w czasach panowania francuskiego w³adcy Franciszka I (1515-1547). Pó¼niej zakres terminu "renesans" poszerzy³ siê; obejmuje siê nim odnowienie, odrodzenie siê ludzko¶ci (renovatio hominis), podnoszenie siê jej na wy¿szy poziom; tak¿e odnowienie staro¿ytno¶ci (renovatio antiquitais;), odrodzenie przesz³o¶ci, dawnej wiedzy, kultury i sztuki antyku, programowo zapocz±tkowane w XIV w. Na rozwój renesansu, jako epoki w dziejach kultury europejskiej, z³o¿y³o siê wiele czynników historycznych. Do g³ównych nale¿y kryzys papiestwa i rozwój reformacji, rozbicie jedno¶ci cesarsko-papieskiej Europy oraz powstawanie, po okresie rozbicia feudalnego, zjednoczonych pañstw (m.in. Hiszpania, Francja, Szwajcaria, Polska). Odrodzenie (renesans) rozpoczê³o siê w XIV w. we W³oszech, a w krajach pó³nocnoeuropejskich w koñcu XV w.; trwa³o we W³oszech do pocz±tku XVI w., a na pó³nocy Europy do koñca tego wieku (po lata trzydzieste XVII w.). Na ostatnie dwa dziesiêciolecia XV wieku przypada w Polsce ¶wit idei renesansowych (ju¿ "Kronika" D³ugosza realizuje my¶l humanistyczn±). W koñcu wieku przybywaj± do Polski wêdrowni humani¶ci - poeci: Filip Buoanaccorsi, Konrad Celtis. Kszta³tuje siê tak¿e w opisywanym okresie mecenat zwi±zany z dworem arcybiskupa lwowskiego. Pó¼na faza ¶redniowiecza (II po³owa XV wieku) stopniowo ustêpuje czasom prze³omu renesansowego, w których rozwija siê ³aciñska poezja humanistyczna, tworzona przez polskich artystów (Miko³aj Hussowski, Jan Dantyszek, Andrzej Krzycki, Klemens Janicki). W okresie prze³omu renesansowego nast±pi³ tak¿e rozwój sztuki drukarskiej. Pierwszy, wêdrowny jeszcze warsztat drukarski pojawi³ siê w Polsce w 1473 roku. Od 1503 roku drukarstwo na sta³e ju¿ wrasta w dzieje kultury polskiej (Haller, Hochfeder, Ungler). Olbrzymie znaczenie dla rozwoju renesansu mia³a tak¿e dzia³alno¶æ Akademii Krakowskiej. W XV wieku w jej krêgu rozwija³y siê ¿ywe zainteresowania kultur± humanistyczn± W³och i kultur± antyczn±. Wprowadzono do programu nauczania autorów klasycznych Wergiliusza, Owidiusza, Horacego, Terencjusza.

Renesans nie "odkry³" antyku, tak jak odkrywa siê nowe, nie znane dot±d l±dy; w tym sensie humani¶ci nie byli Kolumbami obszarów staro¿ytnej kultury. Wiadomo bowiem, ¿e i uczone ³aciñskie ¶redniowiecze mia³o rozleg³± orientacjê w zakresie grecko-rzymskich osi±gniêæ nauki, literatury, a zw³aszcza filozofii (scholastyka Arystotelesa). Jednak¿e ¶redniowieczna wiedza o antyku by³a mniej kompletna, w pewnym sensie chaotyczna, bo operuj±ca poszczególnymi fragmentami, a nadto nacechowana niejak± ostro¿no¶ci±, maj±c± ¼ród³o w okre¶lonym stosunku do "pogañskiej" epoki. Natomiast renesansowe odkrycie antyku polega³o na wspomnianym ju¿ wskrzeszaniu jego duszy, czyli na próbie zrozumienia i pojêcia staro¿ytno¶ci jako sensownej ca³o¶ci, w której ka¿dy element ma okre¶lone miejsce i znaczenie t³umacz±ce siê w³a¶nie w zwi±zku z ow± ca³o¶ci±. Takie ujêcie przyczyni³o siê do innego, bardziej wszechstronnego na¶wietlenia staro¿ytnej wiedzy i kultury, do nadania jej zabytkom nowego, w³a¶ciwego sensu. Wszechstronne, kierowane, harmonijne formowanie osobowo¶ci oraz twórczych zdolno¶ci cz³owieka (humanitas) by³o niejako powtórzeniem greckiego idea³u wychowawczego (staro¿ytna nazwa paideia). Humanistyczne przejêcie siê antykiem nie mia³o znamion amatorszczyzny, by³o dog³êbne; chciano poznaæ mo¿liwie najwiêcej i najdok³adniej. Tak zrodzi³y siê nauki humanistyczne uprawiane na wielu uniwersytetach europejskich, w tym na licz±cej siê Akademii Krakowskiej.