1. Ustosunkuj się do stwierdzenia: Współczesny człowiek powinien znać Biblię nie tylko ze względów religijnych.
2. Różne sposoby nawiązań do Biblii w literaturze współczesnej.
3. Gatunki literacki w Biblii. Wybrane zilustruj przykładami.
4. Miłość człowieka najważniejszym przesłaniem Biblii. Uzasadnij temat w odwołaniu do Nowego Testamentu.
5. Motywy mitologiczne, ich funkcja artystyczna w znanych Tobie utworach literackich.
6. Wielkość i tragizm bohaterów Homera i Sofoklesa.
7. Najistotniejsze cechy teatru antycznego. Uwzględnij środki, jakimi posługiwał się i funkcje jakie pełnił.
8. Na czym polega tragizm w dramacie antycznym ?
9. Średniowieczna pieśń maryjna - "Bogurodzica" a "Lament świętokrzyski".
10. Znacznie "Bogurodzicy" dla kultury polskiej.
11. Artystyczne i językowe wartości "Bogurodzicy". ( Wskazana pamięciowa znajomość tekstu ).
12. Bohater literacki średniowiecza w Twojej ocenie.
13. Motywy średniowieczne we współczesnej poezji polskiej.
14. Jakie wartości dostrzegasz w świeckich zabytkach litertury średniowiecznej ?
15. Przedstaw świat wartości człowieka średniowiecza i renesansu na wybranych przykładach.
16. Tradycje antyczne i polskie realia w twórczości J. Kochanowskiego.
17. Stosunek osoby mówącej do świata we "Fraszkach" J. Kochanowskiego lub"Bajkach" I. Krasickiego.
18. "Treny" Kochanowskiego wobec konwencji gatunku.
19. Dom i świat w twórczości M.Reja i Kochanowskiego.
20. Miłość - jako temat poezji J.Kochanowskiego i J.A.Morsztyna.
21. J.Kochanowski i M.Sęp-Szarzyński o miejscu człowieka w świecie.
22. Człowieczy los w poezji M.Sępa-Szarzyńskiego i J.Kasprowicza.
23. Renesansowy "wzorzec" szczęśliwości ziemiańskiej w wybranych utworach epoki.
24. Na przykładzie wykaż związki literatury staropolskiej z dorobkiem twórców europejskich.
25. Oceń dorobek lieracki renesansu w zakresie gatunków i form wersyfikacyjnych.
26. Jaki model życia proponowali pisarze XVI w. ? Omów na wybranych przykładach literackich.
27. Sarmata o sobie - inni o Sarmacie w wybranych utworach literackich różnych epok.
28. Małe formy poetyckie (epigramat, fraszka, bajka) w literaturze dawnej. Czy Twoim zdaniem zawierają one treści o charakterze uniwersalnym ?
29. Spory o barok. Jakich znasz pisarzy tej epoki, jakie problemy, niepokoje, wartości znajdujesz w ich utworach ?
30. Tematy, nastroje i koncepty liryki barkokowej.
31. Czy dzieła Moliera mogą bawić współczesnego widza ?
32. Wskaż w twórczości I.Krasickiego tematy, problemy i zjawiska bliskie, Twoim zdaniem, człowiekowi XX w. ( zobacz j.polski )
33. Wady społeczne odzwieciedlane w renesansowej fraszce i oświeceniowej bajce. Skąd popularność tych gatunków w wymienionych epokach ?
34. I.Krasicki jako obserwator i krytyk społeczeństwa XVIII w.
35. Motyw odpowiedzialności obywatelskiej w literaturze politycznej polskiego oświecenia.
36. Zdefiniuj pojęcie wolterianizmu i wskaż jago obecność nie tylko w opowiastkach Woltera.
37. Wykorzystując znane Ci utwory, scharakteryzuj dydaktyczną funkcję polskiego oświecenia.
38. Trzy kręgi tematyczne w liryce F. Karpińskiego.
39. Wyjaśnij, dlaczego pisarez epoki oświcenia najchętniej wypowiadali się w takich gatunkach jak: komedia, satyra, bajka.
40. Ludowość ballad A.Mickiewicza.
41. "Dziady" cz. III - tragizm bohatera czy tragizm narodu ?
42. Twoja interpretacja Wielkiej Improwizacji.
43. Na podstawie treści III cz. "Dziadów" Mickiewicza rozwiń myśl zawartą w słowach Piotra Wysockiego: "Nasz naród jak lawa..."
44. Bohaterowie romantyczni w poszukiwaniu celu życia na przykładzie III cz. "Dziadów" i "Kordiana".
45. Polski bohater romantyczny i jego przeobrażenia w utworach A.Mickiewicza.
46. Buntownicy czy szaleńcy, czyli o bohaterze polskiego romantyzmu.
47. Cechy dramatu romantycznego na wybranym przykładzie.
48. Rola poezji i poety w utoworach literackich romantyzmu.
49. Poeta jako bohater literacki w utowrach romantyków.
50. J.U.Niemcewicz powiedział o epopei A.Mickiewicza: "W tym dziele narodowość polska nie zginie". Jak rozumiesz tę myśl ?
51. Różne widzenie świata szlacheckiego w "Panu Tadeuszu".
52. Polemika z romantycznym modelem miłości w "Ślubach panieńskich" A.Fredry.
53. Określ osobowość A.Mickiewicza lub J.Słowackiego, twórcy i człowieka swojej epoki.
54. "Kordian" Juliusza Słowackiego jako dramat romantyczny.
55. Motyw powstania listopadowego w utworach A.Mickiewicza lub J.Słowackiego.
56. Twórczość Słowackiego jako głos w dialogu romantyków na temat narodu i poezji.
57. Słowacki o sobie i swojej twórczości w znanych lirykach.
58. C.K.Norwid - romantyk czy twórca, który przerósł epokę ?
59. Wielcy ludzie i wielkie idee w liryce C.K.Norwida.
60. Rozprawa Z.Krasińskiego z romantycznym poetą i romantyczną poezją w "Nie-Boskiej komedii".
61. Tragizm jednostki i tragizm dziejów w "Nie-Boskiej komedii" Z.Krasińskiego.
62. Ulubione gatunki literackie epoki romantyzmu. Scharakteryzuj dwa przez siebie wybrane.
63. Sonet jako gatunek literacki. Omów na przykładzie wybranych utworów Mickiewicza i Staffa.
64. Moja interpretacja haseł romantycznych zawartych w poezji wielkich wieszczów.
65. Elementy autobiograficzne w twórczości wybranego poety.
66. Najbliższy Ci poeta romantyczny. Uzasadnij wybór.
67. Kult uczucia w poezji romantycznej.
68. Orientalizm w twórczości romantyków. Omów zjawisko na dowolnie wybranym przykładzie.
69. Czym różni się koncepcja służby Ojczyźnie w literaturze romantyzmu i pozytywizmu ? Wykażna wybranych przykładach literackich.
70. Jakie przeżycie pokoleniowe ukształtowało generackę pozytywistów ? Jaki wyraz znalazło w ich twórczości ?
71. Czy pozytywiści byli antyromantyczni ? Scharakteryzuj ich stosunek do ideałów poprzedniej epoki.
72. Tradycje powstania styczniowego w znanych Ci utworach literackich.
73. Nowy typ bohatera w programach i praktyce literackiej okresu pozytywizmu.
74. Wymień dwie najważniejsze - według Ciebie - poweści pozytywistyczne. Uzasadnij wybór i scharakteryzuj wybrany utwór.
75. Czy zadzasz sie, że "Lalkę" B.Prusa mażna nazwać "powieścią o staconych złudzeniach" ?
76. Które określenie "Lalki" Prusa wydaje Ci sięnajtrafniejsze:
· powieść o miłości
· powieść o narodzinach polskiego kapitalizmu
· powieść panorama społeczna ?
Uzasadnij swój wybór.
77. W jakim sensie - na tle naszej literatury narodowej - Wokulski mógłby uchodzić za antybohatera literackiego ?
78. "Lalka" Prusa to dla Ciebie powieść psychologiczna, realistyczna czy tendencyjna ? Uzasadnij stanowisko.
79. Dlaczego powieść i nowela stały się gatunkami dominującymi w literaturze okresu pozytywizmu ?
80. Galeria Sienkiewiczowskich postaci w "Potopie". Ich plastyka i funkcje w utworze.
81. Postacie kobiece w prozie pozytywistycznej.
82. Dlaczego powieści polskiego pozytywizmu są chętnie filmowane ?
83. Poezja w "niepoetyckiej" epoce, jej tematyka i gatunki.
84. Jake ideały wyrażone w utworze Asnyka "Do młodych" i "Odzie do młodości" Mickiewicza są nadal aktualne i dlaczego ?
85. Jakie miejsce wyznaczasz Konpnickiej w polskiej historii literatury ?
86. Funkcje czasopism literackich w okresie pozytywizmu i Młodej Polski.
87. Wskaż obecność programowych haseł pozytywistycznych w dziełach literackich.
88. Powieść polska w kontekście eurpoejskim. Czy mieliśmy, Twoim zdaniem, polskiego Balzaka, Zolę czy Dostojewskiego ?
89. Który z poznanych utworów romantycznych lub pozytywistycznych zaliczyłbyś do klasyki literackiej ?
Część druga.
Od Młodej Polski do współczesności.
90. Jaką postawę wobec życia przyjęli artyści młodopolscy? Wyjaśnij na podstawie wybranych utworów poetyckich.
91. Echa filozofii epoki "fine de siecil" w twórczości...
92. Wskaż słowa klucze wspólne wybranemu nurtowi poezji młodo-polskiej (tekst).
93. Podobieństwa i różnice w romantycznej i modernistycznej koncepcji poety i poezji.
94. Liryka jako forma refleksji i liryka jako zapis doznań w okresie Młodej Polski.
95. Przedstaw reprezentatywne utwory dla "liryki nastrojów" końca XIX w.
96. Przemiany postaw i poetyki J. Kasprowicza.
97. Człowieczy los w poezji J. Kasprowicza i L. Staffa.
98. Postawy światopoglądowe w młodopolskiej poezji L. Staffa.
99. Typy dialogu w "Weselu" S. Wyspiańskiego i ich rola w ocenie współczesnego autorowi społeczeństwa.
100. "Nieprzewidziani goście" bronowickiej Chaty - ich funkcja w dramacie Wyspiańskiego.
101. "Wesele" S. Wyspiańskiego pytaniem o świadomość narodową Polaków.
102. Sądy S. Wyspiańskiego i A. Mickiewicza o narodzie polskim w "Weselu" i w "Dziadach" cz. III.
103. Nowatorstwo teatralne dramaturgii S. Wyspiańskiego (na wybranym przykładzie).
104. "Wesele" Wyspiańskiego w odbiorze współczesnych - największe inscenizacje teatralne i adaptacje filmowe.
105. Ustosunkuj się do stwierdzenia, że "Dulska jest wśród nas".
106. Wady i zalety społeczności lipeckiej w "Chłopach" Wł. Reymonta.
107. Jakie kierunki artystyczne epoki Młodej Polski dostrzegasz w powieści Wl, Reymonta "Chłopi"?
108. Czy zgadzasz się że stwierdzeniem, iż słowa Żeromskiego " trzeba rozrywać rany narodu, aby nie zabliźniły się błoną podłości" mogą być mottem jego twórczości z okresu Młodej Polski. Wypowiedź uzasadnij przykładami z lektur.
109. St. Żeromski i S. Wyspiański - dwugłos w sprawach Polski.
110. W odniesieniu do postawy wybranego bohatera np. Tomasza Judyma lub Zenona Ziembiewicza skonkretyzuj pojęcia: moral-ność, etyka, obowiązek, poświecenie.
111. Jak literatura polska XIX w. demaskowała mity narodowe?
112. Jedność elementów muzycznych, malarskich i słownych w literaturze Młodej Polski. Omów na przykładzie wybranego dramatu lub utworu lirycznego czy opowiadania.
113. Fascynacje tatrzańskie w literaturze i sztuce Młodej Polski.
114. Impresjonizm -jego istota i rola w poznanej twórczości Młodej Polski.
115. Określ istotę naturalizmu i wskaż rolę, jaką odegrał w poznanych przez Ciebie utworach modernizmu.
116. Spojrzenie pisarzy młodopolskich na wieś - oceń literackie i artystyczne wyznaczniki tego tematu.
117. Gatunki dramatu modernistycznego. Omów zagadnienie na wybranych przykładach.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach