"Ocalałem prowadzony na rzeź" - o konsekwencjach ocalenia w poezji Tadeusza Różewicza
|
|
|
|
Tadeusz Różewicz brał
czynny udział w walkach w czasie wojny. Ocalał, lecz wojna odcisnęła piętno
na jego twórczości. Motto: "Przeżyłem śmierć i znam wartość życia".
Towarzyszy mu obsesja wspomnień i lęków, poczucie obcości i utraty wartości. CECHY
POEZJI - kolokwialna, klockowa. - budzi
uczucie, jakby chciał zacząć wszystko od nowa, inaczej szukać znaczeń i sensu
słów, -
upodobnienie do prozy (język potoczny), -
oszczędność - dużo znaczeń, mało słów - lapidarność, - zwięzły
sąd, refleksja lub informacja o odczuciu poety, - brak
interpretacji, metafor. UTWORY: -
"Zostawcie nas" - alienuje się, zamyka z doświadczeniami
odczłowieczania. Zabije go świadomość, że jest człowiekiem. Cały jego świat
legł w gruzach. Bóg nie jest punktem odniesienia. -
"Ocalony" - jest zdziwiony, że przeżył. Chce rozpocząć nowe życie,
ale jest beznamiętny. -
"Lament" - morderca. Nie wierzy w tradycję. -
"Róża" - człowiek jest słabszy nawet od roślin. -
"Powrót" - ludzie są zezwierzęceni. Wojna ich niczego nie nauczyła
(wstyd). -
"Jak dobrze", "Chleb" - rehabilitacja, prostota, pierwsze
doświadczenia, wiara w człowieka. Świat
jest okrutny i bezwzględny. Człowiek nie liczy się w świecie. Różewicz nie
wierzy w moralność. Nic nie powstrzymuje od zabicia człowieka. Poeta rzuca
światu w twarz obrazy wojny. Czeka na odpowiedź - nie umie jednoznacznie
ocenić wydarzeń i ludzi ("Co to dobro i co zło?"). Uważa, że nie
miał młodości. Brak heroizmu. Pragnie zapomnienia. Nie potrafi odróżnić:
miłości od nienawiści, dobra od zła, cnoty od występku, prawdy od kłamstwa.
Filozofia, religia, etyka są puste. Jest okaleczony, nie może się
przystosować do normalnego życia (nie może pisać utworów klasycznych). Różewicz odnalazł potem sens życia w prostocie. Pisał też o ludziach (płytcy, oschli, obojętni, egoistyczni, nie cenią życia). Utwory: "List do ludożerców", "Opowiadanie o starych kobietach". |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach