Człowieku...jesteś najbardziej rozumną istotą stąpającą po
ziemi, stworzoną na podobieństwo Boga. Świat, w którym żyjesz, oddychasz,
bawisz się i smucisz jest teatrem, ty zaś tylko jego marionetką. Taką wizję
ludzkiej natury głosił antyczny filozof - Platon.
W teatrze, w którym jesteś kukiełką , Stwórca z góry
pociąga za „sznurki”. Mimo determinujących ograniczeń musisz odnaleźć się na
tej scenie i „czynić innym to, co chciałbyś, aby oni ci czynili”. Człowieku
„Boże igrzysko”, zmierzający nieuchronnie jak „Odys do swej Itaki”, przez całe
bowiem życie poszukujesz, odkrywasz nowe cele, idee, dążenia. Wpływasz
nieustannie na wizerunek swojego otoczenia. Walczysz o nie. Popychany w przestworza jakąś niezbadaną siła , swoistym „modus vivendi”. Cóż jednak kryje się pod tą
siłą?
Wolność zagubiona gdzieś w meandrach
historii stanowiła zawsze podstawę ludzkiej egzystencji . Być może dziś
dyskusja o niej wyda się nam pozbawiona sensu. Żyjemy przecież w wolnym,
demokratycznym kraju i często nie dostrzegamy powagi słowa wolność.
Wkraczamy w XXI wiek, na świecie
ludzie wciąż jednak walczą o wolność (ludy afrykańskie), o godne warunki życia, o powrót do ojczyzny. Wystarczy
przejrzeć poranną gazetę, z której krzyczą tytuły:
Literatura, a w szczególności nasza
rodzima pokazała, jak ważna w dziejach ludzkości jest WOLNOŚĆ. My, naród
wybrany, nazwany „Mesjaszem narodów” wciąż o nią walczyliśmy. Przemierzaliśmy bezkresne drogi, znaleźliśmy ją
po 123 latach niewoli. Niestety była to krótka chwila. Historia wówczas
podarowała nam pauzę, mogliśmy zachłysnąć się nią, „zrzucić z ramion płaszcz
Konrada” . Rok 1939 znów zabrał nam naszą utęsknioną wolność. Później, kiedy wydawać by się mogło,
że ponownie staliśmy się jej szczęśliwymi dziećmi, podstępnie ją wykradziono.
Do 1989 roku w Polsce panował bowiem złowieszczy system totalitarny - komunizm.
Dziś mamy naszą upragnioną i wyśnioną WOLNOŚĆ. Nie znajdujemy się pod jarzmem
zaborców, narzuconych odgórnie systemów politycznych. Nie dopuśćmy do jej utracenia.
Pamiętamy słowa G.Byrona, uświadamiające wielopokoleniowe dzieło tworzenia
niepodległości:
„Walka o wolność gdy się
raz zaczyna
krwią ojca spada dziedzictwem na syna”.
Wolności jednak nie można rozpatrywać tylko w aspekcie
ojczyzny. Spojrzeć na problem należy głębiej. Wolne chcą być nie tylko narody
lecz ludzie. Do szeroko pojętej wolności zaliczymy naszą moralność, często
targaną „wichrami historii”, religijną, duchową i twórczą.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach