|
|
|
|
Krzywda, cierpienie i
towarzysz±ce im wybaczenie to uniwersalne tematy literackie. Motyw krzywdy,
cierpienia i wybaczenia mo¿emy dostrzec w wielu lirykach m³odopolskich.
Motywy te rozwa¿aj± w swych wierszach tak wielcy poeci tamtego okresu, jak
Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Jan Kasprowicz czy Leopold Staff. Na
krzywdy i cierpienie, jakie zadaje nam samo ¿ycie, zwraca nam uwagê w
utworach "Koniec wieku XIX" i "Hymn do Nirwany" Kazimierz
Przerwa-Tetmajer. Autor szuka sensu ¿ycia, którego nie odnajduje. Jest on
za³amany, nie chce dalej ¿yæ, poniewa¿ zdaje sobie sprawê z tego, ¿e
egzystencja jest wieczn± udrêk± nas wszystkich. Na potwierdzenie tych s³ów w
wierszu "Na Anio³ Pañski", autor pragnie u¶wiadomiæ nam cierpienie
zwyk³ych ludzi. Nikt nie mo¿e byæ pewnym jutra. Podobne
spostrze¿enia mo¿emy dostrzec u Jana Kasprowicza, który w hymnie "Dies
irae" ukazuje cz³owieka nie potrafi±cego przezwyciê¿yæ cierpienia. Autor
przedstawia katastroficzny obraz ¶wiata, w którym odnajdujemy wiekuiste mêki.
Jednak wed³ug Jana Kasprowicza cierpienie ludzkie rozpoczê³o siê wraz z
grzechem pierworodnym, a pope³niaj±c go cz³owiek skrzywdzi³ siê. Poeta
oskar¿a tak¿e samego Boga. Stwórca nie robi nic, by ul¿yæ ludziom. Sw±
bierno¶ci± i bezczynno¶ci± krzywdzi cierpi±cych katusze. Autor atakuje Boga,
by nastêpnie w "Hymnie ¶wiêtego Franciszka z Asy¿u" wybaczyæ mu, a
nawet podziêkowaæ. Mo¿emy zaobserwowaæ niewiarygodn± zmianê stosunku do
¿ycia. Jan Kasprowicz wybacza Bogu wszystkie krzywdy. W "Ksiêdze
ubogich" akceptuje cierpienie jako naturalne dla ¿ycia, z którym siê ju¿
ostatecznie pogodzi³. Równie¿
Kazimierz Przerwa-Tetmajer próbowa³ prze³amaæ nastroje dekadenckie. W utworze
"Evviva l`arte" poeta zwraca uwagê na sztukê, która mo¿e
zrekompensowaæ niedostatki ¿yciowe. Dziêki erotykom oraz zwróceniu ku
przyrodzie Kazimierz Przerwa-Tetmajer u¶wiadamia sobie, i¿ trzeba ¿yæ dalej.
Nale¿y pogodziæ siê z trudno¶ciami i przeciwno¶ciami, jakie spotykaj± nas w
¿yciu. Cierpienie jest naturalnym sk³adnikiem ¿ycia. Wszyscy musz± cierpieæ,
by pó¼niej umieæ doceniæ rado¶æ. Taka
interpretacja ¿ycia jest zgodna z filozofi± ¶wiêtego Franciszka z Asy¿u.
Wp³yw m±dro¶ci ¶redniowiecznego ¶wiêtego wywar³ du¿y wp³yw na twórczo¶æ
poetów M³odej Polski. Bardzo wyra¼nie ukazuje to zjawisko wiersz Leopolda
Staffa p.t. "O mi³o¶ci wroga". Autor uwa¿a, ¿e nale¿y przebaczyæ nawet
najwiêkszemu wrogowi. Cz³owiek powinien odnale¼æ w sobie chrze¶cijañsk±
pokorê i zawsze byæ gotowym wybaczyæ. ¯adne krzywdy i cierpienia nie mog±
przys³oniæ ludziom rado¶ci ¿ycia, lecz aby ka¿dy cieszy³ siê swoim
istnieniem, nale¿y uczyæ siê spogl±daæ na ¶wiat nie tylko "ze z³ej
strony". Kazimierz Przerwa-Tetmajer, Jan Kasprowicz i Leopold Staff potrafili stawiæ czo³a krzywdom niesionym przez ¿ycie oraz cierpieniu, jaki temu towarzyszy. |
|
Mit grecki - pojêcie i podzia³
Biblia
Literatura parenetyczna; idea³ rycerza i w³adcy, ascety - ¶wiêtego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos ¶mierci w kulturze i sztuce ¶redniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "¦wiêtoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia staro¿ytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, ¶wiata i cz³owieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach czê¶ci III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"¦wiêtoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z ¿ycia w obozach