|
|
|
|
Niestety te dwie wybitne
postaci polskiej literatury urodziły się w czasach kiedy poezja musiała 'dać
się zaprząc w jażmo' moralizatorsko-dydaktyczno-edukacyjne. Ich mentalność
bliższa była okresowi Romantyzmu, ale sytuacja społeczna wymusiła inne kierunek
prac twórczych tych artystów. Konopnicka:
Rolę
poety pojmowała jako rzecznika narodu (tak jak w Romantyźmie był on
przywódcą). Utwory nowelistyczne mają wysoką wartość artystyczną, a jeśli
chodzi o wiersze to są one dzisiaj oceniane różnie. Konopnicka uprawiała
wszystkie rodzaje liryki, pisała: wiersze miłosne, patriotyczne, społeczne,
filozoficzne. Szczególnie popularne były jej obrazki, czyli utwory z
pogranicza poezji i nowelistyki (np. "W piwnicznej izbie",
"Przed sądem", "Jaś nie doczekał"). Utwory te są
wzruszającym obrazem krzywdy ludzkiej, jaką system wyrządzał najbiedniejszym.
Wiele uwagi poświęciła w swej twórczości Konopnicka dzieciom pisząc o ich
losach, aby poruszyć serca całego społeczeństwa, a także pisząc dla dzieci.
Każdy z nas zna z pewnością takie utwory jak "Na jagody" czy
"Baśń o krasnoludkach i sierotce Marysi". Niestety prace tej poetki
rażą sentymentalizmem i rozbudowanym komentarzem. Często powtarzają się wątki
filozoficzne jak i same obrazy w utworach. Narrator przekonuje rozwlekle o
sprawach oczywistych. Wyróżnia się jedynie utwór "Wolny najmita",
który jest sarkastyczny i ukazuje prawdziwy obraz reformy uwłaszczeniowej dla
chłopskiej biedoty. Wyróżnia się także balladowa opowieść "A jak poszedł
król na wojnę", w której Konopnickiej udało się osiągnąć niezwykłą
lapidarność w symbolicznym zestawieniu losów chłopa i króla na wojnie.
Wyraziła ona uniwersalną prawdę w słowach: A najdzielniej biją króle, A
najgęściej giną chłopy. W
nowelach Konopnicka okazała się mistrzynią. Pisała głównie utwory dotyczące
ludności najbiedniejszej i o niesprawiedliwości ludzkiej, która najczęściej
ma swoje podstawy w głupocie lub ślepym podporządkowaniu się ogólnie
panującemu prawu ("Mendel gdański", "Miłosierdzie
gminy"). Najciekawsza
pod względem poetyckim jest liryka ludowa poetki z cyklów "Wieczorne
pieśni", "Po rosie", "Na fujarce", "Z łąk i
pól". Utwory te nawiązują do poezji ludowej konstrukcją chłopskiego
podmiotu lirycznego, paralelizmem przyrody i losów ludzkich ("A czemuż
wy chłodne rosy", "Świecą gwiazdy, świecą"). Poetka
charakteryzuje się również mocnym tonem patriotycznym, czego dowodem są
wiersze: "Rota" i "Contra spem spero" (wierzę wbrew
nadziei). Ten drugi nawiązuje do myśli i poetyki romantycznej. Podmiot
liryczny wierzy w "niezgasłe gwiazdy wśród zawiei", czyli
odzyskanie niepodległości. Polska jawi mu się jak "wielki
cmentarz", "krwawa rola". Syn się karmi kłosami gorzkiemi Z
ojców swych ziemi. Sam Bóg zagasił nad nami pochodnię I na mogiły strząsnął
jej popioły. Natomiast
"Rota" to przysięga zbiorowego podmiotu lirycznego (Polacy)
wierności ojczyzny, mowie przodków i tradycji. Asnyk: Poeta
urodził się zbyt późno lub zbyt wcześnie, bo jego mentalność była raczej
romantyczna. Liryki miłosne jakie pisał były podobne do poezji romantycznej,
zarówno w sposobie pojmowania miłości jak i pod względem środków
artystycznych. Poeta wyniósł miłość na piedestał i przedstawił dramat
człowieka, któremu miłość przesłoniła świat ("Między nami nic nie
było", "Karmelkowy wiersz", "Ach jak mi smutno").
Urodzony w 1838 roku twórca był wychowany w duch niepodległościowym.
Następnie brał udział w powstaniu styczniowym, a po jego klęsce głęboko
przeżył rozpacz i utratę wiary w możliwość realizacji ideałów. Stąd w jego
poezji nurt, który można by nazwać pamiętnikiem lirycznym straconego
pokolenia. Poeta nigdy nie przyjął światopoglądu pozytywistycznego, ale
próbował pogodzić swą duszę romantyka z nieuchronnością zmian. Wymowny tu
jest cykl "W Tatrach", a szczególnie wiersz pt. "Limba",
który mówi o losie wybitnych jednostek w społeczeństwie. Autor zdaje sobie
sprawę z faktu, że ideały romantyczne już dawno przebrzmiały i do głosu
doszło nowe pokolenie. Z takich przemyśleń zrodziły się najbardziej popularne,
programowe wiersze Asnyka: "Dzisiejszym idealistom", "Daremne
żale", "Do młodych". Dziś trzeba zstąpić w sam środek burz,
Potrzeba walczyć o życie; "Dzisiejszym idealistom" Nie zdoła ogień
ani miecz Powstrzymać myśli w biegu; "Daremne żale" Wiersz
"Do młodych" można porównać z "Odą do młodości" A.
Mickiewicza, choć utwory te zdecydowanie różnią się tonem. Mickiewicz jest
gorący, pełen entuzjazmu, wzywa młodych do walki o nowy lepszy świat, a Asnyk
nawołuje do roztropności, szukania "nowych, nie odkrytych dróg",
pochwala wiedzę i naukę ("szukajcie prawdy jasnego płomienia").
Poeta mówi, że postęp jest koniecznością i przynosi nowe ideały: Każda epoka
ma swe własne cele I zapomina o wczorajszych snach ... Ale nie depcze
przeszłości ołtarzy Choć macie sami doskonalsze wznieść ... "Do
młodych" Romantyczny
entuzjazm zastąpił Asnyk kultem wiedzy, rewolucjonizm ustąpił miejsca
ewolucjonizmowi. Poetycką syntezę swego światopoglądu poeta zawarł w cyklu 30
sonetów "Nad głębiami". Mówi w nich głównie o tym, że prawem
rzeczywistości jest nieuchronna przemijalność wszystkiego, a więc czynnikiem
sprawczym powinna być solidarność, praca i dobroć, a nie walka i przemoc.
Zmarłych pokoleń idealna sfera W żywej ludzkości wieczne ma siedlisko! A z
naszych czynów i naszej zasługi Korzystać będą znów następcy nasi Widoczne
są tu również zabarwienia patriotyczne, szczególnie w sonecie
"XXIX" i "XXX": Póki w narodzie myśl swobody żyje Wola i
godność i męstwo człowiecze "XXIX" W sonecie
"XXX" autor mówi, że Polska, która "wstanie z mogiły"
będzie inną choć tą samą. Asnyk pogodził romantyczne ideały z nowym kierunkiem światopoglądowym. Nie porzucił tego co kochał w młodości, ale zaakceptował pozytywistyczny racjonalizm, ewolucjonizm i utylitaryzm. Pomimo zmian programowych w dziedzinie formy utworów, twórca pozostał poetą i pisał poezje. Konopnicka dostosowała się do nowych czasów i całkowicie poświęciła działaniom społecznym. Pisała językiem prostym, komunikatywnym i mało literackim przez co był zrozumiały dla każdego odbiorcy (wiele straciła jeśli chodzi o kunszt artystyczny czego nie można powiedzieć o Asnyku). |
|
motoreduktory walcowe
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach