Za sprawą wzajemnego przenikania się kultury późnego antyku, chrze-ścijaństwa z
wpływami pogańskimi, w Europie pomiędzy V a X wiekiem ukształtowała się kultura
średniowieczna. Upadek kultury antycznej na skutek zmian zachodzących w
Europie, doprowadził do stopniowego zaniku życia in-telektualnego (nawet wśród
ludzi świeckich). Postawa ta zasadniczo wpłynęła na uproszczenie i zubożenie
dotychczasowego dorobku kulturalnego. W wyniku zaistniałych przemian począwszy
od V/VI w. kulturę średniowieczną można rozgraniczyć na : uczoną (przeznaczoną
dla duchowieństwa) i ludową (znacz-nie zróżnicowaną regionalnie). Zarówno
jednak kulturę uczoną jak i ludową spajała wspólna wartość – religia
chrześcijańska. Kościół przenikał w owym czasie całe życie społeczeństwa,
kształtując światopoglądy. Sama zaś łacina po-została językiem uczonych i
dyplomatów.
Do IX w. chrystianizacja była przede wszystkim dziełem biskupów, nie-których
papieży oraz mnichów. W wyniku ukształtowanego światopoglądu iż państwo nie
może istnieć bez Boga, tereny Europy stawały się niejednokrotnie teatrami wojen
w imię krzewienia wiary. W Europie niemal wszystkie państwa między V a XI w.
przyjęły chrzest. Dobrowolne zaś przyjęcie chrztu znacznie zwiększało rangę
państwa i władcy oraz zabezpieczało przed narzuconą chry-stianizacją.
Religia chrześcijańska niejednokrotnie przesiąknięta była praktykami
po-gańskimi i wierzeniami ludowymi. Wynikało to również z tego, że większość
misjonarzy i kapłanów była słabo wykształcona. Jednym z najważniejszych
elementów wczesnośredniowiecznego chrześcijaństwa stanowił kult świętych oraz
przeróżnych świętych relikwii. Wśród społeczeństwa funkcjonował pogląd iż życie
na ziemi jest tylko przejściowym etapem, który zadecyduje o dalszej wiecznej
rzeczywistości.
Struktura organizacyjna Kościoła katolickiego opierała się głównie na miastach
– biskupstwach. Kilka biskupstw tworzyło prowincję, której stolicą (metropolią)
było jedno z miast. Biskupi w państwach powstałych na terenach dawnego imperium
rzymskiego pozyskali bardzo ważną rangę. Niejednokrotnie stawali się wysokimi
urzędnikami królewskimi. Tak zaszczytne i wpływowe stanowiska z biegiem czasu
nadawane były wyłącznie przez władców. Nowo kształtujący się system feudalny
przyniósł zmiany w dotychczasowej strukturze organizacyjnej Kościoła. Parafia
wiejska stała się podstawową komórką organi-zacji kościelnej, pełniąc
równocześnie funkcję jednostki administracyjnej i są-downiczej. Kościół coraz
częściej zatracał się w pełnionej przez siebie funkcji religijnej na rzecz
życia świeckiego. Dwory biskupie i opackie upodabniały się zazwyczaj do dworów
feudalnych. Coraz hojniej też nadawane przez władców immunitety przyczyniały
się do pomnażania majątków Kościoła.
Na zachodzie Europy począwszy od końca VI w. rozpoczął się ruch za-kładania
wspólnot ascetycznych. Do najpopularniejszych reguł klasztornych za-liczyć
można regułę benedyktynów (od Św. Benedykta z Nursji). Same klaszto-ry oraz
rola jaką pełniły znacząco odcisnęły się na cywilizacji europejskiej. Wielu
spośród mnichów stawało się doradcami władców a udział klasztorów w procesie
chrystianizacji utworzył z nich znaczące centra religijne i kulturalne. Wiele
klasztorów odgrywało również znaczącą rolę jako miejsca wdrażania no-wości
technicznych i produkcyjnych.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach