Kreacjonizm czyli poszukiwanie nowych form wypowiedzi w prozie polskiej i obcej XX wieku
|
|
|
|
"Sklepy
cynamonowe" Brunona Schulza -
konwencja mitów i symboli: sklepy cynamonowe - symbol poszukiwanego
szczęścia, egzotyki i niedoścignionego pragnienia, epoki, która odeszła;
ojciec - ptak; Adela - bóstwo zniszczenia, -
przedstawienie rzeczywistości jako baśni - subiektywność odbioru każdego
elementu, połączonego podświadomie z przeżyciami z okresu dzieciństwa
(archetypy); dziecinne wyobrażenia o nim; zapis uczuć jednostki związanych z
elementem rzeczywistości, -
asocjacyjność metafor, -
synestezja - połączenie doznań zmysłowych z obrazami tworzonymi przez umysł, -
wprowadzenie do utworu rzeczy i zjawisk nadrealnych jako przykładu możliwych
do wychwycenia przez każdego człowieka, kierującego się indywidualizmem, -
odwrócenie hierarchii wartości - najważniejsze jest spontaniczne reagowanie
na wydarzenia, -
kreacjonizm jest podkreśleniem zdążania autora do zachowania tożsamości,
indywidualizmu, a także własnego przetworzenia rzeczywistości, -
zastosowanie groteski lirycznej dla oddania niepowtarzalności i
“dziwności" nastroju, -
odrzucenie mimetyzmu jako uniwersalnego spojrzenia twórcy na świat, -
rezygnacja z ciągłości fabuły - czasoprzestrzeń konstruowana według uznania
odbiorcy. "Ferdydurke"
Witolda Gombrowicza - motyw
“zdziecinnienia" bohatera - podobnie jak w "Sklepach
cynamonowych", - postaci
ludzkie są uosobieniem cech charakteru i umysłowości: nauczyciele, rodzina
Młodziaków, rodzice uczniów, uczniowie..., -
konwencja groteski - sytuacja zagrożenia bohatera jest śmieszna, jak i
przerażająca; konwencja “złego snu": wychowanie młodego pokolenia na
ludzi niezdolnych do samodzielnego życia; ludzie są kukiełkami, marionetkami,
-
symbole: Pupa - zdziecinnienie, Gęba - opinia u innych, której nie można
zmienić, zatracenie tożsamości, Łydka - instynkty, biologizm, sprzeciw wobec
unifikacji, -
schematyzm odczuwania i postępowania ludzi w mieście, na wsi i w rodzinie
mieszczańskiej, -
wykreowanie postaci bliskich obłędu jako dowód nienaturalności ludzkich
zachowań i nielogiczności pobudek, - formy
jako wykreowane przez ludzi nienaturalne prawidła współżycia, -
neologizmy i “archaizacja" wypowiedzi ("Słowacki wielkim poetą
był"). "Szewcy"
Ignacego Witkacego - TO JEST DRAMAT, ale może się przydać. -
dowolność kształtowania i odbioru świata przedstawionego (didaskalia), -
groteskowość konwencji - wszystko jest możliwe; częste zmiany akcji (np.
rewolucje); zmiany stylu wypowiedzi bohaterów ; bezsens niektórych dialogów;
didaskalia częścią akcji utworu, -
aluzyjność imion bohaterów, - teoria
CZYSTEJ FORMY - maksymalne zdeformowanie świata; odejście od codziennych
treści; sposób na odrodzenie teatru niezaangażowanego; wywołanie niepokoju,
lęku metafizycznego. Odbiorca w obliczu Tajemnicy Istnienia, którą musi
zgłębić indywidualnie. "Proces"
Franza Kafki -
konwencja koszmaru sennego, -
abstrakcyjność lokalizacji czasowej i przestrzennej akcji, - kreacja
samego procesu jako wpływu cywilizacji i urzędów na pojedynczego, często
zagubionego człowieka, - proces
parabolą ludzkiego losu - to nie my decydujemy o narodzinach, śmierci i samym
przebiegu życia. Konieczność podporządkowania się z góry ustalonym prawom., - kreacja
bohatera jako oskarżonego, którym może być każdy człowiek; ludzie zniszczeni
są przez wieloletnie procesy, arogancja adwokata, - otwarta
kompozycja dzieła. "Mistrz
i Małgorzata" Michała Bułhakowa -
wykreowanie postaci Wolanda, Asasella, Behemota, Helli... jako interpretacji
biblijnych przekazów o twórcach zła ; występują oni także w płaszczyźnie
realistycznej, - trzy
przestrzenie: Moskwa, Jerozolima za czasów Chrystusa, przestrzeń
fantastyczna, - hiperbolizacja: tragedia ludzi pod wszechwładzą systemu. |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach