Konwicki Tadeusz
• ur. 1926 •
Tadeusz Konwicki urodził się w 1926 w Nowej Wilejce na Wileńszczyźnie, a młodość spędził w pobliskiej Kolonii Wileńskiej, która
często pojawia się na kartach jego książek. Prozaik, scenarzysta, reżyser filmowy. W czasie wojny (1944-1945) walczył w
oddziałach partyzanckich AK na Wileńszczyźnie. Po wojnie studiował polonistykę na UJ. W latach 1946-1958 pracował w redakcjiach
"Odrodzenia" i "Nowej Kultury". Twórczość rozpoczął od powieści Rojsty, związanej z doświadczeniami partyzanckimi (powst. 1948,
wyd. 1956). Debiutował utworami o aktualnej wymowie politycznej (Przy budowie, 1950; Władza, 1956). W latach 50-ych otrzywał
nagrody państwowe i literackie. Z czasem od socrealizmu przeszedł do antykomunistycznej opozycji.
Do ważniejszych utworów Konwickiego należą: Sennik współczesny (1963), Wniebowstąpienie (1967), Nic albo nic (1971), Kronika
wypadków miłosnych (1974), Kompleks polski (1977), Mała Apokalipsa (1979), Rzeka podziemna, ptaki podziemne (1985), Bohiń
(1987), Czytadło (1992), oraz quasi-dziennik Kalendarz i klepsydra (1976) i jego kontynuacje - Wschody i zachody księżyca (1982),
Nowy Świat i okolice (1986), Zorze wieczorne (1991). W utworach prozatorskich Konwickiego obrachunek z historią i współczesnością
zespala się z motywami autobiograficznymi, obok groteskowo wyjaskrawionego obrazu polskiej współczesności, obok katastroficznej
wizji przyszłości, pojawiają się liryczne wspomnienia krainy lat dzieciństwa.
Najwybitniejsze dzieła filmowe Konwickiego to: Ostatni dzień lata (1957), Zaduszki (1965), Salto (1970), Jak daleko stąd, jak blisko
(1971) i ekranizacja Mickiewiczowskich Dziadów - Lawa (1989).
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach