Komedia klasyczna.
Klasycyzm to ogólnoeuropejska formacja kulturowo - literacka, której geneza wiązała się z poznaniem i upowszechnieniem starożytnych poezji w okresie renesansu. Rozkwit klasycyzmu nastąpił we Francji w drugiej połowie XVII w.. W innych krajach, także w Polsce, klasycyzm kształtował się dopiero w XVIII stuleciu.
Molier stworzył wyrazisty typ komedii klasycystycznej, wyrażającej prawdy psychologiczne, obyczajowe i społeczne. Obserwacja życia, zmysł realistyczny i trafność intelektualnych uogólnień decydowały o celności wyboru tematów, o świetności kreacji bohaterów. Poza ich indywidualnymi cechami ukazane zostały charakterystyczne właściwości określonego typu człowieka, np. skąpca, snoba, hipokryty - świętoszka.
Molier zawsze umiejętnie dozował w swoich sztukach komizm, sarkazm, satyrę, ironię, dramatyzm, a nawet tragizm. Bardzo często mieszał je z sobą, tworząc rozmaite kombinacje nastrojów, niezmiernie istotne dla scenicznych walorów dzieł. Ta cecha twórczości prowadziła do śmiałego i nowatorskiego rozszerzania zasad gatunku komediowego.
Molier wykorzystywał ponadto do tworzenia swych bohaterów określone typy charakteru, dość dokładnie zresztą je nazywając. Tak jest też w przypadku bohatera "Skąpca" - Harpagona. Imię to, spotykane już wcześniej w komediach łacińskich, oznacza rabusia lub łupieżcę. Typ, którego odzwierciedleniem jest Harpagon, będzie powtarzał się w późniejszych okresach (u Balzaca czy Gogola). Osnowa fabularna "Skąpca" nie jest też całkowicie oryginalna, lecz czerpie ze starożytnych motywów, które wykorzystywały określone typy ludzkie: chciwca, samochwała, obłudnika, itp.
Podsumowując możemy powiedzieć, że Molier dość swobodnie wykorzystuje dotychczasowe przepisy poetyki i łączy w jednym utworze różne typy komedii: charakteru, intrygi i farsy. Przestrzega także realizmu obyczajowego i psychologicznego w swych opisach, jego bohaterowie zaczerpnięci są bezpośrednio z życia, a jednocześnie swym zachowaniem realizują odwieczne i ponadczasowe typy ludzkie.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach