Kat i ofiara - Twoje refleksje po lekturze literatury wojenno - okupacyjnej i obozowej
|
|
|
|
“Campo di Fiori" -
Czesław Miłosz a. ofiary
nie mają szans na ocalenie, są osamotnione; potrafią jednak walczyć o godność
śmierci (powstanie w getcie), b. kaci
są cyniczni - wykorzystując ludzkie słabości każą bawić się gawiedzi
(karuzela). “Medaliony"
- Nałkowska a.
ofiary: - bezimienni, różne sytuacje życiowe, światopogląd; - traktowane jak
przedmioty (“Dno") - transport do obozu; potrafiące jednak upomnieć się
w obliczu zagłady, - paniczny, paraliżujący strach; rezygnacja, - ludzkie
odruchy wyzwalane szczególnym okrucieństwem (odmowa spalenia członków własnej
rodziny - “Człowiek jest mocny"). b. kaci:
- cynizm; ślepa wierność systemowi, - brak uczuć ludzkich, - zatracenie
poczucia winy za dokonywane zbrodnie (“Profesor Spanner"), -
bestialstwo; żądza widoku śmierci; upodlenia człowieka; badanie granic
ludzkiej wytrzymałości psychicznej i fizycznej, - skrajny rasizm. “Opowiadania"
- Tadeusz Borowski a.
ofiary: - znieczulica; bezradność wywoływana strachem, - przejmowanie
światopoglądu i sposobu zachowania oprawców: złudna nadzieja na ocalenie
będąc podobnym do wrogów, - szacunek dla tych, którzy potrafili przeżyć
terror, - chęć przeżycia i uniknięcia cierpienia jedynie autentyczna i
determinująca często groteskowe zachowania więźniów (ukrywanie kalectwa), b. kaci :
- zdemoralizowani, - wykorzystywanie więźniów (Puff, rozładunek na rampie), -
zacieranie się podziału 'kat - ofiara' - więźniowie w służbie zbrodniarzy
(żydowskie sonderkommando, Tadek stojący ponad normalnymi więźniami jako
pomoc lekarska). “Inny
świat" - Gustaw Herling - Grudziński a.
ofiary: - rozwinięte do wymiarów groteskowych donosicielstwo (
“spowiedź" towarzyszce z NKWD); - tęsknota za rodziną (kozak Pamfiłow),
- strach przed wolnością , chęć pozostania w niewoli (lekarz Jegorow);
świadomość łatwości narażenia się władzy i trafienia z powrotem za kraty, -
zaspokojenie głodu podstawowym zadaniem człowieka, - rozbicie solidarności
między więźniami (dbanie o własną egzystencję), - wyzbycie się nadziei,
marzeń jako śmiertelnego niebezpieczeństwa zawodu, - samookaleczenie jedynym
sposobem przebywania w znośnych warunkach (szpital), b. kaci:
- przebiegłość - ustanawianie reguł godzących w interesy więźniów i ich
ludzką godność manipulacja więźniami w celu całkowitego ich podporządkowania,
- stworzenie systemu wrogiego każdemu człowiekowi, nawet katu (ironia losu). “Zdążyć
przed Panem Bogiem" - Hanna Krall a.
ofiary: - niektórzy zachowują godność; inni sami zgłaszają się do wywózki,
łudząc się nagrodą za posłuszeństwo Niemcom, - walka z prześladowcami, ale i
z obojętnością, o możliwość przeżycia lub choćby godnej śmierci - poddawane
torturom psychicznym i fizycznym (skrajny głód) b. kaci:
- bezwzględni, - nieprzygotowani na zbrojny opór: niepewne poruszanie się po
getcie. “Rozmowy
z katem" - Kazimierz Moczarski a.
ofiary: mają odwagę przeciwstawić się - zburzenie stereotypu bierności
“podludzi". b. kaci:
- kultywują siłę; są butni, pewni siebie, okrutni (tak ich wychowano), -
posłuszni wyższym dowódcom; poddanie się totalitarnemu systemowi, marionetki
systemu: podporządkowanie wszystkich aspektów życia osobistego ideologii, -
kompleks niższości umysłu, lęk przed poniżeniem. “Pamiętnik
z powstania warszawskiego" - Miron Białoszewski a.
ofiary: nowe spojrzenie na warszawiaków w tym tragicznym okresie : ludzkie
uczucia, fascynacja codziennością. Ludzkie marzenia, pragnienia, młodzieńcza
fantazja... b. kaci: - bezwzględność wobec ludzi i miasta, - nieznajomość terenu, zbrojny opór, strach przejawiający się w niepewności, brak konsekwencji, strategii walki (np. bezmyślne bombardowanie całych dzielnic). |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach