|
|
|
|
Jak wskazuje tytuł,
przedmiotem rozważań w tym wierszu jest historia – prawa rządzące dziejami
ludzkości. Wydarzenia wojenne każą poecie zastanowić się nad ich miejscem w
historii. Główną
zasadą, którą dostrzega Baczyński, jest powtarzalność sytuacji sprzeciwiająca
się idei postępu. Poeta ukazuje obraz przeszłości wojennej, walecznej.
Miniony, dawny charakter ukazanej rzeczywistości podkreśla użyte słownictwo –
"arkebuzy" (nazwa dawnej broni palnej z XVI i XVII wieku),
"kanonier", "rapier", "czako" (wysokie nakrycie
głowy noszone przez żołnierzy w XIX wieku), nawiązujące do militarnej
przeszłości. Przeszłość
powtarza się mimo upływającego czasu: "Czas
tylko tak warczy jak lew przeciągając
obłoków wełną." Upływ
czasu jest jedyną zmianą, losy ludzi natomiast pozostają takie same: "to
krew ta sama spod kity czy hełmu (...) Płacz,
matko, kochanko, przebacz, bo nie
anioł, nie anioł prowadzi. Wy te
same drżące u nieba wy te
same róże sadzić jak głos na grobach
przyjdziecie..." Przeszłość
odradza się w teraźniejszości i przyszłości. To co minione jest obecne teraz
i tutaj. Prawa historii są niezmienne w swoim przebiegu. Jedyna różnica
pomiędzy doświadczeniami obecnymi – z tej wojny – i pamięcią o wojnach dawnych,
to brak kolorowej, upiększającej okrutną rzeczywistość otoczki, stworzonej
przez legendę romantyczną. "Ach,
pułki kolorowe, kity u czaka, pożegnania
wiotkie jak motyl świtu i rzęs
trzepot, śpiew ptaka, pożegnalnego
ptaka w ogrodzie." Jest to wyidealizowana
wersja wojny, która nie ma nic wspólnego z prawdą – bo przecież " nie
anioł prowadzi ". Wojna to nie kolorowe mundury, to nie subtelne, czułe
szepty w chwili pożegnania – to krew, okrucieństwo, ból i śmierć. Historia to nieustanny pochód pokoleń ku nicości, to cierpienie, śmierć, ofiary zasypywane piaskiem niepamięci. |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach