Fredro Aleksander
• ur. 1793 • zm. 1876 •
Aleksander Fredro urodził się 20 IV 1793 (1791 ?) w Surochowie koło Jarosławia. Edukację odebrał w domu. W 1809 wstąpił do armii
Księstwa Warszawskiego. Brał udział w wojnie 1812, jako oficer ordynansowy uczestniczył w kampanii 1813-1814. W 1815 podał się
do dymisji i powrócił do Galicji, gdzie wspólnie z ojcem gospodarzył w Beńkowej Wiszni, a później samodzielnie w Jatwięgach.
Debiutował sztuką Intryga na prędce (przerobioną w 1822 na Nowego don Kiszota), wystawioną na scenie Teatru Lwowskiego 10 III
1817. W 1828 ożenił się z Zofią z Jabłonowskich Skarbkową. 1829 został członkiem Warszawskiego Towarzystwa Przyjaciół Nauk.
W powstaniu listopadowym udziału nie wziął. W latach 1833-1842 był deputowanym galicyjskiego Sejmu Stanowego, prowadził też
ożywioną działalność obywatelską. Na skutek ataków, m.in. S. Goszczyńskiego, L. Dunin Borkowskiego i E. Dembowskiego, od roku
1835 milczał przez lat kilkanaście. 1850-1855 przebywał z żoną i córką przeważnie w Paryżu. W 1857 zamieszkał na stałe we
Lwowie. W 1873 został członkiem Akademii Umiejętności w Krakowie. Zmarł 15 VII 1876 we Lwowie.
Jest Fredro autorem licznych wierszy okolicznościowych, patriotycznych, refleksyjnych i osobistych, powiastek, fraszek i
epigramatów, listów poetyckich, ballad, a przede wszystkim znakomitych bajek. Ważniejsze zaś z utworów większych to (daty w
nawiasach dotyczą czasu powstania): Pan Geldhab (1818), Zrzędność i przekora (1819-1820), Mąż i żona (1820 lub 1821),
Cudzoziemszczyzna (1822), Odludki i poeta (1825), Damy i huzary (1825), Śluby panieńskie (1826-1827, red. ostateczna 1832), Pan
Jowialski (1832), Zemsta (1832-1833), Dożywocie (1834-1835), Trzy po trzy. Pamiętnik z epoki napoleońskiej (1844-1846), Wielki
człowiek do małych interesów (po 1850), Pan Benet (1859), Świeczka zgasła (powst. w l. 60.), Sejm ptaków (1869).
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach