|
|
|
|
Ewolucję koncepcji
bohatera romantycznego w twórczości Adama Mickiewicza łatwo zauważyć
odwołując się do ogólnego schematu tej postawy. Bohater
romantyczny był symbolem młodego człowieka pierwszej polowy XIX wieku. Możemy
wyróżnić następujące cechy, które były dla niego charakterystyczne: - jego
młodość określona była przez: samotność, poczucie wyobcowania wśród ludzi i
bunt wobec świata, - miłość
stanowiła dla niego uczucie tragiczne, bez szans powodzenia, - z
reguły był on poetą i reprezentował romantyczną interpretację istnienia:
dopuszcza irracjonalizm, metafizykę i mistycyzm, - punktem
przełomowym w jego biografii jest samobójstwo, popełnione w wyniku zawodu
miłosnego, -
następuje w nim wielka metamorfoza, "umiera" i z nieszczęśliwego
kochanka przeistacza się w bojownika o sprawę ojczyzny, - bohater
prywatnie przegrywa, lecz jego idea pozostaje zwycieska. W
pierwszym okresie twórczości Adama Mickiewicza bohater romantyczny był
typowym przykładem postaci byronicznej. Takim bohaterem jest Konrad
Wallenrod. Jego miłość realizuje się w małżeństwie i dopiero w skutek
obowiązku walki staje się tragiczna. Konrad Wallenrod nie przechodzi
dosłownej metamorfozy, a samobójstwo na końcu jest nieodwołalne. Czynem, który
budzi dyskusję, bo dwuznacznym moralnie, zostaje zdrada przysięgi. W
późniejszym okresie twórczości Adama Mickiewicza postacie z dzieł wieszcza
można uznać za idealne przykłady typowego bohatera romantycznego. Za
najlepszy dowód może posłużyć Gustaw - Konrad z "Dziadów". Młody
człowiek jest szaleńczo zakochany, lecz zostaje odrzucony, bo jest zbyt nikłą
partią. Nieszczęśliwy popełnia samobójstwo, a następnie przechodzi
metamorfozę ("Umarł Gustaw, narodził się Konrad") i staje się
"żołnierzem sprawy narodowej", spiskowcem i więźniem. W imię
ojczyzny występuje nawet przeciwko Bogu, jego postawę charakteryzuje duma.
Jako oręż pragnie on wykorzystać poezję. W miarę upływu czasu koncepcja bohatera romantycznego w twórczości Adama Mickiewicza podlega dalszym zmianom. Najdojrzalszym bohaterem Adama Mickiewicza pozostaje niewątpliwie Jacek Soplica - ksiądz Robak z "Pana Tadeusza". W stosunku do Konrada bohater romantyczny przechodzi wyraźną ewolucję. Jacek Soplica nie jest już poetą, inna jest jego młodość i nie próbuje się zabić po miłosnym zawodzie. Pomimo licznych zmian związek z bohaterem romantycznym jest silny: podobnie jak poprzedni bohaterowie Soplica zamienia miłość na walkę i przechodzi metamorfozę przeistaczając się z dumnego szlachcica w skromnego księdza Robaka. Sama walka patriotyczna przybiera jednak odmienną formę - bohater działa jako emisariusz, nie jako wybitna jednostka. Gdy ksiądz Robak umiera w końcu utworu - umiera naprawdę, co można uznać za istotną różnicę. Jest to bohater najdojrzalszy, ponieważ bierze osobisty udział we własnej przemianie wewnętrznej, okazuje rozwagę w działaniu, poszukuje najskuteczniejszego sposobu walki, ma szacunek do innych ludzi, nie jest postacią przeindywidualizowaną, jest krytyczny wobec siebie, nigdy nie traci panowania nad sobą, ma zdolności pojednawcze, a przede wszystkim jego działalność ma większe szanse powodzenia od poprzedników. |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach