Dramat antyczny |
Dramat
szekspirowski ("Makbet") |
· trójjedność czasu, miejsca, akcji |
· nie ma jedności czasu - akcja toczy się w ciągu 17 lat, miejsca - pałac, wrzosowisko, akcji - wiele wątków |
· trzech aktorów i chór |
· dowolna ilość aktorów, sceny zbiorowe, brak chóru |
· podział na stasimony i epejsodiony |
· podział na akty i sceny |
· akcja przyczynowo-skutkowa |
· akcja przyczynowo-skutkowa |
· styl, język podniosły |
· język nie zawsze podniosły - monolog Odźwiernego |
· na początku sztuki prolog, na końcu dokonuje się katastrofa |
· występuje prolog - otwiera dramat, dokonuje się katastrofa |
· wiersz: iloczas |
· różne style - wiersz biały, proza |
· akcja rozgrywa się w wyższych sferach - na scenie obecni ludzie z wyższych stanów |
· na scenie obecni i królowie i ludzie z niższych sfer o Odźwierny |
· temat zaczerpnięty z Homera lub mitologii |
· temat zaczerpnięty ze starych legend, kronik |
· nie ma tego |
· wprowadzenie przyrody - mówi się o jej zachowaniu aby np. spotęgować nastrój grozy |
· motywacja boska - człowiek jest zły lub dobry z woli bogów |
· każdy jest "kowalem swego losu" |
· człowiek jest jednoznacznie określony, ma określone cechy jest np. dobry, zły |
· człowiek przeobraża się na naszych oczach - Makbet, lady Makbet, są monologi wewnętrzne dla dopełnienia obrazu bohatera |
· wyraźne oddzielenie fantazji od realiów - oddzielnie przedstawiony świat bogów i oddzielnie świat ludzi |
· wątki: fantastyczne i realistyczne, przeplatają się między sobą i się na siebie akładają |
· sceny gwałtów, sceny zabójstwa relacjonowane są przez jednego z aktorów |
· zabójstwo dokonuje się na oczach widzów |
· uboga dekoracja |
· zmienna dekoracja |
· role grane tylko przez mężczyzn w maskach |
· role grane bez masek, role kobiece odgrywane przez młodych chłopców |
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach