Debiuty poetyckie
Skamander:
Julian Tuwim: Czychanie na Boga 1918,
Antoni S³onimski: Sonety 1918, Harmonia 1919,
Jan Lechoñ (Leszek Serafinowicz): Na z³otym polu 1913,
Kazimierz Wierzyñski: Wiosna i wino 1919,
Jaros³aw Iwaszkiewicz: Oktostychy 1919,
Maria Pawlikowska-Jasnorzewska: Niebieskie migda³y 1922, w 1922 wst±pi³a do Skamandra,
Kazimiera I³³akowiczówna: Ikarowe loty 1912, w 1922 w Skamandrze,
Jan Wittlin: Hymny 1920, od 1920 w Skamandrze,
Od 1925 do gr. Skamander wstêpuj±: Jan Hemar, St. Baliñski.
Futury¶ci:
Warszawa:
AleksanderWatt (A. Chwat): Ja z jednej strony (...) mego mopso¿elaznego piecyka 1920,
Anatol Stern: Futuryzje 1919,
Kraków:
Bruno Jasieñski (Wiktor Bruno Zysman), klub Katarynka 1919:
But w butonierce 1921,
Stanis³aw M³odo¿eniec (ps. Jan Chmurek): Kreski i futureski 1921,
Formi¶ci:
Tytus Czy¿ewski, Leon Chwistek: Ga³ka Muszkata³owa,
Tytus Czy¿ewski: Zielone oko, Poezje formistyczne, Elektryczne wizje 1920,
Awangarda krakowska (futuryzm, ekspresjonizm, formizm, dadaizm, nadrealizm):
Tadeusz Peiper: A 1924, ¯ywe linie 1924,
Julian Przybo¶: ¦ruby 1925, Obur±cz 1926,
Jan Brzêkowski: Têtno 1925,
Jalu Kurek (Franciszek Kurek): Upa³y 1925,
Adam Wa¿yk: Semafory 1924,
Druga awangarda,
Awangarda Lubelska:
Józef Czechowicz (ps. Henryk Zas³awski, Józef Surmacz, Zygmunt Klimuntowicz): Kamieñ 1927,
Inni to: Michalski, Domiñski, Iwaniuk, £obodowski, Piêtak, ¦piewak.
Awangarda wileñska, ¯agary:
Teodor Bujnicki: Po omacku 1933,
Jerzy Zagórski: Ostrze mostu 1933,
Aleksander Rymkiewicz: Tropiciel 1936, poemat,
Czes³aw Mi³osz: Poemat o czasie zastyg³ym 1933.
Kwadryga:
Dobrowolski, Ildefons Ga³czyñski, Szenwald
Boles³aw Le¶mian (w³. Lesman): wiersz Sekstyny 1895, w tyg. Wêdrowiec,
Leopold Staff: Sny o potêdze 1901,
W³adys³aw Broniewski: Wiatraki 1925
Mit grecki - pojêcie i podzia³
Biblia
Literatura parenetyczna; idea³ rycerza i w³adcy, ascety - ¶wiêtego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos ¶mierci w kulturze i sztuce ¶redniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "¦wiêtoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia staro¿ytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, ¶wiata i cz³owieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach czê¶ci III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"¦wiêtoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z ¿ycia w obozach