Człowiek wobec przestrzeni... Omów na przykładzie "Sonetów krymskich" Adama Mickiewicza
|
|
|
|
"Sonety
krymskie" Adama Mickiewicza są z pozoru wspaniałym, obrazowym opisem z
podróży autora z Odessy na Krym latem 1825 roku. Autor zachwyca się
krajobrazami stepowymi, górskimi i wszelkim pięknem wschodu. Używa wielu nazw
orientalnych niezrozumiałych dla czytelnika nieznającego kultury wschodniej
("Bakczysaraj", "Ajudah", "Czatyrdach",
Balsazar, Giraje, padyszach, minaret, itp.). W gruncie rzeczy poszczególne
sonety są jedynie symbolami i faktycznie opisują stan wewnętrzny poety
wygnanego z kraju rodzinnego i znajdującego się daleko od niego. Koronnym
utworem jest sonet "Stepy akermańskie" (I), który mówi o ogromnej
pustce w duszy autora. Pustka ta porównana jest do ogromu przestrzeni
stepowych, które powodują, że człowiek czuje się wobec nich niczym i nie jest
w stanie okiełznać tej dzikiej natury i pustki. Wpłynąłem na suchego
przestwór oceanu, Wóz nurza się w zieloność i jak łódka brodzi, (...) Już
mrok zapada, nigdzie drogi ni kurhanu; Patrzę w niebo, gwiazd szukam,
przewodniczek łodzi; Mickiewicz
szuka gwiazd, które mogłyby wskazać mu drogę do domu, ale dla wygnańca nie ma
znaków na niebie. W sonecie
"Burza" (IV) oszczędne relacjonowanie zdarzeń na zagrożonym
katastrofą okręcie symbolizuje skrajną rezygnację kogoś, kogo nawet
śmiertelne zagrożenie nie jest w stanie wyrwać z apatii. Widzimy znów
alegorię ojczyzny w postaci tonącego okrętu. Zdarto żagle, ster prysnął, ryk
wód, szum zawiei, Głosy trwożnej gromady, pomp złowieszcze jęki, Ostatnie
liny majtkom wyrwały się z ręki, Słońce krwawo zachodzi, z nim reszta
nadziei. Wobec
wszelkich przeciwieństw zdaje się nie być żadnej szansy dla autora, który
targany burzą losów chce zawinąć do macierzystego portu. Nadzieja nie jest aż
tak silna. Tak więc
sonety mówią o uczuciach a nie o miejscach i temat należałoby sformułować
raczej: Człowiek wobec bezsilności, bo tak właśnie czuł się Mickiewicz będąc
na wygnaniu. "Sonety krymskie" stanowiły wyraźny przełom w jego
twórczości. Po raz pierwszy nie udowadniał w nich bowiem zasadności
romantycznej wizji świata, ale uznawał ją za jedyną możliwą i z jej
perspektywy oceniał rzeczywistość. Wobec tej przestrzeni, jakkolwiek by jej nie interpretować, człowiek ma świadomość ograniczenia i niemożności zmiany tego stanu rzeczy. Nie jest w stanie nawet opisać tego co czuje, bo słowa nie oddadzą 'kształtu' uczuć. Tam widziałem - com widział, opowiem - po śmierci, Bo w żyjących języku nie ma na to głosu. |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach