Codzienność przeobrażona w niecodzienność, czyli poszukiwanie czasu utraconego w "Sklepach cynamonowych" Brunona Schulza
|
|
|
|
Schulz patrzy na
rzeczywistość oczami poety, wizjonera, dziecka, którego niezwykła wyobraźnia
przemienia wszystko, co zwykłe w niezwykłe, w fantazję, marzenia, urojenia.
Przemiana ojca w barwnego, egzotycznego ptaka może być wyrazem protestu
przeciwko degradacji i unifikacji jednostki w nowoczesnym świecie. Przemiana
ojca w karakona wyrzuconego na śmietnik może oznaczać załamanie wiary w
tradycyjny, XIX-wieczny system wartości. Istotą
prozy Schulza jest kreacjonizm, właściwa dla literatury XX wieku postawa
twórcza, która charakteryzuje się stworzeniem obrazu rzeczywistości nie
wykazującej bezpośrednich związków ze światem realnym. Autorowi nie chodziło
o odtworzenie rzeczywistego wyglądu rzeczy lub zjawisk, ale o znalezienie dla
nich poetyckiego odpowiednika. Elementami określającymi charakter opowiadań
są, jak w poezji, barwy, dźwięki i kształty. Niezwyczajny
już jest tytuł zbioru: "Sklepy cynamonowe". Pisarz wyjaśnia nazwę:
"Nazywamy je sklepami cynamonowymi dla ciemnych boazeryj tej barwy,
którymi są wyłożone.". Powrót do
dzieciństwa jest jedną z prób odzyskania utraconego raju. Tylko epoka
dzieciństwa nie uznaje granic między jawą a snem. Język prozy Schulza jest
bogaty, dynamiczny i dramatyczny, co pozwala autorowi na oddanie nieustannej
płynności i zmienności świata. Pisarz
jest dojrzałym człowiekiem odbywającym podróż do czasu swej młodości.
Mitologizuje zwykłe czynności (człowiek w krzakach, wyprawa do teatru,
hodowla ptaków przez ojca), a do takich odczuć skłonne są dzieci. Sklepy
urastają do rangi symbolu małej ojczyzny, raju utraconego. Tylko dziecko
potrafi przekraczać granicę jawy i snu. Do prozy wkraczają elementy baśniowe,
mityczne i liryczne. Stworzona przez Schulza rzeczywistość jest mityczna. Banalne postacie i wydarzenia urastają do rangi herosów i cudów, małe miasteczko nabiera cech bajkowych, służąca Adela staje się groźnym bóstwem opiekuńczym rodziny; korzenie tej mitologii sięgają do "Biblii" i mitów greckich. Pisarstwo Schulza dąży do odtworzenia pierwotnej wiedzy o świecie prawd wspólnych dla całej ludzkości, wyrażonej językiem mitów. |
|
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach