Słynna,
otoczona poetycką legendą pieśń Jana Kochanowskiego, zaczynająca się od słów :
„czego chcesz od nas, Panie z twe hojne dary?", dla podniosłej treści i
patetycznej formy częstokroć nazywana Hymnem, posiada - w spuściźnie
czarnoleskiej i świadomości czytelniczej wielu pokoleń Polaków - miejsce zgoła
wyjątkowe. Łączy ona w zadziwiający
sposób głębię myśli filozoficznej i problemów światopoglądowych ze świetnością
i dostojeństwem kreacji artystycznej.
Sposób przedstawienia Boga
· „Wszędy pełno Ciebie, Kościół Cię nie
ogarnie" - Bóg wychodzi poza dogmaty głoszone przez Kościół, występuje
wszędzie, ogrania przyrodę
· „Demiurgos" - Bóg stwórca
· „Deus-artifex" - bóg artysta,
budowniczy, architekt, rzemieślnik
· boskie dzieło stworzenia oglądamy jako
dzieło sztuki
· zastosowanie antropomorfizacji; Bóg -
człowiek, który zajmuje się gospodarstwem
· ojciec, opiekun, stróż
· Bóg w postaci anioła, który opiekuńczo
rozpościera skrzydła nad ludźmi
· Stwórca animatorem, ożywia jako pan
wszechświata całą przyrodę, naturę
Człowiek wobec Boga
· postawa wdzięczności
· Bóg nie potrzebuje bogactw i tak
wszystko należy do Niego
· miłość człowieka względem Boga
· ufność, iż pod Jego opieką człowiek
żyje bezpiecznie, spokojnie
· człowiek jest dzieckiem Boga, szanuje
Go i kocha
· człowiek swa wdzięczność wyraża
modlitwą, oddaniem, zawierzeniem, ufnością
Obraz świata
· świat jest doskonały - stworzony przez
Boga dla człowieka
· świat jest uporządkowany, Bóg stwarza
ład i porządek, nie ma przypadkowości w świecie
· ład przyrody jest dowodem na istnienie
Boga; Bóg jest sprawcą porządku, natury Ziemi i Kosmosu
· człowiek jest elementem natury, podlega
jej prawom, stąd czerpie satysfakcję i wewnętrzną harmonię
· nie ma sprzeczności między światem
doczesnym, a życiem wiecznym
Manifest filozoficzny
· manifest humanistycznej religijności
Jest to poemat religijny napisany ku chwale Boga.
Jednocześnie opiewa on świat, wspaniałość, piękno i harmonię tego świata. W
porównaniu z Bogiem ziemię można nazwać „niską", tym niemniej jej
doskonałość jest odbiciem boskiej wielkości i świadectwem boskich
dobrodziejstw. Istotą Hymnu jest
pochwała niewidzialnego Boga poprzez pochwałę widzialnego świata. Człowiek jest
cząstką przyrody, podlega jej powszechnym prawom, nadanym przez Boga. Stąd też
„porządny" ład przyrody najlepiej określa zasady postępowania człowieka.
· Manifest renesansowego optymizmu
Optymizm Hymnu wspiera się nie tylko na przekonaniu, że
„dobroć [boska] nigdy nie ustanie", ale i na zaufaniu w wartość ludzkiego
rozumu; pieśń Kochanowskiego jest zarazem manifestacja wiary w poznawcze
możliwości człowieka. Stwierdzenie, że świat jest harmonijny i piękny, że jest
odbiciem boskiej doskonałości, jest zarazem stwierdzeniem, że człowiek jest
zdolny poznać harmonie tego świata, przeniknąć i zrozumieć prawa nadane przez
Boga natrze. Optymizm wspiera się także i ugruntowuje na przeświadczeniu, że
światem rządzą proste i niezmienne prawa moralne,
Manifest poetycki
· świadectwo możliwości i potrzeby
tworzenia wielkiej poezji w języku narodowym
· nawet styl hymnu jest renesansowy.
Stroni od konkretu, wyrazistego szczegółu. Obrazowanie wskazuje tylko na pewne
typowe, powszechnie przyjęte rysy; charakterystyczne pod tym względem są
personifikacje czterech pór roku. Jesteśmy tu w świecie uogólnień. Ziemię
pokrywają „rozliczne zioła". Wiosna rodzi „rozliczne kwiatki".
„Wszelkie źwierze" bierze pokarm z ręki Boga.
· Zasadą obrazowania jest animizacja i
personifikacja
· Świat uogólnień, ogromu i nieskończoności uwydatniają określenia
zaczynające się od przyrostka „nie". „Nie" w rozmaitych kombinacjach
tworzy swojego rodzaju motyw przewodni wiersza: występuje jako zaprzeczenie,
sylaba w wyrazie, tworzy rym.
· pieśń otwiera także nowy okres w
dziejach wersyfikacji polskiej
· piękno językowe, piękno stylu
· nawiązanie do antyku
· kunsztowna forma
Niezwykłość pieśni
- dostrzeżona i doceniona zarówno przez współczesnych, jak i potomnych - polega
nie tylko na tym , iż jest ona utworem typowym dla renesansowych postaw i
poglądów oraz renesansowej sztuki poetyckiej, nie tylko na tym, że jest ona
utworem wysoce znamiennym dla węzłowych problemów filozoficznych i
warsztatowych twórczości samego Jana z Czarnolasu, ale także i na tym, że jest
ona wyjątkowo doniosłą syntezą elementów, które mało kto umiał i mało kto
chciał syntezować - filozofii antycznej i chrześcijańskiej religijności,
starożytności i średniowiecza, nowoczesności i tradycji, problemów polskich i
ogólnoeuropejskich doświadczeń.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach