Białoszewski Miron
• ur. 1922 • zm. 1983 •
Miron Białoszewski urodził się w 1922 roku w Warszawie, zmarł tamże w roku 1983. Zadebiutował w roku 1947. Jeden z
najwybitniejszych współczesnych pisarzy polskich. Autor zbiorów poezji Obroty rzeczy (1956), Rachunek zachciankowy (1959),
Mylne wzruszenia (1961), Było i było (1965), Odczepić się (1978), Stara proza, nowe wiersze (1984), Oho (1985), a także utworów
prozatorskich (Pamiętnik z powstania warszawskiego[1970], Donosy rzeczywistości [1973], Szumy, zlepy, ciągi [1976], Zawał [1977],
Rozkurz [1980], Przepowiadanie sobie [1981] ).
Przedziwnie wygląda słownikowy życiorys jednego z najwybitniejszych i najbardziej intrygujących pisarzy polskich II połowy XX
wieku. Lata młodości są niezwykle bogate w wydarzenia. Matura oraz początek nigdy nie ukończonych studiów polonistycznych na
tajnych kompletach w czasie II wojny światowej. Potem praca pomocnika murarskiego w obozie niemieckim w Lammsdorfie, skąd
przyszły poeta i prozaik ucieka. Po wyzwoleniu Białoszewski sortuje listy na Poczcie Głównej w Warszawie. Rozpoczyna studia
dziennikarskie i debiutuje jako dziennikarz w 1946 roku. Debiutuje też wtedy jako poeta. Warto pamiętać, że czytał swój wiersz na
pierwszym w powojennej Warszawie wieczorze autorskim. Od 1952 roku staje się autorem wierszy i tekstów piosenek dla dzieci
publikowanych w „Świerszczyku”. W 1951 roku zakłada w prywatnym mieszkaniu słynny Teatr na Tarczyńskiej. Po zamknięciu teatru
(1963) znany już autor pierwszych tomów wierszy wybiera życie prywatne. Pisze się tylko o nagrodach. Białoszewski nie
uczestniczy w tzw. życiu publicznym i zyskuje coraz większe uznanie, choć nie brak głosów, że skończył się jako poeta.
Fascynujący i kontrowersyjny twórca stał się patronem całego nurtu poezji lingwistycznej (po 1968 roku). Ukochany przez jednych,
całkowicie niemal negowany przez innych (Przyboś, Sandauer), staje się podręcznikową zmorą licealistów. Tak szybko i tak dziwnie.
Mit grecki - pojęcie i podział
Biblia
Literatura parenetyczna; ideał rycerza i władcy, ascety - świętego, oraz kochanka
Quo Vadis
"Treny" J. Kochanowskiego
Topos śmierci w kulturze i sztuce średniowiecza
Adam Mickiewicz „Dziady” cz. II, IV, I
Molier "Świętoszek" - charakterystyka Tartuffe'a
Filozofowie greccy.
Barok - literackie i ideowe wyznanie epoki
Henryk Sienkiewicz „Potop”
Barok - charakterystyka epoki.
„Pan Tadeusz” czyli Ostatni zajazd na Litwie...
Filozofia starożytnej Grecji i Rzymu
Wizja Boga, świata i człowieka...
Prometeizm i mesjanizm w "Dziadach części III" Adama Mickiewicza
Wybrane mity greckie, ich sens oraz ponadczasowy charakter
"Świętoszek” Molier’a – charakterystyka postaci
Porównaj dwie wybrane relacje literackie z życia w obozach